نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 1:16 ق.ظ

استفاده از بامبو سازگار با محیط زیست  به عنوان مصالح اصلی در ساختمان

بامبو در ساختمان

9 اکتبر 2023 -توسط دانشگاه بریستول-اعتبار: دومینیکا مالکوفسکا/دانشگاه بریستول-دانشمندان دانشگاه بریستول با موفقیت از پیچ ها به عنوان اتصال دهنده در بامبو بدون شکافتن مواد استفاده کردند

.این مطالعه که اخیراً در مجله Construction and Building Materials منتشر شده است، یک مدل پیش‌بینی ایمن و در عین حال کارآمد را برای یک روش اتصال ساده برای بامبو، که معمولاً در سازه‌های چوبی استفاده می‌شود، پیشنهاد می‌کند.

هنگامی که بامبو استاندارد شد، می توان آن را با دقت در ساخت و ساز پیاده سازی کرد. بامبو دارای ویژگی های سبز است و کربن را با سرعت بیشتری نسبت به چوب های دیگر جذب می کند.

دومینیکا مالکوفسکا از دانشکده مهندسی عمران، هوافضا و طراحی بریستول توضیح داد: «بامبو می تواند با جدا کردن کربن از جو به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

چوب نیز این کار را انجام می دهد، اما 30 سال طول می کشد تا برداشت شود در حالی که بامبو فقط 4 تا 5 سال طول می کشد، بنابراین اگر از بامبو به جای چوب استفاده کنیم، می توانیم کربن را با سرعت بسیار بیشتری جدا کنیم.

در حال حاضر آزمایش‌هایی در جنوب اروپا با هدف تعیین گونه‌هایی که می‌توانند در آن آب و هوا رشد کنند، انجام می‌شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایشات، بامبو ممکن است در آینده به عنوان مصالح ساختمانی برای خانه ها در بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت‌ها در حال ساخت خانه‌های بامبو در سایر نقاط جهان مانند فیلیپین هستند، جایی که این تحقیقات اکنون پتانسیل استفاده مستقیم دارد.

Malkowska بیش از 200 آزمایش تجربی را انجام داد و ترکیبات مختلفی از پارامترهای مربوط به اتصال را آزمایش کرد: مواد پیچ، تعداد، فاصله، قطر پیچ، ضخامت دیواره بامبو، ضخامت ورق فولادی.

او توضیح داد: “جالب ترین یافته این است که پیچ ها در واقع کاندیدهای خوبی برای اتصال دهنده ها در بامبو هستند، زیرا همانطور که عموماً تصور می شد باعث ایجاد شکاف نمی شوند، تا زمانی که اتصال به خوبی طراحی شده باشد.

همچنین مزایای متعددی نسبت به اتصال پیچ و مهره ای معمولی با پرکننده ملات سیمان در داخل قطب بامبو دارد، مانند کاهش بالقوه ردپای کربن، جداسازی آسان در محل و سختی و شکل پذیری عالی.

بامبو به‌طور کلی به دلیل ویژگی‌های موادش، مانند الیافی که فقط در یک جهت حرکت می‌کنند، مستعد ترک خوردن است، برخلاف چوب‌هایی که الیاف تمایل به رشد مارپیچی در اطراف تنه درخت دارند، بنابراین پیچ‌ها ممکن است به نظر مناسب نباشند. هیچ فیبر مارپیچی برای جلوگیری از وقوع شکستگی وجود ندارد. اما این مطالعه ثابت کرد که تا زمانی که اتصال به خوبی طراحی شده باشد، چنین نیست.”

این روش را می توان بلافاصله در اتصالات کم بار ساده پیاده سازی کرد. همچنین می‌توان آن را برای افزایش تعداد پیچ‌ها توسعه داد، زیرا فقط تعداد محدودی از پیچ‌ها آزمایش شد که منجر به ظرفیت کم شد، تا اعتبار آن را برای سناریوهای بارگذاری بالاتر تأیید کند.

اکنون Malkowska قصد دارد تعداد بیشتری پیچ در هر اتصال را بررسی کند تا آن را با ظرفیت معمولی اتصال پیچی معمولی مطابقت دهد و رفتار را در یک سازه واقعی مانند دیوارهای برشی بررسی کند.

او نتیجه گرفت، “اتصالات بامبو لازم نیست پیچیده باشد. دانش چوب در بامبو کاربرد دارد.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *