نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 2:14 ب.ظ

یک مطالعه جدید ممکن است دلیل بزرگترین انقراض جمعی جهان را فاش کرده باشد

نرگیس فیرتینا-01 دسامبر 2022 -، تصویر آخرالزمانی از زمین.Elen11/iStock دانشگاه لنکستر

طبق یک مطالعه جدید توسط دانشگاه لنکستر، بزرگترین رویداد انقراض دسته جمعی در تاریخ زمین ممکن است ناشی از انتشار متان باشد که در اثر فعالیت های آتشفشانی سوزاندن ذخایر سوخت فسیلی مدفون شده است.بر اساس شواهد نشان داده شده توسط کارشناسان، مقادیر انبوه متان با دمای بالا تولید شده توسط فعالیت های آتشفشانی شدید نیز ممکن است در گرم شدن هوا نقش داشته باشد.

بیش از 90 درصد از گونه های دریایی و بیش از 75 درصد از گونه های زمینی در طی انقراض جمعی پرمین پسین، که گاهی اوقات به عنوان “انقراض بزرگ” شناخته می شود، از بین رفتند، که حدود 260 میلیون سال پیش روی داد.

تحقیقات قبلی شواهدی را نشان می‌دهد که انقراض انبوه پرمین اواخر عمدتاً توسط حجم عظیمی از انتشار کربن تولید شده توسط آتشفشان‌ها و اینکه رویداد انقراض احتمالاً ناشی از تأثیرات فاجعه‌بار یک دوره شدید گرمایش جهانی بوده است.

دانشمندان دریافتند که با در نظر گرفتن حجم مخازن گاز، چگالی سنگ و مقادیر، احتمالاً تا 1440 گیگا تن متان از کل حوضه در طول دوره پرمین پسین با نمونه‌برداری از چاه‌های گاز طبیعی در حوضه در جو منتشر شده است. پیروبیتومن (محصول جانبی ترک خوردگی نفت به متان).

از آنجایی که متان در یک دوره 100 ساله 28 برابر بیشتر از دی اکسید کربن پتانسیل گرمایش جهانی دارد، کارشناسان ادعا می کنند که این مقدار معادل بیش از 40410 گیگا تن دی اکسید کربن یا بیش از 1000 برابر انتشار سالانه کربن است.

به گفته زمین شناسان، این غلظت قابل توجه متان، ممکن است ناشی از گرم شدن ذخایر ذغال سنگ و نفت زیرسطحی توسط ” گوشته” آتشفشانی بسیار داغ باشد.

دکتر ژنگ ژو، مدرس ارشد دانشگاه لنکستر و نویسنده اصلی این مقاله گفت: ترکیب جدید این تکنیک‌های ایزوتوپی در این مطالعه شواهد قوی برای تولید و انتشار متان با دمای بالا در حوضه سیچوان در دوره پرمین پسین ارائه کرد.

او افزود: “در تاریخ زمین، مقادیر زیادی از مواد آلی در زیر زمین مدفون شده بود. مقادیر بسیار زیادی متان می توانست از نفت یا سایر مواد آلی مدفون شده در زیر زمین با گرمایش از ستون های گوشته تولید و آزاد شود.”

انتشارات دی اکسید کربن عامل اصلی گرمایش جهانی و انقراض دسته جمعی بود، اما یافته های ما نشان می دهد که انتشار چنین بزرگ متان می تواند یکی دیگر از محرک های کلیدی گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی در اواخر پرمین باشد و می تواند به انقراض دسته جمعی در گذشته کمک کند..”

آنها دمای ایجاد متان با دمای بالا را محاسبه کردند و متوجه شدند که تقریباً 256 درجه سانتیگراد است. این واقعیت که این دماها بالاتر از دمایی بود که معمولاً در طول تاریخچه زمین شناسی دفن مخزن گاز مشاهده می شد، وجود یک منبع گرمایش اضافی را نشان می دهد.

محققان می‌گویند برای درک انتشار متان از سایر مکان‌های مرتبط با فعالیت‌های مرتبط با گوشته و همچنین بررسی توزیع جهانی و پیامدهای متان در دمای بالا، مطالعات بیشتری لازم است.

این مطالعه در 12 نوامبر در Nature Communications منتشر شد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *