نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:52 ب.ظ

راه‌آهن اصلی ژاپن اکنون فقط با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کند

27 آوریل 2022 -توسط یوری کاگیاما

مسافران در سکوی منتظر رسیدن قطار خود در ایستگاه شیبویا در راه آهن توکیو، چهارشنبه، 20 آوریل 2022، در توکیو هستند. یک شرکت راه‌آهن ژاپنی به نام توکیو می‌گوید که اکنون فقط از انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی قطارهای گسترده خود استفاده می‌کند. این بدان معناست که انتشار دی اکسید کربن برای شبکه هفت خط قطار و یک سرویس تراموا از اول آوریل به صفر می رسد. اعتبار: AP Photo/Eugene Hoshiko

شیبویا توکیو به دلیل تقاطع اسکرامبل (Scramble Crossing) شهرت دارد، جایی که انبوهی از مردم از تقاطع عبور می کنند در صحنه ای که نماد شلوغی شهری ژاپن است.

قطارهای راه‌آهن توکیو که از طریق شیبویا و ایستگاه‌های دیگر عبور می‌کنند، از اول آوریل به برق تولید شده تنها توسط انرژی خورشیدی و سایر منابع تجدیدپذیر تبدیل شدند.این بدان معناست که انتشار دی اکسید کربن شبکه گسترده توکیو شامل هفت خط قطار و یک سرویس تراموا در حال حاضر صفر است و انرژی سبز در تمام ایستگاه‌های آن از جمله برای ماشین‌های فروش نوشیدنی، صفحه‌نمایش دوربین‌های امنیتی و روشنایی استفاده می‌شود.

شرکت توکیو که 3855 نفر را استخدام می کند و توکیو را به یوکوهاما نزدیک می کند، اولین اپراتور راه آهن در ژاپن است که به این هدف دست یافته است. این گزارش می گوید که کاهش دی اکسید کربن معادل میانگین انتشار سالانه 56000 خانوار ژاپنی است.

نیکلاس لیتل، مدیر آموزش راه‌آهن در مرکز تحقیقات و آموزش راه‌آهن دانشگاه ایالتی میشیگان، توکیو را به‌خاطر ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر ستایش می‌کند، اما بر اهمیت افزایش مقدار نهایی انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید می‌کند.

او گفت: «من تاکید می‌کنم که تأثیرات بزرگ‌تر ناشی از افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر است. نبرد بلندمدت افزایش تولید برق تجدیدپذیر و فراهم کردن زیرساخت‌های انتقال برای رساندن آن به محل‌های مصرف است.»

فناوری مورد استفاده در قطارهای توکیو یکی از سازگارترین گزینه‌های راه‌آهن از نظر محیط زیست است. دو گزینه دیگر باتری و نیروی هیدروژنی هستند.و بنابراین آیا این فقط یک شیرین کاری تبلیغاتی است یا توکیو در مسیر درستی حرکت می کند؟

ریو تاکاگی، استاد دانشگاه کوگاکوین و متخصص در سیستم‌های راه‌آهن برقی، معتقد است که پاسخ ساده نیست زیرا چگونگی تکامل فناوری قطار پیچیده است و به بسیاری از عوامل اجتماعی نامشخص بستگی دارد.

به طور خلاصه، تلاش های توکیو قطعاً ضرری ندارد و احتمالاً بهتر از هیچ کاری ست. او گفت که آنها نشان می دهند که این شرکت چالش ترویج انرژی پاک را انجام می دهد.

تاکاگی گفت: “اما من برای تمجید از آن به عنوان عالی تلاش نمی کنم.”

او گفت که از تغییر قطارهای دیزلی در مناطق روستایی به خطوط هیدروژنی و تغییر خودروهای گازسوز به برق، دستاوردهای بزرگتری حاصل خواهد شد.توکیو مبلغی نامشخص به شرکت برق توکیو، شرکت برق فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011، برای ضمانت گواهی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حتی در شرایطی که ژاپن به استفاده از زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهد، پرداخت کرد.

یوشیماسا کیتانو، دستیار مدیر، در دفتر مرکزی توکیو، در چند دقیقه پیاده روی از کراسمبل کراسینگ، گفت: «ما این را رسیدن به هدف خود نمی‌دانیم، بلکه فقط یک شروع است.

چنین اقداماتی برای ژاپن، ششمین تولیدکننده بزرگ کربن در جهان، بسیار مهم است تا به هدف خود برای خنثی شدن نسبت به کربن تا سال 2050 دست یابد.

به گفته موسسه سیاست های انرژی پایدار، یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی مستقل مستقر در توکیو، تنها حدود 20 درصد برق ژاپن از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

برای مثال، این میزان نسبت به نیوزلند که 84 درصد برق مصرفی از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود، فاصله زیادی دارد. نیوزلند امیدوار است تا سال 2035 به 100 درصد برسد.به گفته شرکت برق توکیو، منابع تجدیدپذیری که قطارهای توکیو را هدایت می کنند شامل نیروگاه آبی، انرژی زمین گرمایی، نیروی باد و انرژی خورشیدی است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *