نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:47 ق.ظ

برنامه سوزاندن زباله برای تولید انرژی توسط آمازون، امریکن ایرلاینز و سوبارو

 14 مه 2022 -کیتی اسکلوف

در شهرستان استانیسلاوس در شمال کالیفرنیا، در کنار یک محل دفن زباله، شرکتی وجود دارد که زباله ها را به روشی بسیار متفاوت مدیریت می کند: زباله ها را به جای دفن زباله سوزانده است.

تاسیسات بازیابی انرژی که توسط کووانتا مستقر در نیوجرسی اداره می شود، از بخار برای تولید برق کافی برای تامین برق 18000 خانه در این منطقه استفاده می کند. بخشی از زباله‌ها از شرکت‌هایی از جمله American Airlines، Quest Diagnostics، Sunny Delight و Subaru می‌آیند.

پاول گیلمن، مدیر بخش پایداری، گفت: «وقتی یک خودروساز بزرگ مانند سوبارو می‌گوید که دفن زباله صفر است، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و آنچه باقی مانده است را به تأسیساتی مانند تأسیسات زباله به انرژی ارسال می‌کنند».

خرده فروشان بزرگی مانند آمازون نیز از این روش برای دور ریختن کالاهایی که برای بازیافت، فروش مجدد یا اهدای آنها مناسب نمی دانند استفاده می کنند. آمازون به CNBC گفت که به عنوان «آخرین راه حل» آنها را برای بازیابی انرژی ارسال می کند، اگرچه این شرکت از بیان امکاناتی که استفاده می کند خودداری کرد.

 حدود 10 درصد از 270000 تن زباله ای که Covanta در کارخانه خود در Crows Landing، کالیفرنیا، دو ساعت رانندگی به شرق سانفرانسیسکو می سوزد، از شرکت ها می آید. بقیه بیشتر از جمع آوری زباله در شهرداری های مجاور حاصل می شود.

گیلمن گفت، شرکت‌ها «سریع‌ترین بخش در حال رشد کسب‌وکار» را تشکیل می‌دهند، زیرا تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها تلاش می‌کنند ردپای محیطی خود را کاهش دهند.

در تاسیسات بازیافت انرژی کووانتا، زباله ها در دمای حدود 2000 درجه فارنهایت سوزانده می شوند. 21 مایل لوله در اطراف محفظه احتراق وجود دارد، جایی که گرمای شدید آب را به بخار تبدیل می کند و توربین را می چرخاند که یک ژنراتور را تغذیه می کند. این فرآیند همچنین کربن و خاکستر سمی ایجاد می کند، اما بر خلاف محل های دفن زباله، هیچ متانی منتشر نمی کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، از رکورد 292 میلیون تن زباله تولید شده توسط آمریکایی ها در سال، بیش از نیمی از آنها دفن می شود، حدود یک سوم بازیافت می شود و 12 درصد در تاسیسات تبدیل زباله به انرژی سوزانده می شود.

نه تنها خریدهای اینترنتی از نظر حجم رکوردها را می شکند، بلکه تقریباً 20 درصد از اجناس بازگردانده می شوند که این رقم نسبت به خریدهای داخل فروشگاه بالاتر است. Optoro، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بازگشت، می‌گوید بازگشت‌های ایالات متحده سالانه حدود 5.8 میلیارد پوند زباله در محل دفن زباله تولید می‌کند. آمازون به CNBC گفت هیچ اقلامی را به محل دفن زباله نمی فرستد.

چریس آرمور، رئیس بخش آمریکای شمالی آمازون گفت: “تعدادی از اقلام وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را بازیابی کنیم یا قابل بازیافت نیستند، به دلایلی مانند دلایل قانونی، یا دلایل بهداشتی، یا حتی آسیب به محصول . در این موارد، ما به دنبال بازیافت انرژی برای آن موارد هستیم.”

دور نگه داشتن زباله های رو به رشد از محل های دفن زباله

در بخش هایی از اروپا و آسیا، تصویر کاملاً متفاوت به نظر می رسد. کشورهایی مانند ژاپن، دانمارک و آلمان بسیار بیشتر از محل دفن زباله به بازیابی انرژی متکی هستند. در اتحادیه اروپا، سوزاندن زباله از سال 1995 تا 2019 دو برابر شد.

اما سوزاندن زباله هنوز یک فرآیند کربن فشرده است و منتقدانی مانند نیل تانگری از اتحاد جهانی برای جایگزین‌های زباله سوز (GAIA) استدلال می‌کنند که برخی کشورها به شدت به آن تکیه کرده‌اند.

تانگری گفت: “دانمارک اکنون متوجه شده است که زباله های زیادی را می سوزاند و اگر قرار است به اهداف انتشار گازهای گلخانه ای خود برسد، باید سوزاندن زباله ها را کاهش دهد.”

در ایالات متحده، اولین زباله سوز در نیویورک در سال 1895 ساخته شد. یک دهه بعد، شهر از آن برای تولید برق کافی برای روشنایی پل ویلیامزبورگ استفاده کرد.

بیش از نیمی از ایالت های ایالات متحده، زباله به انرژی را به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر تعریف می کنند. برخلاف دفن زباله ها، بسیاری از دولت ها و سازمان های غیردولتی آن را منبع کاهش گازهای گلخانه ای می دانند. این شامل آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می شود، جایی که سوزان تورنلو تحقیقات در مورد مدیریت مواد را رهبری می کند.

تورنلو گفت: از نظر سوزاندن یا دفن زباله، بهتر است آنها را بسوزانید زیرا ارزش انرژی را از آن دریافت می کنید، فلزات را از آن دریافت می کنید و متان تولید نمی کنید.

کارشناسان آب و هوای ایالات متحده می گویند این سه دلیلی است که فرآیند سوزاندن گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. اول، زباله‌ها را از محل‌های دفن زباله دور نگه می‌دارد که متان منتشر می‌کنند که EPA تخمین می‌زند در یک دوره 20 ساله 86 برابر بیشتر از دی اکسید کربن است.

ثانیاً، تأسیسات تبدیل زباله به انرژی نیاز به استخراج را کاهش می دهد، زیرا سالانه 700000 تن فلز را بازیافت می کنند. و در نهایت، آنها انرژی تولید می کنند و نیاز به سوزاندن سوخت های فسیلی را کاهش می دهند.

مارکو جی. کاستالدی، مدیر برنامه علوم سیستم زمین و مهندسی محیط زیست در شهر می گوید: «به ازای هر تن زباله ای که می سوزانید، یک تن CO2 را ذخیره می کنید که در غیر این صورت از سوختن سوخت فسیلی ایجاد می کردید.

بخار را می‌توان تا یک مایل دورتر جمع‌آوری کرد و برای گرم کردن یا خنک کردن کل ساختمان‌ها، مانند Target Field در مینیاپولیس، لوله کرد.

در حالی که محل های دفن زباله می توانند انرژی را از مواد آلی پوسیده مهار کنند، اما برای اهداف تولید کارایی بسیار کمتری دارند. گاز محل دفن زباله انرژی کافی برای 810000 خانه در ایالات متحده در سال تولید می کند، در مقایسه با 2.3 میلیون خانه که با تأسیسات بسیار کمتری انرژی تولید می کند.

انتشار گازهای گلخانه ای و خاکستر سمی به دقت نظارت شود

داده‌های عمومی Covanta نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در تأسیسات شمال کالیفرنیا بسیار کمتر از استانداردهای فدرال ایالات متحده است. به این دلیل که کووانتا با استفاده از فرآیند فیلتراسیون شدید، با کربن فعال و سنگ آهک، سموم را از گازهای حاصل از احتراق خود پاک می کند.

گیلمن گفت: «سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، در کوره‌های زباله سوز قدیمی وجود نداشتند، موضوعی که مورد خشم بسیاری از مردم بود.

EPA تخمین می زند که به ازای هر مگاوات ساعت برق تولید شده، زباله به انرژی به طور متوسط ​​کمی بیش از نیم متریک تن گازهای معادل دی اکسید کربن منتشر می کند. محل های دفن زباله شش برابر و کارخانه های زغال سنگ تقریباً دو برابر تولید می کنند.

دیوکسین و جیوه برخی از خطرناک ترین انتشاراتی هستند که منتقدان این فرآیند را نگران می کنند.

تانگری گفت: با وجود تجهیزات کنترل آلودگی هوا و نظارت، هنوز سموم زیادی از ذرات معلق گرفته تا فلزات سنگین، سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم در آن دود وجود دارد. اینجا در ایالات متحده، سیستم های نظارتی و استانداردهای ما بسیار پایین تر از اروپا است.اما دانشمندان دیگر می گویند فناوری آلودگی هوا در دو دهه اخیر به حدی رسیده است که اکثر سموم رایج تا حد زیادی از بین رفته اند.

کاستالدی گفت: «میزان دیوکسینی که در یک سال از تمام تأسیسات زباله به انرژی ساطع می‌شود، کمتر از کسری است که از آتش‌سوزی جنگل‌ها تشکیل می‌شود.»

با این حال، فرآیند سوزاندن مقدار زیادی خاکستر سمی تولید می‌کند که کوانتا به طور مرتب آن را آزمایش می‌کند تا مطمئن شود که مواد خطرناک قادر به شسته شدن نیستند.

گیلمن گفت: “خوشبختانه، ما همیشه آزمون های خود را پس داده ایم.”

در اروپا، تأسیسات «خاکستر بادی» سمی‌تر را جدا می‌کنند و از «خاکستر پایین» مطمئن‌تر برای ساختن چیزهایی مانند بتن برای ساخت و ساز جاده استفاده می‌کنند. در ایالات متحده، خاکستر بادی و کف معمولاً با هم مخلوط می‌شوند و باعث می‌شود که آن را برای استفاده مجدد بیش از حد سمی کنند، بنابراین در یک محفظه در محل دفن می‌شوند.

Thorneloe از EPA گفت: «احتمالاً خاکستر زباله‌های جامد شهری بیشتری وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، اما به دلیل مفهوم منفی، من چنین چیزی را نمی‌بینم.

“جدال برای آخرین مکان”

دفن زباله در ایالات متحده یک تجارت بزرگ است. در حالی که کاستالدی تخمین می زند صنعت زباله به انرژی 10 میلیارد دلار است، کل صنعت مدیریت زباله 208 میلیارد دلار است. شرکت‌های دفن زباله مانند Waste Management و Republic Services از سال 2015 عملکرد بهتری نسبت به بازار داشته‌اند و به آنها اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها را در حین رشد پایین نگه دارند.

برایان استالی از بنیاد آموزش تحقیقات زیست محیطی گفت که امروزه تقریباً 1450 محل دفن زباله فعال وجود دارد، در مقایسه با 76 کارخانه تبدیل زباله به انرژی. این کار را برای بسیاری از مشاغل دشوار می کند.

ما باید آن را با راه آهن در نیمه راه ایالات متحده حمل کنیم تا به آنجا برسیم، زیرا معمولاً بیشتر تأسیسات انرژی زباله را در شمال شرقی ایالات متحده، در فلوریدا، و مینه سوتا و سپس تعداد کمی از تأسیسات را در جاهای دیگر می یابید.این حمل و نقل یک ردپای کربن اضافی برای شرکت هایی ایجاد می کند که بازیافت انرژی را به جای دفن زباله انتخاب می کنند. تاسیسات کوانتا یکی از تنها دو نیروگاه بازیافت انرژی در کالیفرنیا است. اروپا بیش از 400 دارد.

گیلمن گفت: “یک سوال واقعی در مورد اینکه چرا کالیفرنیا و چرا اکثر ایالات در این زمینه، اینقدر عاشق زباله های ما هستند وجود دارد.” “اما این یک واقعیت است. این اتفاق می‌افتد که ما زمین‌های زیادی داریم، چیزی که اروپا آن را نداشت.»

اما تبدیل زباله به انرژی یک تجارت پرسود است. بر اساس گزارش EPA، هر تن زباله 20 تا 30 دلار درآمد ایجاد می کند. قبل از اینکه یک شرکت سرمایه گذاری سوئدی شرکت را در سال گذشته در قراردادی 5.3 میلیارد دلاری خصوصی کند، کوانتا در نوسان بزرگی رو به افزایش بود. در واقع، سوزاندن یکی از گران ترین راه های تجاری برای تولید انرژی و مدیریت زباله است که بیش از دو برابر هزینه ارسال آن به محل دفن زباله است.

شرکت هایی مانند آمازون اغلب می توانند در مورد نرخ های ویژه مذاکره کنند. سوزاندن زباله به جای ارسال آن به محل های دفن زباله به آنها کمک می کند تا اهداف پایداری را محقق کنند.

تانگری گفت: «اگر آمازون تمام برگشتی خود را به محل دفن زباله بفرستد، کسی می‌تواند به محل دفن زباله برود و آنها را ببیند، و این تصویری وحشتناک خواهد بود. “وقتی چیزی را می سوزانید، شواهد را پنهان می کنید.”

تنگری گفت که شرکت ها و مصرف کنندگان باید بیشتر بر کاهش واقعی گازهای گلخانه ای از طریق کاهش، استفاده مجدد و بازیافت متمرکز شوند.

تانگری گفت: “شما برای جایگاه آخر بحث می کنید.” ما می دانیم که مهم ترین کار این است که مواد و به ویژه مواد آلی را از جریان زباله دور نگه داریم… اگر محصولات آمازون به جای دور انداختن دوباره بسته بندی می شد و با تخفیف به مردم فروخته می شد، دیگر این کار را نمی کردیم. برای داشتن این سوال که آیا بهتر است یا بدتر پلاستیک را دفن کنیم یا بسوزانیم.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *