نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 12:36 ق.ظ

اولین رآکتور هسته‌ای ماژولار کوچک جهان در حال ارسال نیرو به شبکه است

کریس یانگ – 04 ژانویه 2022

اولین رآکتور هسته ای مدولار کوچک جهان اکنون در حال بهره برداری است. دانشگاه Tsinghua

طبق گزارش بلومبرگ، چین اولین رآکتور هسته‌ای مدولار کوچک خود را به شبکه برق خود متصل کرد و اولین کشور در جهان است که از چنین ماشینی برق می‌گیرد.

راکتور 200 مگاواتی واحد 1 شرکت China Huaneng Group در خلیج شیدائو به شبکه استان شاندونگ متصل است. این شرکت همچنین در حال توسعه راکتور دوم است که قرار است سال آینده پس از آزمایشات به بهره برداری کامل برسد.

راکتور ماژولار کوچک 200 مگاواتی (SMR) تقریباً یک پنجم اندازه اولین رآکتور اختصاصی چین به نام Hualong One است. اندازه کوچک آن امکان مقیاس پذیری بیشتر و همچنین کاهش هزینه های عملیات و استقرار را فراهم می کند.

راکتور هسته‌ای مدولار جدید، اولین راکتور مدولار ماژولار با دمای بالا در جهان است که با گاز خنک می‌شود. به جای گرم کردن آب، هلیوم را برای تولید انرژی گرم می کند. دستگاه طوری طراحی شده است که در صورت بروز خطا به سرعت خاموش می شود.چین در 15 سال آینده 440 میلیارد دلار در انرژی هسته ای سرمایه گذاری خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین بزرگترین سرمایه گذار انرژی هسته ای در جهان است و برآوردها حاکی از آن است که طی 15 سال آینده تا 440 میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه های هسته ای جدید پرداخت خواهد کرد و به این کشور اجازه می دهد تا به عنوان برترین تولید کننده انرژی هسته ای جهان از آمریکا پیشی بگیرد.

این کشور همچنین در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه همجوشی هسته‌ای است، که وعده می‌دهد با تقلید از واکنش خورشید و ستارگان روی زمین، به اتکای ما به سوخت‌های فسیلی پایان دهد. به تازگی، راکتور «خورشید مصنوعی» چین به نام EAST، با دویدن به مدت 101 ثانیه در دمای 216 میلیون درجه فارنهایت (120 میلیون درجه سانتیگراد) یک رکورد را شکست.

بر اساس گزارش های سال گذشته، کشورهای دیگر، از جمله رومانی، در اروپا نیز در حال توسعه SMR با هدف تسهیل انتقال از سوخت های فسیلی هستند. رولز رویس همچنین در حال توسعه SMR برای کمک به بریتانیا در دستیابی به اهداف آب و هوایی خود است. مایکل فیتزپاتریک، پروفسور دانشگاه کاونتری، در مصاحبه ای در ماه نوامبر با Interesting Engineering توضیح داد که SMR ها را می توان در کنار راه حل های جدید انرژی تجدیدپذیر برای کمک به تثبیت شبکه در آینده استفاده کرد. او گفت: “SMRها به شما امکان می دهند ترکیبی را در جایی که نقطه پایانی یکسان است انجام دهید. توانایی یکسانی برای برآورده کردن نیازهای انرژی، اما در سطوح مختلف تعهد. این هزینه اولیه کمتر و زمان ساخت کمتر است.” در حال حاضر، چین تنها کشوری است که از مزایای قابل توجه SMR ها بهره می برد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *