نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 7:53 ب.ظ

غذای ۲۰ میلیون نفر در مراحل تولید تا مصرف ضایع می‌شود/اهمیت تجاری‌سازی فناوری پلاسما در کشور

غذای ۲۰ میلیون نفر در مراحل تولید تا مصرف ضایع می‌شود/اهمیت تجاری‌سازی فناوری پلاسما در کشور

۱۴۰۱-۳-۹- سرپرست دانشکده علوم و فناوری های همگرای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان این‌که اتلاف بیش از ۳۵ درصد مواد غذایی و محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از تولید تا مصرف به گونه‌ای است که عملا غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ضایع می‌شود، گفت: هدف فناوری‌های جدید مانند پلاسما افزایش ماندگاری مواد غذایی با بهبود کیفیت و حفظ ترکیبات فعال در غذاها، افزایش قدرت و سرعت و بازده جوانه زنی بذور و همه این‌ها بدون استفاده از سموم شیمیایی است.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرحسین ساری، سرپرست دانشکده علوم و فناوری های همگرای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور “گروه پژوهشی پلاسمای سرد” و “هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی” در رویداد ملی عصر امید گفت: ایفای نقش مؤثر در موضوع ایمنی و امنیت غذایی و حرکت در جهت رفع چالش‌هایی چون  بکارگیری سموم و کودهای شیمیایی مختلف و انبارداری نامناسب بذر و محصولات کشاورزی، راندمان پایین تولید برخی از محصولات کشاورزی، اصراف منابع آبی در کشاورزی و عدم استفاده از روش‌های فناورانه جدید و کم هزینه در مرحله تولید و بسته‌بندی محصولات از اهداف تشکیل هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی و شرکت در رویداد عصر امید است.

وی با بیان این مطلب که اتلاف بیش از ۳۵ درصد مواد غذایی و محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از تولید تا مصرف به گونه‌ای است که عملا غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ضایع می‌شود، ادامه داد: در حوزه کشاورزی، ضایعات تولیدات کشاورزی در مراحل قبل از برداشت، برداشت و بعد از برداشت روی می‌دهد. بخش عمده ضایعات این محصولات در مراحل برداشت و توزیع آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته دکتر ساری، بعد از برداشت، این محصولات به طور عمده در مراحل جابه‌جایی، حمل و نقل، انبارداری و فرآوری و حتی خشک کردن و ذخیره‌سازی آنها آسیب جدی می‌بینند. نوآوری در زمینه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و مواد غذایی به منظور رفع چالش‌های جدید امنیت غذایی و پیچیدگی‌های مواد غذایی نوین اهمیت دارد. هدف فناوری‌های جدید مانند پلاسما افزایش ماندگاری مواد غذایی با بهبود کیفیت و حفظ ترکیبات فعال در غذاها، افزایش قدرت و سرعت و بازده جوانه زنی بذور و همه این‌ها بدون استفاده از سموم شیمیایی است.

مدیر گروه پژوهشی پلاسمای سرد با اشاره به اینکه انگیزه تشکیل گروه پژوهشی پلاسمای سرد نیز کاربردهای فراوان آن در حوزه نساجی، بهداشت، سلامت و پزشکی بوده است، افزود: بازار فناوری پلاسمای سرد در بازه سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۷ با نرخ رشد ۳/۱۸ درصد در دنیا پیش بینی شده است. تخمین زده می‌شود که بازار پلاسمای سرد تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۶ میلیارد دلار در سال برسد. به همین دلیل توجه جدی در کشور به تجاری‌سازی این فناوری احساس می‌شود.

وی در این رویداد، تصریح کرد: حضور و فعالیت صاحبان ایده، اساتید فناور، دانشجویان، مدیران دانشگاهی و صنعتی، شرکت های دانش بنیان، صندوق های مالی و اعتباری و سرمایه گذاران مختلف خصوصی و دولتی و صنایع و بهره‌برداران در رویداد ملی عصر امید با توجه به ضرورت دهی به ارکان لازم برای تولید تحقق تولید دانش بنیان و کارآفرین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اهمیت ویژه‌ای دارد. همگی از سراسر ایران در این رویداد گرد هم‌می‌آیند، رویدادی که با بیست سال تجربه در دانشگاه نظیر آن را تا کنون ندیده‌ام. 

دکتر ساری افزود: برای دستیابی به هدف تامین غذای کشور در ۵۰ سال آینده، باید به موانع مهمی مانند کمبود آب، وضعیت اراضی کشاورزی کشور، قیمت بالای انرژی مورد نیاز، عدم رغبت به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات کاربردی در حوزه کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی را در نظر داشت. 

وی ادامه داد: از طرفی، با توجه به اینکه برای تولید مؤثر مواد غذایی رقابت بر سر اراضی کشاورزی و منابع آبی و انرژی جدی خواهد بود، به طور قطع، توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید بر پایه دانش های جدید و فناوری‌های تثبیت شده در این حوزه باشد. از سوی دیگر، متاسفانه ۸۰ درصد مصرف آب کشور سهم بخش کشاورزی است که این میزان هدر رفت آب در کشور نشان دهنده خلاء کامل استفاده از تکنولوژی در مدیرت منابع آب است.

به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، “گروه پژوهشی پلاسمای سرد” و “هسته پژوهشی پلاسما در کشاورزی” وابسته به واحد علوم و تحقیقات، با هدف اصلی ایفای نقش موثر در موضوع ایمنی و امنیت غذایی، در رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و آخرین دستاوردهای این حوزه را برای علاقمندان تشریح می‌کنند. نمایشگاه اولین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» از ۸ خرداد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا ۱۱ خردادماه برپاست و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *