نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 3:04 ق.ظ

انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2025 به برترین منبع برق جهان تبدیل می شود

توسط شارلوت التون: 09/02/2023

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2023 بازار برق، 90 درصد تقاضای جدید از هم اکنون تا سال 2025 توسط منابع انرژی پاک مانند باد و خورشید و انرژی هسته‌ای پوشش داده می‌شود.

این رشد در تولید به این معنی است که انرژی‌های تجدیدپذیر ظرف سه سال به بزرگترین منبع برق جهان تبدیل خواهند شد – 35 درصد برق جهان را تامین می‌کنند و از زغال سنگ پیشی می‌گیرند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «تقاضای رو به رشد جهان برای برق تسریع خواهد شد و بیش از دو برابر مصرف برق فعلی ژاپن در سه سال آینده خواهد افزود.»

خبر خوب این است که انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای به اندازه‌ای سریع رشد می‌کنند که تقریباً تمام این اشتهای اضافی را برآورده می‌کنند، که نشان می‌دهد ما به نقطه اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش برق نزدیک هستیم.

زغال سنگ در حال حاضر 10325 تراوات ساعت (TWh) برق در سال تامین می کند که 36 درصد از کل تقاضا را تشکیل می دهد. تراوات ساعت واحدی از انرژی است که معادل خروجی یک تریلیون وات برای یک ساعت است.این باعث می‌شود سوخت کثیف منبع شماره یک برق جهان باشد و پس از آن انرژی‌های تجدیدپذیر (29 درصد)، گاز (23 درصد) و هسته‌ای (9 درصد) قرار دارند.اما قرار است این تعادل طی چند سال آینده تغییر کند.

تقاضای کلی برق از هم اکنون تا سال 2025 به میزان 9 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش بیشتر از چین، هند و آسیای جنوب شرقی، با پروژه های زیرساختی و افزایش برق رسانی که تقاضای زیادی را ایجاد می کند، خواهد بود.این موج تحت سلطه انرژی های تجدیدپذیر و هسته ای خواهد بود.

تا سال 2025، انرژی های تجدیدپذیر 10799 تراوات ساعت در سال را تامین خواهند کرد که 35 درصد از کل تقاضای جهانی برق را شامل می شود. از سوی دیگر زغال سنگ 33 درصد را تامین خواهد کرد.گاز 21 درصد از کل تقاضای انرژی را تامین می کند و هسته ای 10 درصد را تامین می کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در حال حاضر انتظار دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2025 کاهش یابد.

این به اندازه کافی سریع نیست. بر اساس پنل بین دولتی تغییرات آب و هوایی، ما باید تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا 45 درصد کاهش دهیم. پیشرفت آهسته بخش برق برای این هدف ضعیف است، زیرا زیربنای بسیاری از بخش های دیگر مانند صنایع سنگین و حمل و نقل است.

بیرول گفت: «دولت‌ها اکنون باید منابع کم انتشار را فعال کنند تا حتی سریع‌تر رشد کنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا جهان بتواند ضمن دستیابی به اهداف اقلیمی، تامین برق امن را تضمین کند. https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *