نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:27 ق.ظ

محدودیت اینترنت یعنی محدود کردن زندگی

تاثیرات وسیع اقتصادی و سیاسی محدودیت‌های اینترنت تمامی جنبه‌های زندگی انسان را در بر می‌گیرد. امروز اگر حتی بدبینانه‌ترین نظریات راجع به تسلط فناوری بر زندگی بشر را ملحوظ نظر داشته باشیم، ولی واقعیت آن را نمی‌توانیم منکر شویم. این حقیقتی است که شاید در آینده بتوان به وسیله خود فناوری جنبه‌های منفی‌اش را اصلاح نمود ولی انکار آن راه به جای خوبی نمی‌برد.

هر روز در خبرها می‌شنویم و می‌خوانیم که در بسیاری از کشورها چه آن عده که ادعای دموکراسی دارند و چه حکومت‌های با سیستم متمرکز قدرت، کنترل اطلاعات دیجیتالی در قلب همه سوالات بزرگ و مباحث اجتماعی و نیز در سیاست نهفته است. پس این موضوع بسیار مهمی است. هیچ کس نمی‌تواند رشد اقتصادی کشور چین را انکار کند حتی اگر به مسائل بحرانی جهانی دامن زده است ولی یک واقعیت است. همین کشور چین با گسترش نقش جهانی خود متقاعد شد که محدودیت‌های دیجیتالی در ابتدا برای جلوگیری از جریان آزاد ایده‌ها نیز دارای تأثیرات اقتصادی عظیم و رو به رشدی بوده است. پذیرش اینترنت تلفن همراه و انفجار برنامه‌های دیجیتالی بومی، اقتصاد دیجیتالی چین در حال رشد بود و به رشد اقتصادی گسترده‌تر کشور و رقابت بین المللی کمک کرد.

این تجربه نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی بایستی با جنبه‌های دیگر زندگی نیز همراه باشد. این امری است که می‌تواند برای آینده‌ای متناسب از نظر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با توجه به وابستگی فزاینده جهان به فناوری دیجیتال به صورت درست اما با دیدی توسعه‌ای صورت گیرد.

امروزه با توجه به پیشرفت کارخانه‌های هوشمند و دوقلوی دیجیتال در همه ابعاد از مدیریت شهرها گرفته تا اداره بیمارستان‌ها و نیز پرواز هواپیماها می‌بینیم که ایده داده‌ها به عنوان یک عامل تولید و اهمیت آن در جریان ارزش در داخل مرزها و نیز اطلاعات فرامرزی در نوآوری بی‌تردید مهم است.

اما محدودیت‌های اینترنت از یک سو منافع حمایتی را برای بخش‌های داخلی را شاید فراهم کند، اما از سوی دیگر به عنوان یک عامل بازدارنده بلند مدت برای توسعه نوآوری و گسترش علم و دانش و اقتصاد عمل می‌کند.

نگرانی ویژه بروز این احتمال است که توسعه اقتصادی با تاخیرهای زمانی بیشتری مواجه شود و شکاف علمی بین مراجع علمی و دانشگاهی و بین مراجع اقتصادی و کلیه امور اجتماعی عمیق‌تر شود. این خطر را باید مدیریت نمود و مدیریت آن را با افزایش اعتماد عمومی می‌توان تضمین نمود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *