نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:21 ق.ظ

رویکرد جدید برای بازیافت منسوجات مصنوعی

21 مارس 2022 -توسط دیوید بردلی، Inderscience- اعتبار: Unsplash/CC0

یک رویکرد جدید برای بازیافت منسوجات ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET) در مجله بین المللی مدیریت فناوری مورد بحث قرار گرفته است و مزایای زیست محیطی را از نظر ارزیابی چرخه عمر نشان می دهد.

لین لودمان، آندریاس فلبر و مارکوس گلدر از مؤسسه مهندسی مواد، انتقال و پلاستیک در دانشگاه فناوری کمنیتس در کمنیتس، آلمان، اشاره می‌کنند که بازیافت بخش مهمی از تلاش‌ها برای کاهش ردپای کربن و همچنین جلوگیری از آلودگی است. . در واقع، نیاز مبرمی برای اطمینان از اینکه موادی مانند پلاستیک‌های تولید شده از پتروشیمی‌ها به سادگی سوزانده نمی‌شوند، و در طبیعت تخلیه نمی‌شوند، در پایان عمر به محل دفن زباله فرستاده نمی‌شوند و یا تکه تکه نمی‌شوند و مقصد اقیانوس‌ها هستند، وجود دارد. مسائل آلودگی متعددی مانند تغییرات آب و هوا و زباله های میکروپلاستیک در اکوسیستم ما وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

PET عمدتاً در ساخت الیاف نساجی استفاده می شود که تقریباً دو سوم استفاده را نشان می دهد در حالی که بطری ها کمتر از یک سوم کاربردهای این پلاستیک را تشکیل می دهند. در حالی که فرآیندهای بازیافت متفاوتی برای بطری های PET و سایر ظروف وجود دارد، هیچ روش ساده ای برای بازیافت الیاف PET وجود ندارد.

تیم کمنیتس رویکردی را برای بازیافت الیاف PET از منسوجات ایجاد کرده است که می تواند 60 درصد بهبودی در تأثیرات زیست محیطی این مواد در پایان عمر داشته باشد. البته، فرآیند بازیافت باید هزینه‌های انرژی، مواد و سایر منابع را جبران کند تا نشان‌دهنده رویکردی پایدار برای بازیافت باشد و تیم اکنون در این زمینه اثبات کرده است.

با توجه به اینکه نیمی از تمام پوشاک جهان از پلی استر ساخته می شود که بالغ بر 100 میلیون تن در سال است، این می تواند گام مهمی در جهت کاهش ردپای کربن و جریان زباله باشد. همچنین بر کاهش وابستگی ما به عرضه محدود خوراک پتروشیمی تأثیر خواهد داشت. در واقع، محاسبات تیم نشان می‌دهد که بیشترین تأثیر زیست‌محیطی و پایداری پروژه آنها در صرفه‌جویی در مواد خام ارائه‌شده توسط فرآیند بازیافت خواهد بود.

با این حال، تیم هشدار می دهد اگر به وابستگی به ظاهر بی پایان خود به الیاف مصنوعی ادامه دهیم، نگرانی ها باقی می ماند. الیاف مصنوعی بازیافت شده ممکن است باعث صرفه جویی قابل توجهی در منابع شود، اما هنوز هم اثرات زیست محیطی بیشتری نسبت به الیاف طبیعی به دست آمده از کنف، پشم و پنبه دارند. عدم تقارن در نحوه ارزیابی محصولات در هنگام مقایسه منسوجات، موارد استفاده آنها، ضایعاتی که تولید می کنند و بازیافت آنها وجود دارد. بازیافت بخش مهمی از حرکت به سوی آینده ای پایدار است، اما تنها بخشی از تصویری بسیار بزرگتر است و ما هنوز آن تصویر را به وضوح ترسیم نکرده ایم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *