نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 5:52 ق.ظ

انتشار گاز متان در سال 2021 به میزان بی سابقه ای افزایش یافت

7 آوریل 2022 اما نیوبرگر -گیج خط لوله چاه نفت شکسته در نزدیکی دیپیو، اوکلاهاما -جی پت کارتر/گتی ایماژ

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرد انتشار جهانی متان، دومین عامل بزرگ تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان پس از دی اکسید کربن، در سال 2021 به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.

متان، یکی از اجزای اصلی گاز طبیعی، 84 برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است، اما قبل از تجزیه شدن، در جو دوام نمی‌آورد. عوامل اصلی انتشار متان عبارتند از استخراج نفت و گاز، دفن زباله و فاضلاب، و پرورش دام.

ریک اسپینراد، مدیر NOAA در بیانیه ای گفت: “داده های ما نشان می دهد که انتشار جهانی گازهای گلخانه ای با سرعتی سریع در جهت اشتباه حرکت می کند.” شواهد ثابت، هشدار دهنده و غیرقابل انکار است.»

NOAA گفت که افزایش سالانه متان اتمسفر در سال گذشته 17 قسمت در میلیارد بود که بزرگترین مقدار ثبت شده از زمان شروع اندازه گیری های سیستماتیک در سال 1983 است. افزایش متان در طول سال 2020 15.3 قسمت در میلیارد بود. به گفته NOAA، در سال 2021، سطوح متان اتمسفر به طور متوسط ​​1895.7 قسمت در میلیارد یا تقریباً 162 درصد بیشتر از سطوح قبل از صنعتی شدن بود.

این گزارش پس از پیوستن بیش از 100 کشور به ائتلافی برای کاهش 30 درصدی انتشار گاز متان تا سال 2030 نسبت به سطح سال 2020 منتشر شد. تعهد جهانی متان در سال 2021 شامل شش مورد از 10 تولیدکننده بزرگ متان در جهان – ایالات متحده، برزیل، اندونزی، نیجریه، پاکستان و مکزیک است. چین، روسیه، هند و ایران به این تعهد نپیوستند.

سال گذشته، یک گزارش مهم سازمان ملل اعلام کرد که کاهش شدید متان برای جلوگیری از بدترین پیامدهای گرمایش جهانی ضروری است. در این گزارش آمده است که اگر جهان بتواند انتشار گاز متان را تا 45 درصد تا سال 2030 کاهش دهد، از 255000 مرگ زودرس و 775000 مراجعه به بیمارستان های مرتبط با آسم در سال جلوگیری می کند.

Kassie Siegel، مدیر موسسه حقوقی آب و هوای مرکز تنوع زیستی، گفت که کاهش متان یک راه نسبتا ارزان و آسان برای دستیابی به مزایای آب و هوایی قابل توجه است.

سیگل در بیانیه ای گفت: «کاهش متان باید بخشی از یک تلاش جهانی متحول کننده برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی مرگبار به نفع انرژی های تجدیدپذیر واقعاً پاک باشد». “هر چیز کمتر ی ما را در مسیری فاجعه بار به سوی دنیایی غیرقابل تشخیص قرار می دهد.”

مطالعه منتشر شده در مجله Environmental Research Letters همچنین نشان داد که کاهش انتشار متان از صنعت نفت و گاز، کشاورزی و سایر منابع انسانی می تواند تغییرات آب و هوایی را تا 30 درصد کندتر کند.

NOAA همچنین هشدار داد که دی اکسید کربن با نرخ های تاریخی بالا همچنان در حال افزایش است.

به گفته آژانس، میانگین سطح جهانی دی اکسید کربن در سال گذشته 414.7 قسمت در میلیون بود که نسبت به میانگین سال 2020 افزایش 2.66 قسمت در میلیون را نشان می دهد. این اندازه گیری دهمین سال متوالی را نشان می دهد که دی اکسید کربن بیش از دو قسمت در میلیون افزایش یافته است که سریع ترین نرخ افزایش از زمان شروع نظارت در 63 سال پیش است.

به گفته NOAA، در حالی که بحث هایی در مورد علت افزایش مداوم انتشار متان وجود دارد، انتشار دی اکسید کربن عامل اصلی تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان است.

پیتر تانس، دانشمند ارشد آزمایشگاه نظارت جهانی، در بیانیه ای گفت: «تأثیر انتشار دی اکسید کربن تجمعی است.

تانز گفت: «حدود 40 درصد از آلایندگی فورد مدل T از سال 1911 هنوز در هوا وجود دارد. “ما در نیمه راه دو برابر کردن فراوانی دی اکسید کربن موجود در جو در آغاز انقلاب صنعتی هستیم.”

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *