نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:32 ق.ظ

جشنواره شیخ بهایی از بازیگران تاثیرگذار زیست بوم نوآوری و فن آوری کشور است

جشنواره شیخ بهایی از بازیگران تاثیرگذار زیست بوم نوآوری و فن آوری کشور است

۲۶-۸-۱۴۰۰-فصل تجارت – دبیر شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه در مقطع کنونی و باتوجه به همه گیری کرونا، زیست بوم نوآوری و فن آفرینی کشور بود که روح امید، خودباوری و اعتقاد به فعالیت های دانش محور را در جوانان زنده نگه داشت، گفت: جشنواره شیخ بهایی به عنوان یکی از بازیگران مهم و تاثیرگذار زیست بوم نوآوری و فن آوری کشور نقش بسزایی در این مهم داشته است.

عبدالرضا کبیری در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که صبح امروز (چهارشنبه_26 آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: امروز تکامل پر شتاب عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور نشان دهنده اثرگذاری غیر قابل انکار علم و فناوری بر عرصه های مختلف توسعه در کشور است و هم افزایی عناصر مختلف این زیست بوم در قامت علم و فناوری و فن آفرینی، باعث حفظ و ارتقا ارزش های جامعه شده است.
وی با بیان اینکه رشد زیست بوم نوآوری و فناوری کشور ضریب نفوذ علم و فناوری را در جامعه بسیار بالا برده و موجب مشارکت بیشتر عناصر این زیست بوم به ویژه سرمایه گذاران شده است، گفت: این نگاه به فناوری و نوآوری می تواند منجر به افزایش تولید و اشتغالزایی شود، بنابراین شناسایی بیشتر ظرفیت های علمی و فناوری کشور و تقویت عناصر زیست بوم فناوری و فن آفرینی می‌تواند تاثیر زیادی در رونق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد. در واقع هدف اصلی فن آفرینی، تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات دانش بنیان و تولید ثروت در راستای رفاه جامعه است در نتیجه اهتمام به فن آفرینی می تواند باعث رونق اقتصاد دانایی محور در کشور و شکل گیری کسب و کارهای موفق دانشی شود.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه در مقطع کنونی و باتوجه به همه گیری کرونا، زیست بوم نوآوری و فن آفرینی کشور بود که روح امید، خودباوری و اعتقاد به فعالیت های دانش محور را در جوانان زنده نگه داشته، افزود: جشنواره شیخ بهایی به عنوان یکی از بازیگران مهم و تاثیرگذار زیست بوم نوآوری و فن آوری کشور نقش بسزایی در این مهم داشته است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی که همه ساله توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، تصریح کرد: این جشنواره با هدف ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و فن آفرینی، معرفی فن آفرینان به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصاد کشور و ایجاد تعامل میان فعالان عرصه های مختلف شکل گرفته است.
کبیری با یادآوری اینکه سابقه این جشنواره به آغاز فعالیت های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر می گردد، خاطرنشان کرد: در سال 77 و 79 با تاکید بر حوزه تحقیق و پژوهش و شناسایی پژوهشگران و طرح های تحقیقی، پژوهشگرانی در کشور شناسایی و از دستاوردهای پژوهشی آنها تقدیر شد که نقطه شروع جشنواره بود. در اوایل دهه 90 با تغییر نگاه شهرک به نقش علم و فناوری به عنوان زیرساختی در اقتصاد دانایی محور، توسعه واحدهای فن آور دانش محور در دستور کار قرار گرفت و در همان دوره جشنواره، با ایجاد تغییر در ماهیت ماموریت خود، با عنصر کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرد و در چندین دوره متوالی بر این مهم تمرکز کرد.
وی ادامه داد: پس از برگزاری 14 دوره از جشنواره با رویکرد توجه به طراحان کسب و کار و شرکت های فن آفرین موفق مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، بر مذاکره دو جانبه فن آفرینان با سرمایه گذاران توجه شد و امروز شانزدهمین دوره جشنواره با هدف توجه ویژه به تسریع روند توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور در راستای سند چشم انداز کشور و تحقق اقتصاد مبتنی بر دانایی برگزار می شود.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه این رویداد در 15 دوره گذشته تاثیر بسزایی بر زیست بوم فن آفرینی و نوآوری داشته است، گفت: توجه ویژه جشنواره به تعامل میان فن آفرینان و سرمایه گذاران و ایجاد زیرساخت های لازم جهت مذاکرات مستمر سرمایه گذاری نشان دهنده تبیین هوشمندانه ماموریت و هدف گذاری جشنواره متناسب با زیست بوم نوآوری و فن آفرینی کشور است.
وی با اشاره به ویژگی های برجسته جشنواره شیخ بهایی که آن را از سایر جشنواره ها متمایز می کند، تصریح کرد: این جشنواره قدیمی ترین رویداد کارآفرین و فن آفرینی کشور است، پیشتازی در تبیین مفاهم جدید، پویایی، خلاقیت و تغییر ساختار، هم سویی با اهداف و برنامه ریزی های کلان کشور و اهداف بالادستی از جمله ویژگی های این جشنواره، نه فقط به عنوان یک رویداد فرهنگ ساز، بلکه یک رویداد مکتب ساز است.
کبیری به اهداف شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اشاره و اظهار کرد: شناسایی و معرفی شرکت های فن آور و نوآوران موفق به سرمایه گذاران، زمینه سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، معرفی فن آوری های موثر برای حل مسائل و چالش های اساسی کشور، تقویت مذاکرات دوجانبه، رونق بخشیدن به کسب و کارهای فن آورانه و دانش بنیان، افزایش امید و تقویت خودباوری، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، شناسایی واحدهای فن آور آماده ورود به بازارهای ملی و بین المللی، جذب سرمایه گذاران بین المللی جهت افزایش سهم صادرات محصولات دانش بنیان از جمله این اهداف است.
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف، زمینه های چالشی کشور شناسایی شد و سعی کردیم تیم های فن آور را به این سمت سوق دهیم، که از جمله این زمینه ها فناوری های صنعت ساز، رفع نیاز صنعت در دوران تحریم، خشکسالی، بازیافت پسماند، مشکلات محیط زیست، مسائل اقتصادی، اجتماعی، صنایع آی تی و هوش مصنوعی است.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان اینکه امسال طرح های بسیار کیفی دریافت کردیم که داوری و ارزیابی را سخت کرد، تصریح کرد: امسال تقریبا از تمان استان ها تیم و طرح داشتیم و تنوع گسترده ای از شرکت کنندگان در بخش های مسابقه ای تجربه کردیم که بسیار ارزشمند بود.
وی از پیش بینی ویژه برنامه های متنوعی در دو روز برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: جذب سرمایه، کافه سرمایه و برنامه پل که بسترهایی برای جذب سرمایه گذار است، برگزاری نشست های تخصصی و نمایشگاه مجازی از جمله این برنامه ها است. همچنین 150 جلسه کافه سرمایه به صورت مجازی به میزبانی جشنواره برگزار کردیم و مذاکرات خوبی انجام شد.
کبیری به توجه به زمینه های تخصصی در مذاکرات دو جانبه اشاره و اظهار کرد: کشاورزی، فناورزی زیستی، صنایع غذایی، دارو و فرآورده های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله این زمینه ها است.
وی همچنین از برگزاری ویژه برنامه آموزشی و انگیزیشی مثل برنامه چهارسو، مصاحبه گفت و گو محور با ایرانیان کارآفرین و صاحب نظران ملی و بین المللی در حوزه کارآفرینی، ویژه برنامه بیست باش و معرفی برگزیدگان دوره های قبل و الگوهای قبل، برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف ایجاد تعامل مثبت و سازنده و هم افزایشی دانش و تجربه بین شرکت کنندگان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که برنامه های این دوره جشنواره مثل سنوات گذشته مورد توجه قرار گیرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *