نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:36 ق.ظ

یک تکنیک جدید با موفقیت 75 درصد از تومورها را با استفاده از سونوگرافی سوزاند.

برد برگان -18 آوریل 2022- دستگاه غیر تهاجمی که اولتراسوند را روی هدف متمرکز می کند. Marcin Szczepanski / مهندسی میشیگان

طبق مطالعه جدیدی که در مجله Cancers منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه میشیگان از روش جدیدی برای کاهش تومورهای داخل بدن موش استفاده کردند – با استفاده از امواج فراصوت غیر تهاجمی، نزدیک شدن به آستانه یک پیشرفت بزرگ برای بیماران سرطانی کبد و با توجه به اینکه این تکنیک در حال حاضر تحت آزمایش‌های انسانی در ایالات متحده و اروپا قرار دارد، ممکن است زمان زیادی نیاز باشد تا در دسترس عموم قرار گیرد.

آزمایش‌های اولیه نشان داد که امواج صوتی تا 75 درصد از مواد تومور کبد را در بدن موش‌ها با موفقیت از بین بردند، که سیستم ایمنی موجودات کوچک را قادر ساخت تا وارد عمل شده و بافت‌های سرطانی باقی‌مانده را از بین ببرند و از ظهور مجدد جلوگیری کنند.

پروفسور ژن ژو از بخش مهندسی زیست پزشکی UM که همچنین نویسنده مسئول این مطالعه است، گفت: «حتی اگر کل تومور را هدف قرار ندهیم، باز هم می‌توانیم تومور را وادار به پسرفت نمو ده و همچنین خطر متاستاز در آینده را کاهش دهیم.» ،

درمان جدید «هیستوتریپسی» نامیده می‌شود و امواج اولتراسوند را به‌طور غیرتهاجمی هدایت می‌کند تا بافت هدف به‌طور مکانیکی و با دقت میلی‌متری تخریب شود. این تکنیک جدید در حال حاضر در یک آزمایش سرطان کبد انسانی در ایالات متحده و اروپا در حال استفاده است.

این مهم است زیرا تعداد زیادی از موقعیت‌های بالینی به دلیل اندازه تومور، محل یا مرحله آن، از مداخلات مستقیم (بخوانید: تهاجمی) جلوگیری می‌کنند. اما این مطالعه جدید تنها بخشی از بدن سرطانی را کاهش داد و بخش زیادی از تومور را دست نخورده باقی گذاشت. این روش همچنین تیم محققان UM را قادر ساخت تا اثربخشی رویکرد جدید را در شرایط کمتر از ایده آل نشان دهند.

یک دانشجوی دکتری در دپارتمان مهندسی زیست پزشکی دانشگاه UM، Tejaswi Worlikar، در پست وبلاگ گفت: «هیستوتریپسی یک گزینه امیدوارکننده است که می‌تواند بر محدودیت‌های روش‌های فرسایش در حال حاضر غلبه کند و فرسایش تومور کبدی غیرتهاجمی ایمن و مؤثر را ارائه دهد».

ورلیکار افزود: “ما امیدواریم که آموخته های ما از این مطالعه انگیزه تحقیقات پیش بالینی و بالینی هیستوتریپسی در آینده را به سمت هدف نهایی اتخاذ بالینی درمان هیستوتریپسی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد ایجاد کند.” سرطان کبد یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است – یکی از دلایلی که حتی با وجود چندین روش درمانی روی میز، با وجود این، تشخیص بدی است و نرخ بقای آن در ایالات متحده کمتر از 18 درصد است. اما با استفاده از اولتراسوند، تیم UM راهی برای ارائه “کاویتاسیون آکوستیک” به طول میکروثانیه، بدون عوارض جانبی مانند شیمی‌درمانی و مسمومیت با تشعشع پیدا کرده است. سرطان تاریخچه ای طولانی، تاریک و سرسخت در نسل بشر داشته است، اما به نظر می رسد هر ماه یک قدم به بیرون انداختن آن از زندگی خود برای همیشه نزدیکتر می شویم.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *