نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 1:06 ب.ظ

Neuralink، استارتاپ ایمپلنت مغز ایلان ماسک، بی سر و صدا پول جمع آوری می کند.

استارتاپ ایمپلنت مغز

Kyle Wiggers@kyle_l_wiggers  25 نوامبر 2023- اعتبار تصویر: ناتان لین / بلومبرگ / گتی ایماژ

ماسک می گوید پس از دیدار با نخست وزیر مودی، به دنبال آوردن تسلا و استارلینک به هند است. Neuralink، شرکتی که توسط ایلان ماسک تأسیس شده و در حال توسعه تراشه‌های کاشتنی است که می‌تواند امواج مغزی را بخواند، 43 میلیون دلار سرمایه اضافی را بر اساس پرونده‌ای در SEC جمع‌آوری کرده است.

پرونده منتشر شده در این هفته نشان می دهد که این شرکت قسمت قبلی خود را به رهبری صندوق بنیانگذاران پیتر تیل از 280 میلیون دلار به 323 میلیون دلار در اوایل آگوست افزایش داده است. بر اساس این پرونده، سی و دو سرمایه گذار شرکت کردند.

Neuralink اخیراً ارزش گذاری خود را فاش نکرده است. اما در ماه ژوئن، رویترز گزارش داد که ارزش این شرکت پس از معاملات سهام خصوصی حدود 5 میلیارد دلار است.

Neuralink که در سال 2016 تأسیس شد، دستگاهی شبیه چرخ خیاطی ابداع کرده است که می تواند نخ های بسیار نازکی را در داخل مغز کاشت. این رشته ها به یک تراشه با طراحی سفارشی حاوی الکترودها متصل می شوند که می توانند اطلاعات گروه های نورون را بخوانند.

ایمپلنت‌های سیگنال‌خوان مغز یک فناوری چند دهه قدمت دارند. اما نوآوری ظاهری Neuralink در بی سیم ساختن ایمپلنت ها و افزایش تعداد الکترودهای کاشته شده نهفته است.

در ماه مه، Neuralink پس از رد درخواست قبلی، تأیید FDA را برای آزمایش‌های بالینی انسانی دریافت کرد و اولین آزمایشات انسانی خود را برای استخدام تحت معافیت دستگاه تحقیقاتی FDA آغاز کرد.

اما Neuralink به دلیل آنچه که منتقدان ادعا می کنند فرهنگ سمی در محل کار – و شیوه های تحقیقاتی غیراخلاقی است، تحت نظارت فزاینده ای قرار دارد.

در مقاله‌ای در ژانویه 2022 در فورچون، کارمندان سابق ناشناس «فرهنگ سرزنش و ترس» را توصیف کردند – فرهنگی که در آن ماسک اغلب مدیریت را با تشویق کارمندان پایین‌تر «برای ارسال مستقیم مسائل و شکایات به او» تضعیف می‌کرد. تا آگوست 2020، تنها سه دانشمند از هشت دانشمند بنیان‌گذار در شرکت باقی ماندند، نتیجه چیزی که یک مقاله استات نیوز به عنوان «تضاد داخلی که در آن جدول‌های زمانی عجولانه … با سرعت آهسته و فزاینده علم در تضاد بود» توصیف کرد.

در سال 2022، کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول (PCRM) ادعا کرد که Neuralink و UC Davis، زمانی که شریک تحقیقاتی آن بودند، با چندین میمون درگیر در آزمایش سخت‌افزار Neuralink بدرفتاری کردند – آنها را در معرض ناراحتی‌های روانی و عفونت‌های مزمن به دلیل جراحی قرار دادند. گزارش‌های رویترز و وایرد حاکی از آن است که آزمایش‌ها به دلیل درخواست‌های ماسک برای نتایج سریع، که منجر به عوارضی در نصب الکترودها از جمله فلج نسبی و تورم مغز شد، عجله داشت.

نزدیک به یک سال، Neuralink تحت تحقیقات فدرال توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در رابطه با نقض رفاه حیوانات بود. USDA در نهایت به این نتیجه رسید که «هیچ مدرکی» مبنی بر نقض رفاه حیوانات در آزمایش‌های استارت‌آپ به غیر از یک حادثه قبلی گزارش شده از سال 2019 وجود ندارد – اما PCRM نتایج تحقیقات را به چالش کشید.

در نوامبر 2023، قانونگذاران ایالات متحده از SEC درخواست کردند که Neuralink را به دلیل حذف جزئیات مربوط به مرگ حداقل 12 حیوانی که با عمل جراحی روی ایمپلنت‌های آن نصب شده بودند، بررسی کند.

https://techcrunch.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *