نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 5:53 ق.ظ

این استارت آپ می خواهد ربات های تزریقی کوچکی را برای مبارزه با سرطان به مغز انسان بفرستد

ربا

توسط یورونیوز 16/04/2022 – تصویر نشان می دهد که مدیر عامل آزمایشگاه Bionaut، Michael Shpigelmacher، میکروربات های تزریقی کوچکی را که شرکتش در حال توسعه است، ارائه می دهد. – حق چاپ AFP

ارسال ربات‌های مینیاتوری به اعماق جمجمه انسان برای درمان اختلالات مغزی مدت‌هاست که موضوع علمی تخیلی بوده است – اما اگر یک استارت‌آپ در کالیفرنیا باور شود، می‌تواند به زودی به واقعیت تبدیل شود.

آزمایشگاه Bionaut قصد دارد اولین آزمایش بالینی خود را با استفاده از ربات‌های تزریقی کوچک تنها در دو سال آینده انجام دهد.مایکل شپیگلماچر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، گفت: ایده میکرو ربات قبل از تولد من شکل گرفت.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها کتابی از آیزاک آسیموف و فیلمی به نام «سفر شگفت‌انگیز» است که در آن گروهی از دانشمندان برای درمان لخته خون به داخل یک سفینه فضایی کوچک به مغز می‌روند.

به گفته Shpigelmacher، همانطور که تلفن های همراه اکنون حاوی اجزای بسیار قدرتمندی هستند که کوچکتر از یک دانه برنج هستند، فناوری پشت ربات های کوچک “که در دهه های 1950 و 60 علمی تخیلی بودند” اکنون “واقعیت علمی” است.

این دانشمند 53 ساله در جریان بازدید از مرکز تحقیق و توسعه شرکتش در لس آنجلس به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما می خواهیم آن ایده قدیمی را بپذیریم و آن را به واقعیت تبدیل کنیم.”

آزمایشگاه‌های Bionaut با همکاری مؤسسه‌های تحقیقاتی معتبر ماکس پلانک آلمان، به استفاده از انرژی مغناطیسی برای به حرکت درآوردن ربات‌ها – به جای تکنیک‌های نوری یا اولتراسونیک – روی آوردند، زیرا به بدن انسان آسیبی نمی‌رساند.

سیم پیچ های مغناطیسی که در خارج از جمجمه بیمار قرار می گیرند به رایانه ای متصل می شوند که می تواند از راه دور و با ظرافت میکروربات را در قسمت آسیب دیده مغز مانور دهد، قبل از اینکه آن را از همان مسیر خارج کند.کل دستگاه بر خلاف MRI به راحتی قابل حمل است و 10 تا 100 برابر برق کمتری مصرف می کند.

در یک شبیه‌سازی، ربات – یک استوانه فلزی به طول چند میلی‌متر و به شکل یک گلوله کوچک – به آرامی یک مسیر از پیش برنامه‌ریزی‌شده را در ظرفی پر از ژل دنبال می‌کند که چگالی مغز انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

هنگامی که ربات به یک کیسه پر از مایع آبی نزدیک می شود، به سرعت مانند یک موشک به جلو رانده می شود و با انتهای نوک تیز آن کیسه را سوراخ می کند و اجازه می دهد مایع به بیرون جاری شود.

مخترعان امیدوارند زمانی که آزمایشات بالینی دو سال دیگر آغاز شود، از این ربات برای سوراخ کردن کیست های پر از مایع در مغز استفاده کنند.در صورت موفقیت آمیز بودن، می توان از این فرآیند برای درمان سندرم دندی واکر، یک ناهنجاری مغزی نادر که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، استفاده کرد.

مبتلایان به این بیماری مادرزادی می توانند کیست هایی به اندازه یک توپ گلف را تجربه کنند که متورم می شود و فشار بر مغز را افزایش می دهد و باعث ایجاد یک سری بیماری های عصبی خطرناک می شود.

به گفته Shpigelmacher، آزمایشگاه Bionaut قبلا روبات های خود را روی حیوانات بزرگ مانند گوسفند و خوک آزمایش کرده است و “داده ها نشان می دهد که این فناوری برای ما انسان ها ایمن است”.

در صورت تایید، ربات ها می توانند مزایای کلیدی را نسبت به درمان های موجود برای اختلالات مغزی ارائه دهند.

Shpigelmacher می‌گوید: «امروزه، بیشتر جراحی‌های مغز و مداخلات مغزی به خطوط مستقیم محدود می‌شود – اگر خط مستقیمی به هدف نداشته باشید، گیر کرده‌اید، به آنجا نخواهید رسید».

وی افزود: فناوری میکرو رباتیک به شما امکان می‌دهد به اهدافی برسید که قادر به رسیدن به آنها نبودید و به طور مکرر در امن‌ترین مسیر ممکن به آنها برسید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سال گذشته مجوزهایی را برای آزمایشگاه‌های Bionaut اعطا کرد که راه را برای آزمایش‌های بالینی برای درمان سندرم دندی واکر و همچنین گلیوماهای بدخیم – تومورهای سرطانی مغز که اغلب غیرقابل عمل تلقی می‌شوند، هموار می‌کند.

در مورد دوم، ریز ربات ها برای تزریق مستقیم داروهای ضد سرطان به تومورهای مغزی در یک “حمله جراحی” استفاده خواهند شد.

به گفته Shpigelmacher، روش‌های درمانی موجود شامل بمباران کل بدن با دارو است که منجر به عوارض جانبی بالقوه شدید و از دست دادن کارایی می‌شود.ریز ربات ها همچنین می توانند اندازه گیری ها را انجام دهند و نمونه های بافتی را در داخل مغز جمع آوری کنند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *