نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 9:07 ق.ظ

ظهور وب‌ تاریک (دارک وب) و فضای سایبری خطرناک

30 سپتامبر 2021، نوشته دانیل فیتون، اعتبار Moster/Shutterstock

اکثریت قریب به اتفاق وب‌سایت‌هایی که اکنون از آن‌ها دیدن می کنید با یک پنجره بازشو از شما استقبال می‌کنند. این مانع آزاردهنده در مرور وب «بنر کوکی» نامیده می‌شود و این امر برای جلب رضایت شما، طبق قوانین حفظ حریم خصوصی آنلاین، برای حفظ اطلاعات در مورد شما بین جلسات مرور، وجود دارد.

بنر کوکی‌ها به شما پیشنهاد می‌دهد یک انتخاب داشته باشید: فقط با کوکی‌های ضروری که به حفظ عملکرد مرور شما کمک می‌کند رضایت دهید یا همه آن‌ها را بپذیرید – از جمله کوکی‌هایی که سابقه مرور شما را ردیابی می‌کند تا به شرکت‌های تبلیغاتی هدف بفروشد. از آن‌جا که این کوکی‌های اضافی درآمد اضافی برای وب‌سایت‌هایی که ما بازدید می‌کنیم ایجاد می‌کند، بنرهای کوکی اغلب طراحی می‌شوند تا شما را فریب دهند تا روی «پذیرفتن همه» کلیک کنید.

کمیسیونر اطلاعات بریتانیا اخیراً از کشورهای G7 خواسته است تا به این مشکل رسیدگی کنند و نشان می‌دهد که چگونه کاربران وب با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی بیشتر از آن‌چه می‌خواهند موافقت می‌کنند. اما در حقیقت، بنرهای کوکی دستکاری تنها یک نمونه از آن‌چه «طراحی تاریک» نامیده می‌شود – تمرین ایجاد رابط‌های کاربری است که عمداً برای فریب کاربر طراحی شده است.

طراحی وب تاریک ثابت کرده است که یک روش فوق‌العاده موثر برای تشویق کاربران وب است که از وقت، پول و حریم خصوصی خود جدا شوند. این به نوبه خود «الگوهای تاریک» را ایجاد کرده است، یا مجموعه‌ای از شیوه‌هایی که طراحان می‌دانند می‌توانند برای دستکاری اطلاعات کاربران وب استفاده کنند. تشخیص آن‌ها دشوار است، اما به طور فزاینده‌ای در وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم رایج است و محصولاتی را ایجاد می‌کند که از نظر طراحی قابل دستکاری هستند، درست مانند پاپ‌آپ‌های مداوم و همیشه درحال حاضر که مجبور به بستن آن‌ها می‌شویم.

بنرهای کوکی واضح‌ترین شکل طراحی وب‌تاریک هستند. متوجه خواهید شد که چگونه دکمه «همه را بپذیرید» این علامت بزرگ است و برجسته شده است، نشانگر شما را در عرض چند ثانیه از ورود شما به یک وب سایت جذب می‌کند. در همین حال، دکمه‌های برجسته «بتأیید» یا «مدیریت تنظیمات» دلهره‌آور و کمتر برجسته-دکمه‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانیم از حریم خصوصی خود محافظت کنیم-با کلیک‌های زمان‌برتر ما را می‌ترساند.

شما که با تجربه‌اید می‌دانید که روی کدام یک تمایل دارید کلیک کنید. یا می‌توانید Cookie Consent Speed-Run، یک بازی آنلاین را امتحان کنید که نشان می‌دهد کلیک بر روی دکمه سمت راست در مقابل چقدر دشوار است.

وب سایت‌های تجارت الکترونیک نیز اغلب از الگوهای تیره استفاده می‌کنند تا بگویید محصولی با قیمت رقابتی پیدا کرده‌اید که مایل به خرید آن هستید. شما یک حساب ایجاد می‌کنید، مشخصات محصول خود را انتخاب می‌کنید، جزئیات تحویل را وارد می‌کنید، روی صفحه پرداخت کلیک می‌کنید و متوجه می‌شوید که هزینه نهایی، از جمله تحویل، به طرز مرموزی بیشتر است از آن‌چه تصور می‌کردید. این «هزینه‌های پنهان» تصادفی نیست: طراح امیدوار است که شما به جای سفارش دادن به زمان بیشتر برای تکرار یک فرآیند در وب سایت دیگر، «سفارش» را وارد کنید.

سایر عناصر طراحی تیره کمتر آشکار هستند. خدمات رایگان مانند فیس بوک و یوتیوب با قرار دادن تبلیغات در جلوی شما هنگام حرکت، مرور یا تماشا، توجه شما را به دست می‌آورند. در این «اقتصاد توجه»، هرچه بیشتر حرکت کنید یا تماشا کنید، شرکت‌ها پول بیشتری کسب می‌کنند. بنابراین این پلتفرم‌ها عمداً برای فرمان‌دهی و حفظ توجه شما بهینه شده‌اند، حتی اگر ترجیح می‌دهید برنامه را ببندید و روز خود را ادامه دهید. به عنوان مثال، الگوریتم ماهرانه‌ای که در پشت پیشنهادات ویدئویی YouTube Up Next ایجاد شده است‌، می‌تواند ساعت‌ها در حال پاییدن ما باشد.

دستکاری کاربران برای کسب سود تجاری فقط در وب سایت‌ها استفاده نمی‌شود. در حال حاضر، بیش از 95 از برنامه‌های Android در فروشگاه Google Play با استفاده رایگان است. ایجاد این برنامه‌ها یک تجارت گران است و نیاز به تیم‌های طراح، توسعه دهندگان، هنرمندان و آزمایش کنندگان دارد. اما طراحان می‌دانند که هنگامی که به برنامه‌های «رایگان» آن‌ها وابسته شدیم، این سرمایه‌گذاری را جبران می‌کنند و این کار را با استفاده از طراحی تاریک انجام می‌دهند.

در تحقیقات اخیر که به تجزیه و تحلیل بازی‌های رایگان مبتنی بر برنامه می‌پردازد که در بین نوجوانان امروزی محبوب است، من و همکارم ده‌ها نمونه طراحی تاریک را شناسایی کردیم. کاربران مجبور هستند تبلیغات را تماشا کنند و اغلب با تبلیغات مخفی که شبیه بخشی از بازی هستند روبرو می‌شوند. از آن‌ها خواسته می‌شود تا پست‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با پیوستن دوستانشان به بازی، از آن‌ها خواسته می‌شود تا از طریق برنامه خرید کنند تا شخصیت خود را از سایر همسالان خود متمایز کنند.

برخی از این دستکاری‌های روانی برای کاربران جوان نامناسب به نظر می‌رسد. حساسیت دختران نوجوان به تأثیر همسالان برای تشویق آن‌ها به خرید لباس برای آواتارهای بازی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. برخی از بازی‌ها تصویر ناسالم از بدن را تبلیغ می‌کنند در حالی که برخی دیگر به طور فعال قلدری را از طریق تجاوز غیر مستقیم بین شخصیت‌ها نشان داده و تشویق می‌کنند.

سازوکارهایی برای محافظت از کاربران جوان در برابر دستکاری‌های روانی وجود دارد، مانند سیستم‌های رتبه بندی سن، کدهای عملی و راهنمایی که به طور خاص استفاده از طرح‌های تیره را ممنوع می‌کند. اما این‌ها بر درک و تفسیر صحیح این راهنمای توسعه دهندگان بسیار ناکافی هستند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *