نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 6:05 ب.ظ

مهارت‌ها افزایش می‌یابد تا مصرف انرژی در ساختمان کاهش یابد

مراسم افتتاحیه تحویل تجهیزات حوزه بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان به مرکز آموزش شهید سهی سازمان فنی و حرفه ای برگزار شد.

۲۶-۸-۱۴۰۰-برای برخورداری از توسعه پایدار و پیشرفت، تجهیزات و صنایع بزرگ به تنهایی پاسخگو نیست و باید فناوری‌ های بهینه و سازگار با محیط زیست و اقلیم هر منطقه، در توسعه مورد استفاده قرار بگیرند. پروژه اصلاح قوانین بازار؛ بهینه ‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان‌ های مسکونی و تجاری – اداری که خود منجر به کاهش انتشار آلاینده ­‌های زیست­ محیطی خواهد شد، با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و ستاد بهینه‌ سازی انرژی و محیط ­‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی شروع به کار کرد. 

همکاری با دفتر عمران سازمان ملل

علی وطنی مجری ملی پروژه بهینه‌ سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان، با بیان اینکه این طرح با همکاری دفتر عمران سازمان ملل صورت گرفته، گفت : این تجهیزاتی که امروز در اختیار این مرکز فنی و حرفه ای قرار گرفته را اگر می خواستیم از خارج از کشور وارد کنیم، آنها به ما تحویل نمی دادند. بنابراین انتظار این است که بر مبنای رسالت سنگینی که این مرکز در تربیت نیروهای متخصص دارد، به صورت تمام وقت از این وسائل استفاده شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در نظام کار، سه مرحله پیش از استخدام، در بدو استخدام و بعد از استخدام داریم، افزود : حضور فرد در دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی، همان مرحله پیش از استخدام است و فرد به محض اینکه دانش آکادمیک یک کار را به دست می آورد، به فنی و حرفه ای می رسد بنابراین این مراکز فنی و حرفه ای مکمل دانشگاه ها هستند چرا که باید به آن دانشجو به صورت حرفه ای آموزش بدهند.

رسالت ملی سازمان فنی و حرفه ای

وطنی با ذکر این ضرورت که این وسایل در حکم سرمایه های ملی هستند که باید در اختیار افراد متخصص قرار بگیرند، گفت: اگر این ادوات در اختیار نیروی کار متخصص قرار بگیرد، علاوه بر اینکه عمرش طولانی می شود، هزینه تجهیزات و نگهداری اش نیز کاهش می یابد پس نقش و رسالت سازمان های فنی و حرفه ای، ملی است.

مجری ملی پروژه بهینه‌ سازی انرژی و محیط‌ زیست در ساختمان با توضیح این ضرورت که مرکز باید مدرسان خود را به روز نگه دارد، افزود: باید اعتماد به نفس مدرسان را بالا ببرید.آنها را به دوره های معتبر بین المللی بفرستید یا اساتید بزرگ بین المللی را به مراکز خود بیاورید. باید در جامعه برای مدرس فنی و حرفه ای عزت و احترام به وجود آورد.

وطنی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای هیچ مشکلی از بابت نیروی کار ندارد، گفت: مراکز فنی و حرفه ای ما، هم قانون دارند، هم آئین نامه اجرایی دارند، هم از فضای فیزیکی برخوردار هستند، هم تجهیزات دارند و هم دارای نیروی متخصص هستند.با یک فراخوان و مصاحبه، کلی آدم متخصص جذب می شوند. یک زمانی شاگردان این مرکز را جمعیت بیکار و دیپلمه تشکیل می دادند اما امروز، بسیاری از مخاطبان این سازمان ها را دانشجویان فوق لیسانس و دکترا تشکیل می دهند.این یک فرصت است.

لزوم تربیت بیشتر نیروی متخصص

وطنی به لزوم صدور متخصصان ایرانی به خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: یک روزی نیروی کار ایرانی به ژاپن می رفت که عمده آن نیروها را انسان های بی سواد یا کم سواد تشکیل می داد اما امروز باید علاوه بر خودکفایی در نیروی متخصص باسواد و تحصیل کرده، آنها را به کشورهای دیگر صادر کنیم که آن تکنسین خارجی، یادگیری از استاد ایرانی را جزو افتخارات خود بداند و اعلام کند که من تحت آموزش فلان استاد یا سازمان ایرانی بودم.

وطنی به حمایت های معاونت علمی از این پروژه اشاره کرد و گفت: باید تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه ای با معاونت علمی و فناوری را مرور کنیم تا ببینیم کدام اقلام و بندها اجرایی شده و کدام مانده است.

وی ادامه داد: کارگروه مربوط به این حوزه، مشکلات موجود را برطرف می کند.همچنین پیشنهاد می کنم تا چند دانشگاه معتبر ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف، این همکاری آموزشی را در حوزه انرژی با سازمان تداوم دهند.

اشغال 40 درصدی صندلی های فنی و حرفه ای توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی

حبیب عرفان منش مدیرکل دفتر راهبردی اجرایی آموزش سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ابرچالش کشور بیکاری است، گفت: متاسفانه نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده دانشگاهی از دیگر اقشار بیشتر است و خوشبختانه 40 درصد از صندلی های آموزشی فنی و حرفه ای توسط این فارغ التحصیلان تکمیل می شود که این موضوع، با تمام محدودیت هایی که با آنها مواجه هستیم، از طرف ما فرصت تلقی می شود.

بیش از 670 مرکز دولتی فنی و حرفه ای

عرفان منش به تلاش این سازمان برای آموزش به کارجویان و شاغلان اشاره کرد و افزود: ما بیش از 5 هزار استاندارد شغلی داریم. در سراسر کشور بیش از 670 مرکز دولتی و بالغ بر 11 هزار آموزشگاه آزاد داریم که با توجه به مدل های متعدد کار، به مردم و جویندگان کار سرویس می دهند.

مدیرکل دفتر راهبردی اجرایی آموزش سازمان فنی و حرفه ای کشور با اعلام اینکه بیش از 100 کارگاه را در سراسر کشور تجهیز کرده اند، گفت: این سازمان علاوه بر همکاری با مجموعه دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی بزرگ، به تربیت نیروی کار متخصص هم نگاهی جدی دارد و جوانان ما با 250 ساعت آموزش می توانند به نقطه عطفی در زندگی خود رسیده و به مهارت خوبی در یک رشته تخصصی برسند تا جایی که نیروهای پالایشگاه هایی مثل پارس جنوبی را تربیت کرده ایم.

هدف از اجرای این پروژه نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌ جویی انرژی در ساختمان است.این پروژه که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شریک علمی و مالی در آن مشغول به فعالیت است، تلاش می کند تا به کمک این پروژه، قوانین و مقررات بهینه ‌سازی و توسعه فناوری ‌ها و موضوعات فنی در این حوزه در کشور توسعه یابد. چون بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور امری بسیار ضروری است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *