نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:38 ب.ظ

ذوب یخ‌های قطبی خود زمین را تغییر می‌دهد، نه فقط سطح دریا را

22 سپتامبر 2021، توسط کلیا سیمون، دانشگاه هاروارد

سوفی کولسون و همکارانش داده‌های ماهواره‌ای را در مورد ذوب‌شدن یخچال‌ها و تاثیر آن بر پوسته زمین تجزیه و تحلیل کردند.

ذوب یخ‌های قطبی نه تنها سطح اقیانوس‌های ما را تغییر می‌دهد، بلکه خود سیاره زمین را نیز تغییر می‌دهد. سوفی کولسون و همکارانش در مقاله اخیر خود در Geophysical Research Letters توضیح دادند که با ذوب شدن یخچال‌های گرینلند، قطب جنوب و جزایر قطبی، پوسته زمین در زیر این توده‌های زمینی تاب می‌خورد، تاثیری که می‌تواند صدها و شاید هزاران مایل دورتر اندازه گیری شود.

کولسون، که کار خود را در دپارتمان علوم زمین و سیاره انجام داد و در ماه مه از دانشکده هنر و علوم فارغ التحصیل شد، گفت: «دانشمندان کارهای زیادی را مستقیماً در زیر یخ و یخچال‌های طبیعی انجام داده‌اند. بنابراین آن‌ها می‌دانستند که منطقه‌ای که یخچال‌ها در آن قرار دارند را مشخص می‌کند، اما آن‌ها متوجه نشده بودند که این امر در مقیاس جهانی است.»

با تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای در مورد مذاب از سال 2003 تا 2018 و مطالعه تغییرات در پوسته زمین، کولسون و همکارانش توانستند تغییر پوسته را به صورت افقی اندازه گیری کنند. تحقیقات آن‌ها، که در Nature ارائه شده بود، نشان داد که پوسته در برخی نقاط بیشتر از آن‌که بلند شود، افقی حرکت می‌کند. علاوه بر گستردگی شگفت‌انگیز دسترسی به آن، به گفته مجله Nature، این تحقیق به طور بالقوه راهی جدید برای نظارت بر تغییرات جرم یخ دوران جدید ارائه می‌دهد.

برای درک چگونگی ذوب یخ بر روی آن‌چه در زیر آن است، کولسون پیشنهاد کرد که سیستم را در مقیاس کوچک تصور کنید: «تصور کنید که یک تخته چوبی روی یک وان آب شناور است. وقتی تخته را به پایین فشار می‌دهید، آب را در زیر خواهید داشت. اگر آن را بردارید، می‌بینید که آب به طور عمودی حرکت می‌کند تا آن فضا را پر کند.»

این حرکات بر ادامه ذوب تأثیر می‌گذارد. کولسون، که در آزمایشگاه جری میتروویکا کار می‌کرد، می‌گوید: «به عنوان مثال، در برخی از مناطق قطب جنوب، بازگشت پوسته باعث تغییر شیب سنگ بستر در زیر یخ می‌شود و این می‌تواند بر پویایی یخ تأثیر بگذارد.»

ذوب فعلی تنها جدیدترین حرکتی است که محققان مشاهده کرده‌اند. کولسون توضیح داد: «قطب شمال منطقه جالبی است زیرا علاوه بر صفحات یخی امروزی، ما سیگنالی ماندگار از آخرین عصر یخبندان داریم.» یک لایه یخ زمانی منطقه اروپای شمالی و اسکاندیناوی را در دوران پلیستوسن پوشانده بود، عصر یخبندان که حدود 2.6 میلیون سال پیش شروع شد و تا تقریبا 11000 سال پیش ادامه داشت. در واقع زمین هنوز در حال ذوب شدن یخ است.

در مقیاس‌های زمانی اخیر، ما زمین را به عنوان یک ساختار کشسان، مانند یک نوار لاستیکی، در نظر می‌گیریم، در حالی که در بازه‌های زمانی هزاران ساله، زمین بیشتر شبیه یک مایع بسیار کند حرکت می‌کند.» کولسون توضیح داد که چگونه این عواقب جدیدتر بر وضعیت قدیمی‌تر همپوشانی می‌یابد: «فرآیندهای عصر یخبندان زمان زیادی طول می‌کشد تا اجرا شوند، بنابراین ما هنوز می‌توانیم نتایج آن‌ها را امروز ببینیم.»

مفاهیم این جنبش وسیع است. «درک همه عوامل ایجاد کننده حرکت پوسته برای طیف وسیعی از مشکلات علم زمین بسیار مهم است. به عنوان مثال، برای مشاهده دقیق حرکات زمین ساختی و فعالیت زلزله، باید بتوانیم این حرکت ایجاد شده توسط مدرن را از یکدیگر جدا کنیم.»

کولسون به عنوان عضو پسا دکتری مدیر در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو به عنوان بخشی از گروه اقلیمی که بر روی پیش‌بینی‌های آینده ورقه‌های یخ و پویایی اقیانوس‌ها کار می‌کند، تحقیقات خود را ادامه می‌دهد.

گلن آنتونی میلن، استاد علوم زمین و محیط زیست در دانشگاه اتاوا، توضیح داد که درک میزان این حرکت همه مطالعات پوسته این سیاره را روشن می‌کند. وی گفت: «کار سوفی مهم است زیرا اولین موردی است که نشان می‌دهد از دست دادن جرم ورقه‌های یخی و یخچال‌های طبیعی باعث حرکت سه بعدی سطح (جامد) زمین می‌شود که از نظر وسعت و فضایی بیشتر از آن‌چه قبلاً شناسایی شده بود، می‌باشد. همچنین، می‌توان این سیگنال را در مجموعه داده‌های سیستم ماهواره‌ای و مقیاس بزرگتر جستجو کرد تا در اصل محدودیت‌های بیشتری در توزیع نوسانات جرم یخ و یا ساختار جامد زمین ایجاد کند.»

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *