نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 3:39 ب.ظ

کارایی برچسب‌ها در کاهش مصرف انرژی و راههای بهتر برای استفاده از آنها

26 مه 2022 – نوشته دیوید کامرفورد، گفتگو

برچسب های انرژی مفید هستند، اما می توان آنها را موثرتر کرد. اعتبار: Shutterstock

کاهش مصرف انرژی ما به ندرت اینقدر ضروری بوده است. و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، انتخاب بهینه‌ترین گزینه در زمان خرید لوازم جدید یا تغییر خانه است.

در اکثر کشورهای اروپایی، این برچسب استاندارد بهره وری انرژی اطلاعاتی را در مورد میزان مصرف انرژی یک خانه یا یک وسیله با درجه بندی از هفت استاندارد ممکن ارائه می دهد. حتی بهتر از آن، این کار را به روشی شهودی انجام می‌دهد: اگر چیزی باشد که در مدرسه یاد گرفته‌ایم، این است که نمره A بهتر از F است.

بسیاری از ما بدون اینکه از آن آگاه باشیم تحت تأثیر این برچسب قرار گرفته ایم. دلیل آن این است که بسیاری از شرکت‌ها اجناس خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به درجه بالاتری بر روی برچسب برسند، با این فرض که مشتریان احتمال بیشتری برای خرید محصول کارآمدتر را دارند. این بدان معناست که اگر در اتحادیه اروپا یا بریتانیا هستید، دستگاهی که اخیراً خریداری کرده‌اید احتمالاً نسبت به زمانی که این برچسب معرفی نشده بود، در مصرف انرژی کارآمدتر است.

البته، تغییر دادن یک توستر، سیاره را نجات نخواهد داد. اما تحقیقات علوم رفتاری ما نشان داده است که این برچسب می‌تواند اثرات گسترده‌تری داشته باشد، از جمله باعث می‌شود تعداد کمی از افرادی که دارایی‌های خود را می‌فروشند، با طراحی مجدد خانه‌های خود، درست مانند آن شرکت‌ها عمل کنند.

تصور کنید کسی خانه خود را می فروشد. آن‌طور که قوانین بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال حاضر اقتضا می‌کند، آن را از نظر کارایی انرژی مورد بازرسی قرار می‌دهند و رتبه‌بندی انرژی دریافت می‌کنند که آن را درست در بالاترین درجه قرار می‌دهد. حدود 4 درصد از فروشندگان در این شرایط سرمایه گذاری های استراتژیکی انجام می دهند که دارایی آنها را به درجه بالاتری ارتقا می دهد.

به عنوان مثال، آنها ممکن است لامپ های کم کارآمد را ارتقا دهند یا در اتاقک خود عایق قرار دهند. سپس آنها یک ممیزی انرژی دوم دریافت می کنند، یک درجه بالاتر می روند و اکنون می توانند دارایی خود را به عنوان کارآمدتر تبلیغ کنند.

این سرمایه گذاری های استراتژیک سودآور هستند. با استفاده از داده‌های مربوط به فروش خانه انگلیسی، ما تخمین می‌زنیم که برای مثال، خانه‌ای که در پایین درجه D قرار دارد، هزاران پوند بیشتر از خانه‌ای در بالای درجه E به فروش می‌رسد.

آنها همچنین برای سیاره زمین مفید هستند: برآوردهای ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌هایی که خانه‌های انگلیسی را از E بالا به D پایین افزایش می‌دهند، باعث کاهش مصرف انرژی معادل کل مصرف برق سالانه همه خانوارهای شهر زادگاه شکسپیر، استراتفورد آپون آون می‌شود.

ارتقاء برچسب

علاوه بر این، این مزایای زیست محیطی را می توان با ایجاد یک تغییر ساده در برچسب بسیار بیشتر کرد. همانطور که وجود دارد، آستانه از یک درجه به درجه دیگر در سطوح دلخواه معینی از کارایی انرژی ثابت است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک فقط برای بخش کوچکی از دارایی‌ها قابل دوام هستند: آنهایی که اتفاقاً از یک آستانه دور هستند.

با کارآمدتر شدن ساختمان ها، این دسته بندی ها تغییر خواهند کرد. با گذشت زمان، املاکی که در حال حاضر از یک آستانه فاصله دارند، ممکن است نزدیک به یک درجه بالا شوند – یا مهمتر از آن، یک درجه پایین تر. این انگیزه تعداد بیشتری از خانوارها را برای سرمایه گذاری در بهره وری انرژی ترغیب می کند.

بلند مدت

با این حال، با گذشت زمان، تکیه بر برچسب ها برای نجات ما از بحران آب و هوا، احمقانه خواهد بود. یکی دیگر از راه های گسترده و طولانی مدت برای افزایش بهره وری انرژی، مالیات کربن است.

برچسب انرژی موفقیت خود را به دست آورد زیرا باعث شد تا مردم به اندازه کافی به بهره وری انرژی اهمیت دهند تا بر اساس آن تصمیمات خرید بگیرند. مالیات کربن می‌تواند این مهم را بسیار قوی‌تر از طریق تبدیل برچسب قیمت پایین‌تر به سیگنال یک محصول کارآمد انرژی و گران‌تر کردن محصولات انرژی‌بر، محقق کند.

اما دشواری جلب حمایت مردم از مالیات کربن در مورد قیمت گذاری تراکم نمونه است. در شهری که باید برای رانندگی ماشین خود پول پرداخت کنید، فقط کسانی که واقعاً برای استفاده از ماشین خود ارزش قائل هستند این کار را انجام می دهند. این امر منجر به خودروهای کمتر در جاده، ازدحام و آلودگی کمتر و پارک بیشتر برای کسانی که به آن نیاز دارند مانند رانندگان تحویل یا افرادی که مشکلات حرکتی دارند، می‌شود.

با این حال، تا حدی به دلیل هزینه فوری آن، تعداد کمی از شهرهای جهان از قیمت گذاری تراکم استفاده می کنند. حتی اگر آنهایی که نشان می‌دهند با گذشت زمان حمایت می‌شوند، زیرا ساکنان شاهد مزایای آن هستند.

آینده ای ارزان تر و سالم تر مستلزم یافتن راه هایی برای متقاعد کردن خانوارها است که کاهش مصرف انرژی آنها منطقی است. برچسب ها نقطه شروع خوبی برای تغییرات اجتماعی گسترده تر هستند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *