نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 10:06 ق.ظ

اولین تراکتور کاملا سبز جهان باعث کاهش انتشار گازهای کشاورزی در اروپا می‌شود

اندی کوربلی، 8 اکتبر 2021

مقدار زیادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان توسط سیستم‌های غذایی ما ایجاد می‌شود، بنابراین یک شرکت فناوری کشاورزی در لیتوانی با معرفی اولین تراکتور کاملاً سبز در جهان، به بزرگترین منبع قطعی رسید.

موتورهای بزرگ، گشتاور عظیم، لاستیک‌های سنگین بزرگ و سخت به این معنی است که سوخت‌های فسیلی از ماشین آلات کشاورزی نقش مهمی در تولید گازهای گلخانه‌ای در کشاورزی دارند و تراکتور هیبریدی بیومتان الکتریکی گروه AUGA راه زیادی برای کاهش آن‌ها خواهد داشت. AUGA بزرگترین تولید کننده مواد غذایی ارگانیک به صورت عمودی یکپارچه در اروپا است و AUGA M1 اولین نوع در نوع خود است که به صورت ترکیبی طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که کشاورزان می‌توانند از طلوع تا غروب آفتاب کار کنند.

مدیرعامل AUGA، می‌گوید: «سه سال پیش، هنگامی که برای اولین بار میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را محاسبه کردیم، متوجه شدیم که حدود 30 درصد از آن‌ها از استفاده از سوخت‌های فسیلی در مزارع ناشی می‌شود. هیچ راه حلی برای تغییر آن وجود نداشت. به همین دلیل است که ما در توسعه فناوری‌هایی که به ما امکان می‌دهند استاندارد جدیدی برای کشاورزی پایدار ایجاد کنیم و آلودگی را در سراسر زنجیره ارزش غذایی کاهش دهیم، پیش قدم شده‌ایم. اولین نتیجه این کار یک تراکتور بیومتان و برقی است.»

افزودن یک موتور الکتریکی با احتراق داخلی از طریق بیومتان و ذخیره سازی باتری به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در کارهای کم تقاضا، به جای اینکه فقط با بیومتان مانند سایر تراکتورهای سبز کار کند، امکان استفاده طولانی مدت ساعت‌های زیادی را فراهم می‌آورد.

بیومتان به عنوان منبع سوخت مورد نظر به عنوان یکی از سبزترین سوخت‌های زیستی مورد هدف قرار گرفت. نکته جالب این است که از زباله‌های دام تولید می‌شود که کشاورزان ممکن است نیاز به دفع آن داشته باشند. ضایعات دام سهم بزرگی در متان دارد: یک گاز گلخانه‌ای قوی‌تر اما تا حد زیادی بی‌ضرر.

یکی از دلایلی که تا حد زیادی بی‌ضرر است این است که بر خلاف دی اکسید کربن، اگر میزان انتشار متان را به میزان 10000 تن کاهش دهیم، غلظت متان در اتمسفر بلافاصله تغییر می‌کند تا این کاهش را منعکس کند، در حالی که کاهش مشابه CO2 هیچ تاثیری بر روی غلظت گلخانه جوی آن ندارد. بنابراین با تبدیل کودهای شیمیایی به سوخت بیومتان، یک ارزش مستقیم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد.

به منظور به حداکثر رساندن اثربخشی سوخت بیومتان، M1 به گونه‌ای طراحی شده است که باک‌های بزرگتر و تخصصی را در خود جای داده است، که این شرکت خدمات سوخت رسانی را برای آن‌ها ارائه می‌دهد.

این تراکتور قرار است سال آینده در لیتوانی وارد مرحله تولید شود و حداکثر سرعت آن حدود 8 مایل در ساعت است. دوازده ساعت کار می‌کند، خالص تولید گازهای گلخانه‌ای صفر است، در حالی که تنها یک M1 در مزرعه باعث می‌شود میزان کربن کشاورز تا 100 تن در سال کاهش یابد.

او خاطر نشان کرد: «اختراع ما امکان ایجاد طیف وسیعی از کاربردهای تراکتور را فراهم کرده و آن را برای همه کشاورزانی که مایل به کار پایدار هستند در دسترس قرار می‌دهد. ما فناوری را توسعه نمی‌دهیم فقط برای حل انتشار گازهای گلخانه‌ای خود و وعده تبدیل شدن به یک شرکت خنثی از دی اکسید کربن تا سال 2030 کار می‌کنیم. هدف ما بزرگتر است-ما تلاش خواهیم کرد تا این تراکتور و سایر فناوری‌هایی که هنوز در حال توسعه هستند در دسترس کشاورزان در سراسر جهان و کمک به حل مشکل جهانی آلودگی در بخش کشاورزی قرار گیرد.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *