نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 2:25 ب.ظ

برنامه‌های تولیدکنندگان بزرگ سوخت‌های فسیلی بسیار بیشتر ازبرنامه‌های اهداف اقلیمی است

20 اکتبر 2021، نویسنده: نینا چستنی – عکس: یک پیچ و خم لوله‌ها و دریچه‌های نفت خام در طول تور وزارت انرژی در استراتژیک نفت ذخیره در فریپورت، تگزاس، ایالات متحده 9 ژوئن 2016 نشان داده شده است. REUTERS/ریچارد کارسون

لندن (رویترز) – سازمان ملل متحد و محققان گفتند اقتصادهای بزرگ بیش از دو برابر میزان زغال سنگ، نفت و گاز در سال 2030 از اهداف آب و هوایی تعیین شده در توافقنامه 2015 پاریس برای مهار گرمایش جهانی تولید خواهند کرد.

گزارش سالانه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) تفاوت بین برنامه ریزی دولت برای تولید سوخت‌های فسیلی و سطوح تولید را که با رعایت محدودیت‌های دمای تعیین شده در پاریس مطابقت دارد، اندازه گیری می‌کند.

بر اساس این پیمان، کشورها به هدف بلند مدت خود مبنی بر محدود کردن دمای میانگین افزایش دمای کمتر از 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعت متعهد شده‌اند و تلاش می‌کنند که آن‌ها را حتی تا 1.5 درجه سانتی گراد نیز محدود کنند.

در این گزارش که 15 تولیدکننده اصلی سوخت فسیلی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، مشخص شد که آن‌ها در مجموع قصد دارند در سال 2030 حدود 110 درصد سوخت‌های فسیلی بیشتری نسبت به محدود کردن درجه حرارت تا 1.5 درجه سانتیگراد و 45 درصد بیشتر از آن‌چه که با آن مطابقت دارد، تولید کنند. اندازه این شکاف از زمان گزارش UNEP 2020 کاهش چندانی نیافته است.

کشورهای مورد تجزیه و تحلیل در این گزارش عبارت بودند از استرالیا، برزیل، کانادا، چین، آلمان، هند، اندونزی، مکزیک، نروژ، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده.

سوخت‌های فسیلی

با وجود تلاش برای تقویت اهداف اقلیمی، اکثر تولیدکنندگان عمده نفت و گاز قصد دارند تولید خود را تا سال 2030 یا بعد از آن افزایش دهند، در حالی که چندین تولیدکننده اصلی زغال سنگ قصد دارند تولید خود را ادامه داده یا حتی افزایش دهند.

برنامه‌های 15 کشور مورد تجزیه و تحلیل پیش بینی می‌کند که تولید سوخت‌های فسیلی حداقل تا سال 2040 افزایش یابد. این امر منجر به حدود 240 درصد زغال سنگ بیشتر‌، 57 درصد نفت بیشتر و 71 درصد گاز بیشتر از آن‌چه که برای مهار سرعت گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد نیاز است، می‌شود.

بر اساس برنامه دولت‌ها، از بین این سه سوخت، تولید گاز بین سال‌های 2020 تا 2040 بیشترین افزایش را خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی در ماه مه گفت که سرمایه‌گذاران نباید پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را تأمین کنند، اگر جهان تا اواسط قرن به صفر تولید گازهای گلخانه‌ای صفر برسد.

پلوی آچاکولویسوت، نویسنده اصلی گزارش جدید، می‌گوید: «تحقیقات روشن است: تولید جهانی زغال سنگ، نفت و گاز باید فوراً کاهش یابد تا با گرم شدن طولانی مدت به 1.5 درجه سانتی گراد مطابقت داشته باشد.»

این گزارش توسط UNEP و همچنین کارشناسان موسسه محیط زیست استکهلم، موسسه بین المللی توسعه پایدار و اندیشکده‌های E3G و ODI تهیه شده است.

https://www.reuters.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *