نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:05 ب.ظ

دانشمندان دریافتند پرتاب غبار ماه به فضا می تواند گرمایش جهانی را متوقف کند.

توسط شارلوت التون -10/02/2023

به گفته محققان، ما می‌توانیم با پرتاب غبار ماه به فضا، گرمایش زمین را متوقف کنیم.اما این می تواند عجیب ترین اتفاق باشد.دانشمندان دانشگاه یوتا محاسبه کرده اند که پرتاب میلیون ها تن غبار ماه به جو می تواند گرمایش جهانی را کاهش دهد.اسکات کنیون، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «تفکر این که چگونه غبار ماه – که تولید آن بیش از چهار میلیارد سال طول کشید – می‌تواند به کند کردن افزایش دمای زمین کمک کند، شگفت‌انگیز است، مشکلی که تولید آن کمتر از 300 سال طول کشید.

این بذر ایده بود. بن بروملی، پروفسور فیزیک و نجوم و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگر مقدار کمی از مواد را برداریم و آن را در یک مدار ویژه بین زمین و خورشید قرار دهیم و آن را بشکنیم، می‌توانیم مقدار زیادی از نور خورشید را با مقدار کمی جرم مسدود کنیم..اگر زیرساخت روی ماه ساخته شود، این روند سریعتر خواهد بود.در این مطالعه آمده است: «هنگامی که تأسیسات پرتابی مبتنی بر ماه ایجاد شود، می‌توان مقادیر زیادی گرد و غبار را به سرعت و به طور مداوم بارگذاری کرد.

این طرح شبیه چیزی شبیه به یک رمان علمی تخیلی به نظر می رسد – اما خیلی هیجان زده نشوید. این ایده دارای اشکالات لجستیکی جدی است.برای تأثیر قابل توجهی بر گرمایش جهانی، گرد و غبار باید 1 تا 2 درصد از پرتوهای خورشید را مسدود کند.این امر مستلزم پرتاب تقریباً ده میلیارد کیلوگرم گرد و غبار در سال است – حدود 700 برابر بیشتر از جرمی که انسان تاکنون به فضا پرتاب کرده است.

خوشبختانه، برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نیازی به پرتاب گرد و غبار به فضا نداریم. ما فقط باید حفاری و سوزاندن سوخت های فسیلی را متوقف کنیم.

طبق گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا، ما 380 میلیارد تن CO2 در وضع جهانی کربن داریم.

این مقدار دی اکسید کربنی است که ما می توانیم آزاد کنیم و هنوز 50 درصد احتمال دارد که از 1.5 درجه گرم شدن جلوگیری کنیم.انتشار گازهای گلخانه ای جهانی تنها در سال 2022 به 58 میلیارد تن رسید.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *