نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:27 ق.ظ

روبات‌های آینده یک قدم جلوتر از آتش‌سوزی‌ها

روبات‌های آینده یک قدم جلوتر از آتش‌سوزی‌ها

25 مارس 2024 -توسط CSIRO-می توان از ربات ها برای شناسایی مناطقی که آتش نشانان نمی توانند با خیال راحت به آنجا بروند، پیش از آتش سوزی استفاده کرد.

آتش‌سوزی‌ها می‌توانند با سرعت شگفت‌انگیزی حرکت کنند. زمین، میزان پوشش گیاهی و آب و هوا همگی تأثیر زیادی بر چگونگی گسترش آتش دارند. یک قدم جلوتر ماندن کار ساده ای نیست، اما محققان آتش سوزی روی آن کار می کنند.

آتش نشان ها باید بدانند که آتش سوزی  بوته ها کجا هستند، تا چه اندازه و با چه سرعتی می توانند گسترش پیدا کنند و چقدر می توانند خطرناک شوند. به خصوص زمانی که بیش از یک آتش برای اولویت بندی وجود دارد.

اما دریافت اطلاعات روی زمین اغلب می تواند آتش نشانان را به طور خطرناکی به آتش سوزی های فعال نزدیک کند. پهپادها می توانند منظره ای از آسمان ارائه دهند. اما آنها با دود و باد مبارزه می کنند، برای پرواز به مجوز نیاز دارند و عمر باتری محدودی دارند.

به همین دلیل است که محققان بخشی از پروژه سیلوانوس، یک تلاش بین المللی برای طراحی روبات های روی زمین هستند. شغل آنها جمع آوری اطلاعات مفید و در عین حال ایمن نگه داشتن آتش نشان ها در هنگام آتش سوزی های بوته ای است.

دانشمندان مرکز فناوری‌های پیشرفته کوئینزلند Data61 روی ربات‌هایی کار می‌کنند که می‌توانند به جبهه‌های آتش سفر کنند. برخی روی پاها حرکت می کنند و برخی دیگر در مسیر حرکت می کنند. پس از حضور در جبهه، آنها می توانند اطلاعات ارزشمندی را به ستاد آتش نشانی ارسال کنند. این شامل محل آتش سوزی، حرکت آن و میزان سوخت در مسیر آن می شود.

این فناوری هنوز در حال توسعه است. سال گذشته تیم رباتیک Data61  به خدمات آتش نشانی نشان داد که چگونه این روبات ها می توانند در هنگام آتش سوزی در جنگل کمک کنند. آنها به نمایندگانی از خدمات زمین و حیات وحش کوئینزلند، Firesticks Alliance، و Digital Earth استرالیا، و همچنین محققان و توسعه دهندگان دانشگاه کوئینزلند، کاتالینک و وناکا ارایه کردند.

ربات هایی که در خط مقدم با آتش می جنگند

این ربات ها قادر خواهند بود به طور مستقل به سمت جبهه آتش حرکت کنند. آنها می توانند تصاویر، موقعیت های جغرافیایی و نتایج دیگر را ثبت کنند وآنها را به یک پلتفرم مبتنی بر ابر منتقل می کنند، که مقامات می توانند از دور نظارت کنند.

لیزرهای سنجش از راه دور روی برد نیز می توانند تراکم درخت و برگ را اندازه گیری کنند. این به پیش بینی میزان سوخت در مناطق اطراف کمک می کند.

تام لو، دانشمند ارشد تجربی، گفت ربات ها در مناطقی مستقر خواهند شد که برای آتش نشانان بسیار خطرناک است.با استفاده از این پلتفرم آنلاین، می‌توانید نقشه‌ای از آنچه روبات‌های زمینی پیدا کرده‌اند را مشاهده کنید.

“اگر تعدادی از این ربات های زمینی را داشتید که در مقابل آتش جستجو می کردند، حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار داشتید. سپس می توانید آن را با داده های یک هواپیمای بدون سرنشین و حتی اطلاعات جمع آوری شده از رسانه های اجتماعی ترکیب کنید. “

در حالی که این فناوری هنوز در حال توسعه است، این ربات ها در عرض چند سال می توانند آتش های واقعی را مهار کنند.

تام گفت: “انتظار ندارم امسال شاهد کارکرد اینها در آتش سوزی های فعال باشیم، اما تا پایان دهه فکر می کنم این احتمال بسیار زیاد است.”

بیست سال پیش، مردم انتظار نداشتند از پهپادهای هوایی در اطفای حریق مانند الان استفاده شود. و آنها احتمالاً 10 سال از روبات های زمینی جلوتر هستند.

ناویندا کوتگه، مدیر تحقیقات سیستم های فیزیکی-سایبری، گفت ربات های زمینی می توانند جان انسان ها را نجات دهند.«این روبات‌های زمینی می‌توانند روش مبارزه با آتش‌سوزی‌های خطرناک را تغییر دهند.توانایی درک محل قرارگیری جبهه های آتش و بارهای سوخت در جنگل یا بوته – قابل دسترسی از طریق پلتفرم وب در زمان واقعی – ممکن است برای آتش نشانان ارزشمند باشد. و این مهم ترین مزیت عدم نیاز به نزدیک بودن آتش نشانان آتش سوزی های بسیار خطرناک است..”

این تحقیق بخشی از پروژه سیلوانوس اتحادیه اروپا است. این شامل محققانی از اروپا، استرالیا، اندونزی و برزیل است. Silvanus یک تلاش بین المللی برای توسعه یک پلت فرم مدیریت جنگل مقاوم در برابر آب و هوا است. هدف آن پیشگیری و سرکوب آتش سوزی در صورت نیاز است.

این پلت فرم از تصمیم گیری برای کمک به مقامات برای آمادگی بهتر برای آتش سوزی پشتیبانی می کند. همچنین به ساده کردن واکنش در هنگام وقوع آتش سوزی کمک می کند.این پروژه ارتباطات بی سیم، تشخیص از راه دور و مدل سازی رفتار آتش را گرد هم می آورد. این شامل هماهنگ کردن داده ها از هواپیماهای بدون سرنشین و روبات های زمینی در یک پلت فرم واحد برای مقامات آتش نشانی است.

تیم به همکاری با محققان پروژه سیلوانوس در جمهوری چک ادامه می دهد. آنها با هم روی فناوری کار می کنند تا بسیاری از ربات ها را که در یک سیستم واحد عمل می کنند، مانند گروهی از حشرات، هماهنگ کنند.

فناوری «رباتیک ازدحام» به گروهی از روبات‌هایی مانند ما کمک می‌کند تا با هم همکاری کنند تا مناطق وسیعی را پوشش دهند و اطلاعاتی را برای آتش نشانان خارج از سایت فراهم کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *