نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 10:49 ق.ظ

بازار های متلاطم شرکتهای ساخت تراشه از چین تا آمریکا

28 ژوئن 20233-شیلا چیانگ -یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) هوش مصنوعی HGX H100 شرکت انویدیا در نمایشگاه دفاتر این شرکت در تایپه، تایوان. عکاس: I-Hwa Cheng/Bloomberg از طریق Getty Images

سهام هوش مصنوعی چین پس از گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای اعمال محدودیت های جدید بر محموله های تراشه های هوش مصنوعی به چین است، سقوط کرد.

طبق گزارش ژورنال، سازندگان تراشه های ایالات متحده مانند Nvidiaتحت تأثیر این حرکت قرار خواهد گرفت که ممکن است در اوایل ماه جولای اتفاق بیفتد.

انویدیا تراشه‌های گرافیکی تولید می‌کند که مسئولیت هدایت فناوری پشت ربات‌های چت گپ OpenAI و Bard Alphabet را بر عهده دارند.

کاهش 10 درصدی و فناوری اطلاعات چنگدو آکادمی علوم چین نزدیک به 8 درصد کاهش یافت. این شرکت ها در درجه اول کامپیوتر و نرم افزار تولید می کنند.

سایر شرکتهای هوش مصنوعی چینی نیز سقوط کردند. سهام Alibaba در فهرست هنگ کنگ – که نسخه اختصاصی خود از چت ربات ویروسی ChatGPT را راه اندازی کرد – حدود 1.6٪ کاهش یافت و Tencent که در حال ساخت مدل هوش مصنوعی خود است، 1.58٪ کاهش یافت.

WSJ با استناد به منابع آشنا به این موضوع گفت که ایالات متحده نگرانی های فزاینده ای در مورد توانایی چین برای ایجاد پیشرفت های فناوری با هوش مصنوعی دارد.

تحلیلگران فرصتی 12 میلیارد دلاری برای بهره برداری از هوش مصنوعی نشان می دهند.بر اساس این گزارش، وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌تواند «ارسال تراشه‌های ساخته شده توسط انویدیا و سایر سازندگان تراشه به مشتریان در چین و سایر کشورهای مورد نگرانی را بدون دریافت مجوز متوقف کند».

چنین اقدامی تلاش های واشنگتن برای جلوگیری از فناوری پیشرفته تراشه های چین را گسترش می دهد.

ایالات متحده قوانینی را برای قطع دسترسی چین از تجهیزات پیشرفته تراشه در ماه اکتبر به اجرا درآورد.

در ماه مه، پکن اپراتورهای چینی زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی را از خرید محصولات Micron Technology منع کرد و گفت که سازنده تراشه‌های حافظه ایالات متحده یک “خطر امنیتی بزرگ” دارد.

طبق گزارش‌ها، واشنگتن همچنین از کره جنوبی خواسته است تا به سازندگان تراشه داخلی این کشور اجازه ندهد جای خالی میکرون در چین را پر کنند.

انویدیا و یکی دیگر از غول های تراشه آمریکایی AMD از ماه سپتامبر توسط واشنگتن از فروش تراشه های پیشرفته خود به چین و هنگ کنگ منع شده اند.

طبق گزارش‌ها، انویدیا برای پایبندی به قوانین کنترل صادرات، عرضه تراشه پیشرفته دیگری به نام A800 را در ماه نوامبر در چین آغاز کرد. گزارش ژورنال می گوید محدودیت های جدید فروش تراشه های A800 به چین را بدون مجوز صادرات ویژه ایالات متحده ممنوع می کند.

با این حال، رویترز اخیرا گزارش داده است که تراشه‌های پیشرفته A100 انویدیا در بازارهای زیرزمینی چین با احتیاط به قیمت 20000 دلار فروخته می‌شوند که دو برابر قیمت معمول آن است.

https://www.cnbc.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *