نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 12:25 ق.ظ

یک ربات جراحی بافت نرم را روی خوک ها انجام داد. بدون کمک انسانی؟

دریا اوزدمیر – 27 ژانویه 2022 -اکسل کریگر و جین کانگ. دانشگاه جان هاپکینز

آیا حاضرید زیر تیغ جراحی رباتی که بدون دست هدایت کننده انسان عمل می کند دراز بکشید؟ شاید بخواهید در پاسخ به این سوال فکر کنید، زیرا روبات هایی که جراحی های ظریف و پیچیده را انجام می دهند به سرعت از صفحات کتاب های علمی تخیلی به زندگی روزمره ما می روند.

تیمی از محققان دانشگاه جانز هاپکینز رباتی را دریافت کردند که به تنهایی عمل جراحی سوراخ کلید را روی خوک ها انجام داد. علاوه بر این، آنها ادعا می کنند که نتایج جراح ربات “به طور قابل ملاحظه ای بهتر” از نتایج انسان ها بوده است.

ربات خودگردان هوشمند یا STAR که توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز طراحی شده بود، عمل جراحی لاپاراسکوپی را برای اتصال دو انتهای روده در چهار خوک انجام داد. بر اساس مقاله ای که در Science Robotics منتشر شده است، این یک روش فوق العاده دشوار است که به دقت بالا و حرکات تکراری در حین بخیه زدن نیاز دارد، که ربات در آن برتری داشت. حتی کوچکترین لرزش یا بخیه از دست رفته می تواند باعث نشتی شود که عواقب فاجعه باری برای بیماران خواهد داشت.

نویسنده ارشد، اکسل کریگر، استادیار مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی وایتینگ جانز هاپکینز، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

“یافته‌های ما نشان می‌دهد که می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین کارهای جراحی را خودکار کنیم:  مثل اتصال مجدد دو انتهای روده.STAR این روش را در چهار حیوان انجام داد و نتایج قابل‌توجهی بهتر از انسان‌هایی که همان روش را انجام می‌دادند.”.

STAR یک سیستم هدایت بینایی است که عمدتاً برای بخیه زدن بافت نرم ساخته شده است که به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن آن برای روبات ها بسیار دشوار است. و کاملاً جدید نیست، زیرا نسخه فعلی نسخه 2016 را بهبود می بخشد که روده خوک را ترمیم می کند که برای کار کردن به یک برش بزرگ و راهنمایی بیشتر از اپراتورهای انسانی نیاز داشت.

برای ارتقای این سیستم به سطح بعدی، محققان جانز هاپکینز این ربات را با ویژگی‌های اضافی مانند ابزار بخیه‌زنی تخصصی و فناوری‌های تصویربرداری پیشرفته تجهیز کردند. این باعث افزایش استقلال و دقت جراحی شد. همچنین، این ربات توسط یک آندوسکوپ سه بعدی بر اساس نور ساختاری و یک الگوریتم ردیابی مبتنی بر یادگیری ماشین هدایت می‌شود و سیستم کنترل جدید آن می‌تواند مانند جراح انسان، طرح جراحی را در زمان واقعی تنظیم کند.

حامد سعیدی، نویسنده اول، محقق مدعو مهندسی مکانیک در جانز هاپکینز گفت: «چیزی که STAR را خاص می‌کند این است که این اولین سیستم رباتیکی است که برنامه‌ریزی، تطبیق و اجرای یک طرح جراحی در بافت نرم را با حداقل مداخله انسانی انجام می‌دهد.

دانشمندان در مورد اهداف آینده ربات یا زمانی که ممکن است برای انجام عمل جراحی بر روی افراد مورد استفاده قرار گیرد، هنوز نپرداخته اند. با این حال، این نمونه کامل دیگری از هنر جراحی های به کمک ربات است که به آرامی اما به طور پیوسته پیشرفت می کند و به جراحان اجازه می دهد تا تخصص خود را در اتاق عمل هر روز بیشتر و بیشتر کنند.

https://interestingengineering.com

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *