نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:02 ق.ظ

افزایش قیمت برق در استرالیا و برخی حدس ها در مورد دلایل آن

11 مه 2022 – نوشته بروس مانتین، گفتگو-اعتبار: Shutterstock

قیمت برق در بازارهای عمده فروشی کوتاه مدت استرالیا دوباره افزایش یافته است.

همانطور که برای اولین بار این پیش نویس را تهیه کردم، در حالی که تقاضای برق زیاد نبود، قیمت های ذکر شده برای هر فاصله پنج دقیقه ای در کوئینزلند، NSW، ویکتوریا و استرالیای جنوبی حدود 250 دلار استرالیا در هر مگاوات ساعت بود، که تقریباً ده برابر نسبت به معمول خواهند بود.

تاکنون، میانگین قیمت‌های نقدی در سال جاری حدود 50 درصد بیشتر از سال گذشته در ویکتوریا، استرالیای جنوبی و تاسمانی، حدود 80 درصد در NSW و 150 درصد در کوئینزلند بالاتر بوده است.اگر ادامه پیدا کند (که محتمل است)، قیمت خرده فروشی برق دوباره در حال افزایش خواهد بود.این تأثیر احتمالاً بزرگ است. در نیوساوت ولز و کوئینزلند، می تواند به معنای افزایش تا 50 درصد برای مشتریان بزرگ و تا 20 درصد برای خانواده ها باشد.

چرا این اتفاق می افتد؟ در نگاه اول، گفتنش سخت است. یک دلیل می تواند افزایش قیمت زغال سنگ و گاز باشد. زغال سنگ “نقطه ای” نیوکاسل با پنج برابر قیمت آن در سه سال گذشته معامله می شود.

قیمت گاز و زغال سنگ در حال افزایش است.

قیمت گاز نقطه ای کوئینزلند پنج برابر قیمت قبل از حمله به اوکراین است.

دلیل دوم ممکن است این باشد که تولیدکنندگان برق در حالی که خورشید می تابد با عدم ظرفیت تولید، تولید می کنند.

من و استیون پرسی افزایش قیمت برق را که پس از بسته شدن ژنراتور زغال‌سنگ هیزل‌وود ویکتوریا در سال 2017 رخ داد، بررسی کردیم و متوجه شدیم که یک شرکت ظرفیت خود را از بازار دریغ کرده و قیمت‌ها را بالا برده است.

متعاقباً دولت قانونی به اصطلاح “چوب بزرگ” را معرفی کرد که جریمه هایی را برای دستکاری قیمت ها اعمال می کند، اگرچه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.ما هنوز نمی دانیم که آیا دستکاری می تواند برخی از آنچه را که اکنون می بینیم توضیح دهد یا خیر. این نیاز به مطالعه دقیق دارد و چنین تحلیل‌هایی مورد مناقشه هستند.

بهترین راه برای مهار نوسانات قیمت در میان مدت، افزایش نفوذ انرژی کم‌هزینه باد و خورشید و پشتیبانی از آن با ذخیره‌سازی است.

استرالیای جنوبی نشان می دهد که چه کاری می توان انجام داد. دولت‌های کارگری ران و وتریل و سپس دولت لیبرال مارشال، همگی انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر را تحت فشار قرار دادند.

تا سال 2021، بیش از دو سوم برق SA از تولیدات تجدیدپذیر متغیر تامین می‌شد که بیشتر از هر اقتصاد توسعه‌یافته‌ای است که می‌شناسیم.برای اکثر روزهای سال 2021، نیازی به نسل دیگری بین ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر نبود.این موضوع تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته است. از زمان طولانی داشتن بالاترین قیمت عمده فروشی در بازار ملی برق، تا سال 2021 SA تقریباً کمترین قیمت را داشت.

برعکس، کوئینزلند که مدت‌هاست کمترین تولیدات تجدیدپذیر را داشته است، اکنون بالاترین قیمت‌ها را دارد. در سال تا به امروز، میانگین قیمت عمده فروشی کوئینزلند دو برابر SA بوده است.

وقتی نهاده ها ارزان می شوند، قیمت ها کاهش می یابد.

دلیل با پشتوانه تحلیل اقتصاد سنجی این است که وقتی یک منبع آزاد (باد و خورشید) جایگزین یک منبع گران قیمت (زغال سنگ و گاز) می شود، قیمت ها کاهش می یابد.

اکنون هر دولت ایالتی این را می پذیرد و به سرعت در حال حرکت به سمت کربن زدایی از عرضه خود است که منجر به مشکل جدیدی می شود. ایالت هایی که به سرعت به آنجا می رسند تمایل کمتری برای به اشتراک گذاشتن قدرت ارزان تر خود نسبت به گذشته دارند.

چرا SA می‌خواهد اتصالات خود را با نیو‌وساوت ولز تقویت کند، فقط برای اینکه قیمت‌های برق آن به قیمت برق نیوساوت ولز از طریق تجارت از طریق آن سیم کشیده شود؟

دولت تازه منتخب SA با اتصالی که در حال ساخت است در حالی که مخالف بود، مخالفت کرد. از نقطه نظر SA، قیمت های بالای فعلی در نیو ساوت ولز به موقعیت آن اهمیت می دهد.

ما به پایان آغاز کربن زدایی برق استرالیا رسیده ایم. با توجه به بحث فسیل‌ها در مقابل انرژی‌های تجدیدپذیر که اکنون به غیر از حاشیه‌ها مطرح شده است، بحث به این سمت کشیده شده است که آیا بازار ملی برق می‌تواند در کنار هم باقی بماند و بهترین راهی که کشورهای مشترک المنافع می‌توانند به دولت‌ها کمک کنند تا نور خورشید، باد و باتری‌ها را در اسرع وقت به همان اندازه وارد سیستم‌های خود کنند..

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *