نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

20 اردیبهشت 1403 3:24 ق.ظ

خورشید مصنوعی چین به تازگی به نقطه عطف جدیدی از همجوشی هسته ای رسیده است

کریس یانگ -03 ژانویه 2022 – راکتور توکاماک شرق IPP CAS

طبق گزارش شین‌هوا، «خورشید مصنوعی» چین، یک راکتور توکاماک همجوشی هسته‌ای که می‌تواند مقادیر تقریباً نامحدودی از انرژی بدون انتشار تولید کند، روز پنجشنبه با کار  به مدت 1056 ثانیه در دمای بالای پلاسما، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

راکتور توکامک خاص EAST نام دارد که مخفف Experimental Advanced Superconducting Tokamak است. این سیستم در هفی، چین واقع شده است و همچنین در ماه مه به مدت 101 ثانیه در دمای 216 میلیون درجه فارنهایت (120 میلیون درجه سانتیگراد) یک رکورد را شکست.

EAST یکی از چندین آزمایش همجوشی هسته ای در سراسر جهان است که برای تقلید واکنش خورشید و ستارگان با استفاده از راکتورهای توکاماک طراحی شده است. همجوشی هسته‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که دو اتم با یکدیگر برخورد می‌کنند و هسته سنگین‌تری را تشکیل می‌دهند و مقادیر عظیمی انرژی آزاد می‌کنند. با استفاده از این قدرت، امیدوارند که انرژی کافی برای پایان دادن به اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی فراهم کنند.

از دیگر آزمایش‌های همجوشی هسته‌ای می‌توان به SPARC با پشتیبانی بیل گیتس MIT و KSTAR کره جنوبی اشاره کرد که اخیراً با حفظ پلاسمای فوق‌گرم در دمای یک میلیون درجه به مدت 30 ثانیه، رکوردی را شکست. بر اساس گزارش CGTN، آزمایش EAST به چندین نقطه عطف کلیدی در جهت همجوشی هسته ای قابل دوام رسیده است. اینها شامل دستیابی به جریان 1 میلیون آمپر و تولید دمای 100 میلیون درجه در مدت 1000 ثانیه است. اکنون مهندسان شرق باید به این دو هدف همزمان دست یابند.

مسابقه به سمت انرژی همجوشی خالص

برای دستیابی به همجوشی هسته ای پایدار، محققان باید نشان دهند که می توانند انرژی بیشتری نسبت به نیاز راکتورهای همجوشی برای کار در وهله اول تولید کنند. تا کنون این امکان پذیر نبوده است، اگرچه پیشرفت های کلیدی در ماه ها و سال های اخیر جامعه علمی را به دستیابی به نقطه عطف تاریخی نزدیک تر کرده است. برای مثال، در ماه سپتامبر، دونده آزمایشی SPARC تحت حمایت بیل گیتس، Commonwealth Fusion Systems، اعلام کرد که آهنربایی را با موفقیت آزمایش کرده است که می تواند با قدرت مغناطیسی با 20 تسلا کار کند در حالی که تنها حدود 30 وات انرژی مصرف می کند.

چنین پیشرفت هایی به جامعه علمی این امکان را می دهد که به تدریج کارایی این “خورشیدهای مصنوعی” را بهبود بخشد و در وهله اول قدرت بسیار زیادی را برای اجرای آنها کاهش دهد. با انجام این کار، آنها ممکن است انرژی همجوشی خالص را در اینجا روی زمین باز کنند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *