نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 1:53 ب.ظ

راه‌حلی بالقوه برای تغییر آب و هوایی از طریق متان

29 سپتامبر 2021 عملیات کشاورزی یکی از بزرگترین منابع انتشار متان ناشی از انسان است. اعتبار: Protocultura/ Pixabay

اوایل ماه جاری، رئیس جمهور بایدن از سایر کشورها خواست تا به منظور کاهش انتشار گاز متان به ایالات متحده و اتحادیه اروپا بپیوندند. دو مطالعه جدید تحت رهبری استنفورد می‌توانند با طرح یک طرح هماهنگ‌سازی تحقیقات در زمینه فن‌آوری‌های حذف متان و مدل‌سازی چگونگی تأثیر این روش بر کاهش دمای پیک آینده، راه را هموار کنند.

تجزیه و تحلیل‌های منتشر شده در 27 سپتامبر در Philosophical Transactions of the Royal Society A نشان می‌دهد که حذف حدود سه سال انتشار گازهای گلخانه‌ای قوی ناشی از انسان، دمای سطح زمین را تا حدود 0.21 درجه سانتیگراد کاهش می‌دهد و در عین حال سطح ازن را به اندازه کافی کاهش می‌دهد. سالانه از حدود 50،000 مرگ زودرس جلوگیری شود. این یافته‌ها راه را برای مقایسه مستقیم با حذف دی‌اکسیدکربن باز می‌کند – رویکردی که تحقیقات و سرمایه گذاری‌های بیشتری به دست آورده است و می‌تواند به شکل‌گیری سیاست ملی و بین المللی آب و هوا در آینده کمک کند.

راب جکسون، نویسنده اصلی مقاله در دستور کار تحقیقاتی جدید و نویسنده ارشد در مطالعه مدل‌سازی می‌گوید: «زمان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حذف متان فرا رسیده است.» جکسون میشل و کوین داگلاس استاد انرژی و محیط زیست در دانشکده زمین، انرژی و محیط زیست استانفورد هستند.

رشد غلظت نسبی متان از آغاز انقلاب صنعتی بیش از دو برابر سریع‌تر از دی‌اکسیدکربن بوده است. حذف متان از جو می‌تواند دمای هوا را حتی سریع‌تر از حذف دی‌اکسیدکربن به تنهایی کاهش دهد، زیرا متان از نظر گرم شدن آب و هوا در 20 سال اول پس از انتشار 81 برابر قوی‌تر و در طول یک قرن حدود 27 برابر قوی‌تر است. حذف متان همچنین با کاهش غلظت ازن تروپوسفریک، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد، که قرار گرفتن در معرض آن سالانه حدود یک میلیون مرگ زودرس را در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

برخلاف دی‌اکسیدکربن، بخش عمده‌ای از انتشار متان ناشی از انسان است. متهمان اصلی عبارت‌اند از منابع کشاورزی مانند دام که در تنفس و کود خود متان ساطع می‌کنند و مزارع برنج که هنگام سیلابی شدن متان از خود ساطع می‌کنند. دفع زباله و استخراج سوخت‌های فسیلی نیز باعث انتشار قابل توجهی می‌شود. منابع طبیعی متان، از جمله میکروب‌های خاک در تالاب‌ها، 40 درصد باقی مانده از انتشار جهانی متان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها تصویر را پیچیده‌تر می‌کنند زیرا پیش‌بینی می‌شود برخی از آن‌ها مانند ذوب‌شدن یخبندان دائمی یخبندان با گرم‌شدن کره زمین افزایش یابد.

در حالی که توسعه فناوری‌های حذف متان آسان نخواهد بود، منافع مالی بالقوه زیادی دارد. اگر قیمت بازار برای جبران کربن در این قرن به 100 دلار یا بیشتر در هر تن برسد، همان‌طور که توسط اکثر مدل‌های ارزیابی مربوطه پیش‌بینی شده بود، هر تن متان خارج‌شده از جو می‌تواند بیش از 2700 دلار ارزش داشته باشد.

در مطالعه مدل سازی (پیوند خارجی است) از یک مدل جدید که توسط سرویس آب و هوایی انگلستان (معروف به دفتر مت انگلستان) برای بررسی اثرات احتمالی حذف متان استفاده شده است استفاده می‌شود و طول عمر آن کمتر از دی‌اکسیدکربن است – یک عامل کلیدی به دلیل برخی از به هر حال متان حذف شده ناپدید می‌شد محققان مجموعه‌ای از سناریوها را با تغییر مقدار حذف شده یا زمان حذف برای تعمیم نتایج خود در طیف وسیعی از مسیرهای واقع بینانه انتشارات آتی، ایجاد کردند.

تحت سناریوی انتشار گازهای گلخانه‌ای، تجزیه و تحلیل نشان داد که کاهش 40 درصدی انتشار جهانی متان تا سال 2050 منجر به کاهش حدود 0.4 درجه سانتیگراد دما در سال 2050 خواهد شد. در سناریوی کم انتشار که در آن دما در قرن 21 به حداکثر می‌رسد، حذف متان همین قدر می‌تواند دمای پیک را تا 1 درجه سانتیگراد کاهش دهد.

سام ابرنتی، دانشجوی دکترای فیزیک کاربردی که در آزمایشگاه جکسون کار می‌کند، می‌گوید: «این مدل جدید به ما اجازه می‌دهد تا درک بهتری داشته باشیم که چگونه حذف متان باعث تغییر گرمایش در مقیاس جهانی و کیفیت هوا در مقیاس انسانی می‌شود.»

مسیر دستیابی به این بهبود آب و هوا و کیفیت هوا نامشخص است. برای تمرکز بیشتر، مقاله دستور کار تحقیق جنبه‌های حذف دی‌اکسیدکربن و متان را مقایسه و مقایسه می‌کند، طیف وسیعی از فناوری‌ها را برای حذف متان شرح می‌دهد و چارچوبی را برای هماهنگی و تسریع در مقیاس گذاری آن ترسیم می‌کند. این چارچوب به تسهیل تجزیه و تحلیل دقیق‌تر عوامل حذف متان اعم از شبیه‌سازی‌های خاص محل تا تعاملات احتمالی با سایر روش‌های کاهش تغییرات آب و هوا کمک می‌کند. https://www.technologynetworks.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *