نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:55 ق.ظ

تعداد مشاغل انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان به 12 میلیون نفر رسیده است

21 اکتبر 2021

بر اساس هشتمین ویرایش گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر و مشاغل، بررسی سالانه 2021، اشتغال انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان در سال گذشته به 12 میلیون نفر رسید که از 11.5 میلیون در سال 2019 به این تعداد افزایش یافته است. این گزارش توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) با همکاری سازمان بین‌المللی کار (ILO) در چارچوب مشارکتی IRENA در زمینه انتقال عادلانه و فراگیر، با همکاری ایالات متحده و آفریقای جنوبی منتشر شد.

این گزارش تأیید می‌کند که کووید-۱۹ باعث تأخیر و اختلال در زنجیره تأمین شده و تأثیرات آن بر مشاغل بسته به کشور و استفاده نهایی و در میان بخش‌هایی از زنجیره ارزش متفاوت است. در حالی که مشاغل کسب و کار های خورشیدی و بادی به رشد اشتغال جهانی در بخش انرژی های تجدیدپذیر ادامه دادند و به ترتیب در مجموع 4 میلیون و 1.25 میلیون شغل ایجاد کردند، با کاهش تقاضا برای سوخت حمل و نقل، اشتغالدر بخش سوخت های زیستی مایع کاهش یافت. فروش برق خورشیدی خارج از شبکه آسیب دید، اما شرکت ها توانستند از دست دادن شغل را محدود کنند.

چین در سال 2020 سهم 39 درصدی از مشاغل انرژی های تجدیدپذیر را درجهان داشت و پس از آن برزیل، هند، ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا قرار دارند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز در زمینه انرژی های تجدیدپذیر شغل ایجاد می کنند. از جمله ویتنام و مالزی، صادرکنندگان کلیدی PV خورشیدی هستند. اندونزی و کلمبیا با زنجیره های بزرگ تامین کشاورزی برای سوخت های زیستی. و مکزیک و فدراسیون روسیه، جا هایی هستند که نیروی باد در حال رشد است. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، مشاغل خورشیدی در کشورهای مختلفی مانند نیجریه، توگو و آفریقای جنوبی در حال گسترش است.

توانایی انرژی های تجدیدپذیر برای ایجاد شغل و دستیابی به اهداف آب و هوایی بدون تردید است. فرانچسکو لا دوربین، مدیر کل IRENA می گوید: با COP26 در مقابل ما می باشد ، دولت ها باید جاه طلبی خود را برای رسیدن به صفر خالص افزایش دهند. “تنها راه رو به جلو افزایش سرمایه گذاری در یک گذار عادلانه و فراگیر است که در این مسیر از مزایای کامل اجتماعی-اقتصادی بهره مند می شود.”

پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید کار شایسته، نشانه روشنی است که ما مجبور نیستیم بین پایداری زیست‌محیطی از یک سو و ایجاد اشتغال از سوی دیگر یکی را انتخاب کنیم. گای رایدر، مدیر کل ILO، گفت: این دو می توانند دست به دست هم بدهند.

این گزارش با اذعان به اینکه زنان بیشتر از همه‌گیری آسیب دیده‌اند، زیرا تمایل دارند در بخش‌هایی کار کنند که در برابر شوک‌های اقتصادی آسیب‌پذیرتر هستند، این گزارش بر اهمیت یک گذار عادلانه و مشاغل مناسب برای همه تاکید می‌کند و تضمین می‌کند که مشاغل با دستمزد زندگی، محیط‌های کار ایمن و حقوق هستند. در محل کار مورد احترام هستند یک گذار عادلانه نیازمند فرصت های برابر برای زنان و مردان، و با مسیرهای شغلی باز برای جوانان، اقلیت ها و گروه های به حاشیه رانده شده می باشد . استانداردهای بین المللی کار و ترتیبات مذاکره جمعی در این زمینه بسیار مهم هستند.

تحقق پتانسیل مشاغل انرژی های تجدیدپذیر به سیاست های بلندپروازانه برای هدایت انتقال انرژی در دهه های آینده بستگی دارد. علاوه بر استقرار، توانمندسازی و یکپارچه‌سازی سیاست‌ها برای خود بخش، نیاز به غلبه بر موانع ساختاری در اقتصاد گسترده‌تر و به حداقل رساندن ناهماهنگی‌های احتمالی بین از دست دادن شغل و دستاوردها در طول دوره انتقال وجود دارد.

در واقع، کار IRENA و ILO نشان می دهد که با انتقال انرژی به سمت تجدید پذیر مشاغل بیشتری نسبت به از دست دادن مشاغل به دست می آید. یک سناریوی پایداری جهانی ILO تا سال 2030 تخمین می زند که 24 تا 25 میلیون شغل جدید بسیار بیشتر از دست دادن بین 6 تا 7 میلیون شغل خواهد بود. حدود پنج میلیون نفر از کارگرانی که شغل خود را از دست می دهند، می توانند شغل جدیدی در همان شغل در صنعت دیگری بیابند. چشم انداز انتقال انرژی جهانی پیش بینی می کند که بخش انرژی های تجدیدپذیر می تواند تا سال 2050 چهل و سه میلیون نفر را استخدام کند.

اختلال در عرضه‌های فرامرزی ناشی از محدودیت‌های COVID-19، نقش مهم زنجیره‌های ارزش داخلی را برجسته کرده است. تقویت آنها با استفاده از اهرم فعالیت های اقتصادی موجود و جدید، ایجاد شغل و درآمد محلی را تسهیل می کند. کار IRENA در استفاده از زنجیره های تامین محلی بینش هایی را در مورد انواع مشاغل مورد نیاز برای حمایت از انتقال توسط فناوری، بخش زنجیره ارزش، الزامات آموزشی و شغلی ارائه می دهد.

این امر مستلزم سیاست های صنعتی برای تشکیل زنجیره های تامین پایدار است. راهبردهای آموزشی برای ایجاد نیروی کار ماهر؛ اقدامات فعال بازار کار برای ارائه خدمات شغلی کافی؛ بازآموزی و صدور گواهینامه همراه با حمایت اجتماعی برای کمک به کارگران و جوامع وابسته به سوخت های فسیلی؛ و استراتژی های سرمایه گذاری عمومی برای حمایت از توسعه و تنوع اقتصادی منطقه ای از رویکرد های مهم هستند . https://www.ilo.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *