نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 9:24 ب.ظ

هیچ راه حل جامعی برای تقویت نوآوری در اروپا وجود ندارد

12 اکتبر 2021 توسط Goda Naujokaitytė

نمایندگان پارلمان اروپا ۱۲ اکتبر شنیدند که تفاوت در عملکرد نوآوری و کاستی‌های سیستم‌های ملی مختلف بسیار متنوع است به طوری که افزایش عملکرد کلی نوآوری اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک اندازه باشد، اما به راه حل‌های مناسب برای مناطق مختلف نیاز دارد.

ایسیدرو لاسو، عضو کابینه در DG Research، در رویدادی که توسط انجمن Knowledge4Inovation برگزار شد، گفت: «وقتی در مورد انسجام نوآوری صحبت می‌کنیم، باید مدل‌های مختلف نوآوری جایگزین را در نظر بگیریم.»

لاسو، از طرف کمیسر تحقیقات ماریا گابریل، گفت: «به همین دلیل است که ما در کمیسیون اروپا یک رویکرد جامع را در پیش می‌گیریم و به چهار روش مکمل عمل می‌کنیم.»

کمیسیون در حال کار بر روی یک استراتژی نوآوری جدید برای مقابله با تکه تکه شدن اکوسیستم‌های موجود است. اروپا در موج قبلی نوآوری در اینترنت از آمریکا شکست خورد و دفعه بعد، کمیسیون قصد دارد بر بازار فناوری عمیق تسلط یابد.

لاسو گفت که چهار رویکرد اقدامات کمیسیون عبارتند از: متقاعد کردن کشورهای عضو برای افزایش سرمایه گذاری ملی در تحقیق و توسعه. دسترسی مناطق کم ابتکار به برنامه تحقیقاتی اتحادیه اروپا Horizon Europe را آسان‌تر می‌کند. توسعه یک اکوسیستم نوآوری پان اروپایی؛ و حمایت از دانشگاه‌ها برای تبدیل شدن به موتورهای نوآوری منطقه‌ای.

امید است این‌ها پایه و اساس ایجاد اکوسیستم‌های نوآورانه منطقه‌ای قوی‌تر را ایجاد کنند. این طرح در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد و بحث‌ها با نمایندگان پارلمان اروپا در Knowledge4Innovation در کنار مشورت با شرکت‌های برجسته اروپایی، انجمن‌های نوپا و گروه‌های سرمایه‌گذاران به کار خود ادامه می‌دهد.

انسجام نوآوری یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در برنامه باید مورد توجه قرار گیرد. اروپا دارای چشم انداز نوآوری بسیار تکه تکه‌ای است، به طوری که برخی از مناطق استارت آپ‌های بسیار بیشتری تولید می‌کنند و سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به سایر مناطق جذب می‌کنند. این تفاوت‌ها به ویژه بین اروپای غربی و کشورهای جدیدتر اتحادیه اروپا در شرق بسیار شدید است، اگرچه طبق جدول نتایج نوآوری کمیسیون، این شکاف به آرامی در حال کاهش است.

آن‌چه برای کشورهای دارای اکوسیستم نوآوری بهتر توسعه یافته کار می‌کند، ممکن است برای کشورهایی که عقب مانده‌اند کار نکند. حتی در صورت عدم وجود مهارت‌ها، زیرساخت‌های علمی و مشارکت بخش خصوصی، افزایش مستقیم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، پدیده‌ای که به عنوان پارادوکس نوآوری شناخته می‌شود.

ناتاشا کاپیل، متخصص ارشد سیاست نوآوری در بانک جهانی می‌گوید: «در مناطقی که این عناصر اساسی اساسی وجود ندارد، در موارد خاصی مشاهده می‌کنید که اگر سرمایه گذاری زودهنگام در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنید، حتی می‌توانید بازدهی منفی برای سرمایه گذاری‌های تحقیق و توسعه داشته باشید.»

همچنین این مسئله پیچیده وجود دارد که در حالی که برای گنجاندن برنامه‌ها تلاش می‌کند، اتحادیه اروپا بر ایجاد تعالی تمرکز کرده است. این دو متقابل نیستند، اما گاهی اوقات ادغام کردن آن‌ها دشوار است. ویکتور نگرسکو، نماینده رومانی در پارلمان اروپا گفت: «گاهی اوقات ما در ادغام این دو هویت متفاوت اروپا در یک استراتژی قوی نوآوری اروپایی مشکل داریم. ما باید راه های مناسبی برای این کار پیدا کنیم.»

خبر خوب این است که در چند سال آینده، اتحادیه اروپا بودجه اضافی برای افزایش ظرفیت‌ها خواهد داشت. https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *