نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 12:34 ق.ظ

آیا روبات های قاتل باید ممنوع شوند؟

توسط راشل پکهام، دانشگاه نیو ساوت ولز – 14 فوریه 2022 – اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

یک کارشناس اخلاق نظامی UNSW کانبرا می گوید که سیستم های تسلیحاتی خود مختار مرگبار نیازمند بررسی دقیق هستند، اما سناریوهای کابوس آینده به این زودی ها به واقعیت تبدیل نمی شوند.

اصطلاح «ربات‌های قاتل» تصاویری از سناریوهای علمی تخیلی را تداعی می‌کند که در آن جنگ‌ها توسط سربازان ترمیناتور مانند انجام می‌شود، اما به گفته دین-پیتر بیکر، اخلاق‌دان نظامی UNSW Canberra، این موضوع چندان ترسناک یا سینمایی نیست.

در واقع، روبات‌های قاتل، یا سیستم‌های تسلیحات خودکار مرگبار (LAWS)، ممکن است جان انسان‌ها را در میدان نبرد نجات دهند.

آخرین کتاب استادیار بیکر، “آیا ما باید ربات‌های قاتل را ممنوع کنیم؟”، از تجربیات وی در پانل بین‌المللی تنظیم سلاح‌های خودمختار (IPRAW) در سال‌های 2017-2019 استخراج شده است.

پروفسور A/Prof. بیکر گفت:

IPRAW یک شبکه بین المللی از محققان است که وظیفه ارائه راهنمایی های غیرحزبی به هیئت های ملی درگیر در بحث سازمان ملل در مورد ممنوعیت یا تنظیم قوانین را دارد.او توضیح داد که دو دلیل اصلی برای ممنوعیت LAWS وجود دارد. یکی بر عواقب بالقوه اجازه استفاده از قوانین در جنگ متمرکز است.

به عنوان مثال، مخالفان نگران هستند که LAWS نتواند در محدوده قانون درگیری مسلحانه عمل کند. نگرانی در اینجا این است که آنها از زور به شیوه ای نامتناسب استفاده کنند.نوع اصلی دیگر استدلال این است که، جدای از پیامدها، این که به یک ماشین اجازه دهیم یک انسان را بکشد، اساساً اشتباه است.

به گفته A/Prof. بیکر، کشورهای کمتر توسعه یافته تمایل به ممنوعیت دارند، در حالی که کشورهای قدرتمند و پیشرفته از نظر فناوری حمایت خاصی ندارند.

او گفت: «طرفداران LAWS استدلال می‌کنند که این سیستم‌ها می‌توانند جان انسان‌ها را از طرق مختلف نجات دهند.به عنوان مثال، این ادعا وجود دارد که ربات‌ها را می‌توان برای انجام کارهای کسل‌کننده، خطرناک و کثیف بدون خطر کردن یک سرباز انسانی، ملوان یا خلبان فرستاد – برای نابودی یک ماشین بسیار بهتر از یک عضو مسلح نیروهایی که باید کشته یا معلول شوند.

«نوع اصلی دیگر استدلال این است که، جدای از پیامدها، این که به یک ماشین اجازه دهیم یک انسان را بکشد، اساساً اشتباه است.»

“آنها همچنین استدلال می کنند که LAWS کمتر مستعد استفاده از نیروی بی رویه خواهد بود، زیرا آنها به گونه ای که رزمندگان انسانی در بحبوحه نبرد می توانند نمی ترسند، عصبانی یا گیج نمی شوند.”

پروفسور بیکر گفت همچنین این بحث وجود دارد که یک ممنوعیت بین‌المللی مانع از توسعه و استفاده بازیگران بدخواه از این سیستم‌ها نمی‌شود، بنابراین ما نباید با اتخاذ یک ممنوعیت و منع استفاده از آنها، مزیت عملیاتی قابل‌توجهی به آنها بدهیم.

بنابراین، آیا به این زودی خود را در آن وضعیت ترمیناتور خواهیم یافت؟

“ما خیلی با این اتفاق فاصله داریم، اگر واقعاً چنین شود!”

“من فکر می کنم شکی وجود ندارد که ما شاهد مشارکت بیشتر و بیشتر سلاح های خود مختار مرگبار در جنگ ها خواهیم بود – سازمان ملل معتقد است که ما قبلاً اولین انسان هایی را دیده ایم که توسط سلاح های خود مختار در درگیری یمن کشته شده اند. اما نظر من این است که آنها بعید است برای مدتی بیشتر از نقش مکمل بازی کند.”

در میان مدت، او گفت که سیستم های بسیار پیچیده بسیار گران و در نتیجه نادر خواهند بود، در حالی که سیستم های مستقل ساده با قابلیت محدود محدود خواهند شد .در درازمدت ما شروع به مشاهده سیستم های پیچیده تر خواهیم کرد که مقرون به صرفه تر و در نتیجه پرکارتر می شوند، و سیستم های ساده تر خود توانایی بیشتری خواهند داشت.”

او امیدوار است که خوانندگان کتاب با درک روشن تری از استدلال هایی که به نفع ممنوعیت روبات های قاتل مطرح شده است، بیایند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *