نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 7:54 ب.ظ

جنبه تاریک شبکه‌های اجتماعی

12 اکتبر 2021، توسط دانشگاه فناوری، سیدنی اعتبار: Unsplash/دامنه عمومی CC0

یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات درباره جنبه‌های تاریک استفاده از رسانه‌های اجتماعی، 46 اثر مضر را، از مشکلات سلامت جسمی و روانی گرفته تا تأثیرات منفی بر عملکرد شغلی، تحصیلی و همچنین مسائل امنیتی و خصوصی شناسایی کرده است.

بیش از 3.6 میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام استفاده می‌کنند. آگاهی بیشتر از خطرات احتمالی می‌تواند اعتدال کاربران را تشویق کند و به مهندسان نرم افزار، مربیان و سیاست گذاران کمک می‌کند تا راه‌هایی را برای به حداقل رساندن آثار منفی ایجاد کنند.

دکتر ایلا عرفانی، معاون رئیس دانشکده اطلاعات، سیستم‌ها و مدل سازی UTS می‌گوید: «آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر از منظر آسیب شناسی روانی مورد مطالعه قرار گرفته است. آن‌ها کمتر مورد توجه محققان سیستم‌های اطلاعاتی قرار گرفته‌اند. سیستم‌های اطلاعاتی به تأثیر فناوری بر افراد و سازمان‌ها به منظور پاسخگویی بهتر به نیازهای آن‌ها نگاه می‌کند. شناسایی و درک چگونگی کاهش پیامدهای نامطلوب استفاده از رسانه‌های اجتماعی بخشی از این چالش است. او می‌گوید: «سازمان بهداشت جهانی نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اعتیاد به فناوری اطلاعات و نیاز به توسعه استراتژی‌هایی برای پیشگیری و درمان این مشکل را تشخیص داده است.»

دکتر عرفانی و نامزد دکتری لیلا بورون، از دانشگاه فناوری سیدنی و دانشیار بابک عابدین از دانشگاه مک کواری، این بررسی را انجام دادند که طیف وسیعی از آثار منفی استفاده از رسانه‌های اجتماعی را جمع آوری کرد.

مطالعه آن‌ها، The Dark Side of Using Online Social Networks: A Review of Individuals of Negrative Individuals، به تازگی در مجله Global Information Management منتشر شده است.

خانم بورون می‌گوید: «بسیاری از تحقیقات در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر روی مزایا و پتانسیل آن متمرکز شده است، اما ما علاقه مند بودیم تا تأثیرات منفی ناشی از استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به طور جامع شناسایی کنیم. ما بیش از 50 مقاله تحقیقاتی منتشر شده بین سال‌های 2003 تا 2018 را مرور کردیم. برخی از رایج‌ترین تأثیرات منفی شامل آسیب‌های روانی مانند حسادت، تنهایی، اضطراب و کاهش عزت‌نفس و مواردی مانند قرار گرفتن در معرض نرم‌افزارهای مخرب و خطرات فیشینگ است.»

محققان اثرات منفی را در شش موضوع گروه بندی کردند:

  • هزینه مبادله اجتماعی: شامل آسیب‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب یا حسادت و سایر هزینه‌ها مانند اتلاف وقت، انرژی و پول است.
  • محتوای آزاردهنده: شامل طیف گسترده‌ای از محتواها است که باعث آزار، ناراحتی یا تحریک می‌شود، مانند محتوای مزاحم یا خشونت آمیز یا محتوای جنسی یا ناپسند
  • نگرانی‌های حریم خصوصی: شامل هرگونه تهدید علیه حریم خصوصی شخصی مربوط به ذخیره، تغییر مکان یا به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی با اشخاص ثالث است
  • تهدیدهای امنیتی: به آسیب‌های ناشی از کلاهبرداری یا فریب مانند فیشینگ یا مهندسی اجتماعی اشاره دارد
  • مزاحمت سایبری: شامل هرگونه سوءاستفاده یا آزار گروه‌ها یا افراد مانند پیام‌های توهین آمیز، دروغ گفتن، تعقیب یا پخش شایعات است
  • عملکرد پایین: به تأثیر منفی بر عملکرد شغلی یا تحصیلی اشاره دارد.

خانم بورون در حال بررسی عوامل موثر بر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و راهکارهایی است که افراد برای تنظیم رفتار خود استفاده می‌کنند. گام بعدی توسعه و آزمایش برنامه‌های کاربردی، ویژگی‌های طراحی و راه حل‌های دیگر است که می‌تواند این آثار منفی را کاهش دهد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *