نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:20 ب.ظ

بیست هزار پوند زباله از زباله اقیانوس آرام حذف شد

توسط اندی کوربلی، 19 اکتبر 2021

کارآفرین هلندی بویان اسلات، مخترع شگفت انگیز که یک دهه را صرف اختراع سیستم‌های جمع‌آوری زباله‌های آبی کرده است، گفت: «تکه زباله بزرگ اقیانوس آرام اکنون می‌تواند تمیز شود.»

آزمایش‌های اخیر روی دکل Ocean Cleanup او با نام System 002، که برای مقابله با 1.8 تریلیون قطعه آلودگی پلاستیکی اختراع شده بود، موفقیت آمیز بود و باعث شد اسلات پیش‌بینی کند که اکثر تکه‌های زباله اقیانوسی تا سال 2040 حذف می‌شود.

تقاطع جریان‌های اقیانوسی، جزایر شناور عظیم زباله‌های پلاستیکی را ایجاد کرده است-پنج گرداب گردان آهسته که زباله‌ها را از هزاران مایل دورتر به شعاع واحد می‌کشند. بزرگترین آن‌ها بین کالیفرنیا و هاوایی قرار دارد و اسلات 27 ساله در حال طراحی و آزمایش سیستم‌های خود است و از سال 2013 از سانفرانسیسکو به کار مشغول شد.

GNN در مورد طراحی اصلی او برای دستگاه شناور گزارش داده است، اما تیم مهندسی او بر روی آن کار کرده است. سیستم 002 با نام مستعار جنی در اولین آزمایش خود 9000 کیلوگرم یا حدود 20000 پوند را با موفقیت جمع آوری نمود.

دقیقاً 10 سال پیش بود که من اولین بار با پچ زباله بزرگ اقیانوس آرام آشنا شدم. در آن زمان، همه به من می‌گفتند هیچ امیدی به تمیز کردن آن وجود ندارد. آن وقت درست می‌گفتند؛ هیچ روشی برای انجام آن وجود نداشت با افتخار (و آسوده!) می‌گویم که اکنون وجود دارد. این ماده خنثی از نظر کربن است، می‌تواند پلاستیک‌های کوچک به قطر 1 میلی متر را جدب کند و به دلیل منطقه وسیع جذب، حرکت آهسته، هشدارها و مانیتورهای دوربین که به اپراتورها اجازه جستجوی بیش از حد را می‌دهد، هیچ گونه تهدیدی برای حیات وحش ندارد.

آن‌ها از مدل سازی محاسباتی برای پیش بینی مکان و سرعت حرکت پلاستیک در آب استفاده می‌کنند. سپس تور خود را پر می‌کنند، آن را سوار می‌کنند و برای بازیافت به ساحل می‌آورند. این تیم همچنین برخی از زباله‌هایی را که جمع‌آوری می‌کنند به عینک آفتابی با طراح تبدیل می‌کند – و درآمد حاصل از سایه‌های شیک به منظور حمایت از غیر انتفاعی است تا بتوانند نظافت اقیانوس را ادامه دهند. شیشه‌های جدید اولین محصولی هستند که از بقایای اقیانوس بازیابی شده ایجاد شده‌اند – اما آن‌ها می‌گویند این آخرین مورد نخواهد بود.

اسلات تخمین می‌زند که ده جنی می‌توانند نیمی از تکه زباله را در پنج سال تمیز کنند، و اگر 10 جنی در پنج گرداب اصلی اقیانوس مستقر شوند، 90 درصد از پلاستیک شناور تا سال 2040 حذف می‌شود.

چالش‌های آشکاری وجود دارد، مانند این واقعیت که میلیون‌ها قطعه پلاستیک هر ساله به اقیانوس‌ها سرازیر می‌شود و ممکن است سرمایه گذاران تصور کنند که پاکسازی رودخانه‌ها آسان‌تر، ارزان‌تر است و نیازی به استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تأمین نیروی قایق‌ها ندارد.

Good News, Inspiring, Positive Stories

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *