نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:53 ب.ظ

ساخت ساختمان‌های واقعی بر مبنای بلاک چین

27 اکتبر 2021، توسط ETH زوریخ

Hongyang Wang با نمونه اولیه no1s1 در خانه پروژه دانشجویی در پردیس ETH

ساختمان‌هایی که خودشان مالکیت و اداره می‌شوند. این ایده، از اتاق فکر Dezentrum، برای اولین بار در ETH زوریخ در قالب یک نمونه اولیه عملی شد. نتیجه یک کابین مدیتیشن است که انتظارات معمول اقتصادی و اجتماعی را متحول می‌کند.

ظاهر بیرونی کلبه کوچک و منشوری شکل که اخیراً در پردیس Zentrum در ETH افتتاح شده است، برای برانگیختن کنجکاوی هر کسی که به آن نگاه می‌کند کافی است. با چراغ‌های LED تزئین شده، به یک پنل خورشیدی متصل است و دارای صندلی‌های راحت برای مدیتیشن در داخل است. هونگ یانگ وانگ که از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بود شروع به کار روی پروژه کرد، معتقد است: «این یک چشم انداز قدرتمند است. همه بخش‌های جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بسیاری از فرضیات اساسی ما را وارونه می‌کند.» اکنون وانگ دانشجوی دکترا، به موضوعاتی مانند فناوری‌های جدید، استراتژی‌های حاکمیتی و مدل‌های سازمانی برای فرآیندهای ساخت و ساز می‌پردازد.

وانگ توضیح می‌دهد که چشم انداز ذکر شده می‌تواند بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد. چشم انداز کوچک ممکن است چیزی شبیه به کلبه در خانه پروژه دانشجویی باشد. کابین مدیتیشن با انرژی خورشیدی به طور مستقل عمل می‌کند و هر کسی می‌تواند آن را به صورت آنلاین برای مدت زمان مشخصی رزرو کند تا مراقبه کند. دید بزرگتر از سطحی بالاتر از تجربه اتاق شروع می‌شود، زمانی که به نحوه عملکرد و سازماندهی کلبه نگاه می‌کنیم. نام پروژه، «no1s1» می‌‍باشد. اتاق مراقبه نمونه اولیه ساختمانی است که به هیچکس تعلق ندارد. خودش اجرا می‌شود و خودش را اجاره می‌دهد. در آینده، هدف این است که درآمد آن به شکل ارز دیجیتال اتریوم درآید – نسخه آزمایشی فعلی هزینه واقعی ندارد – و در حسابی (کیف پول) که توسط خود ساختمان کنترل می‌شود نگهداری شود. در تئوری، نه تنها می‌تواند از خود شخص برای تعمیر در صورت آسیب تماس بگیرد، بلکه حتی می‌تواند به طور قانونی مالکیت خود را داشته باشد، که توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) مرتبط با ساختمان تسهیل می‌شود.

سازماندهی این خودگردانی کامپیوتری مبتنی بر فناوری بلاک چین است که پتانسیل عظیمی را برای تمرکززدایی نوید می‌دهد: به عنوان مثال، امکان انعقاد قراردادها را بدون یک مرجع مرکزی و بسیار قابل اعتماد، مانند بانک یا دولت، فراهم می‌کند. (ارزهای رمزپایه بر همین ایده و فناوری تکیه دارند). بنابراین تعداد زیادی از افراد – یا سیستم‌های دیجیتال – می‌توانند برای یک هدف خاص بدون نیاز به ساختارهای سلسله مراتبی یا میانجی‌گری انسانی هماهنگ شوند. این «قراردادهای هوشمند» پایه و اساس DAO را تشکیل می‌دهد که سیستم مراقبه را اداره می‌کند. در این چارچوب، افراد می‌توانند خود را سازماندهی کنند و حتی قوانین قراردادها را مطابق با اصول دموکراتیک تغییر دهند – به این معنی که ساختار نیازی به مالک انسانی ندارد. علاوه بر این، توسعه مستمر قوانین از نظر تئوری می‌تواند به طور کامل یا تا حدی توسط هوش مصنوعی تصاحب شود. بسته به توسعه آن‌ها، اشکال خودمختار سازمان مانند این می‌توانند روزی وضعیت حقوقی مشابه شرکت‌های سنتی را داشته باشند.

وانگ تاکید می‌کند که این فناوری هنوز آماده نیست و no1s1 هنوز اولین پروژه شناخته‌شده برای او در سراسر جهان است که یک DAO را با یک ویژگی فیزیکی متصل می‌کند. او پتانسیل آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگر املاک و مستغلات صاحب انسانی نداشته باشد، هماهنگی خودکار هزینه‌های بالای اداری را حذف می‌کند. با این حال، مهم‌تر از همه، مدل نیازی به سودآوری ندارد.» هر گونه درآمد مازاد می‌تواند به تعمیر و نگهداری سازه بازگردد یا به کاربران بازگردانده شود.

اگر این چشم انداز تا پایان منطقی خود دنبال شود، به ایده‌ای به نام Nature 2.0 می‌رسد: یک زیرساخت خودپایدار که خود را مدیریت و تنظیم می‌کند – درست مانند یک اکوسیستم طبیعی مانند جنگل. دانیل هال، استاد راهنمای دکترای وانگ، استاد مؤسسه مدیریت ساخت و ساز و زیرساخت در گروه ETH مهندسی عمران، محیط زیست و ژئوماتیک D-BAUG می‌گوید: این پروژه جایگزینی برای ایده فضای زندگی به عنوان سرمایه گذاری را نشان می‌دهد: افزایش نابرابری اقتصادی در بسیاری از نقاط، و تحولات در بازار املاک و مستغلات یکی از نقاط شروع تفکر ما بود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *