نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 4:54 ب.ظ

امنیت فضای سایبری اولویت برای حفظ دارایی‌های نامحسوس

با ظهور فناوری‌های نوین و شکل گیری انقلاب چهارم صنعتی که در زمینه دانش و مدیریت نیز تحولات جدی ایجاد نموده است و با رشد بسیار زیاد هوش مصنوعی و یادگیری عمیق و نیز فناوری‌هایی مانند زنجیره بلوکی باید به این موضوع توجه ویژه داشت که هر چقدر یک سازمان از فرایندهای تحول دیجیتال بیشتر استفاده کند در حقیقت دارایی‌های نامحسوس و مالکیت‌های فکری خود را افزایش می‌دهد.

این دو نوع دارایی نیازمند حفظ و حراست و توسعه هستند و در این امر همان‌گونه که در مورد دارایی‌های فیزیکی نظام حفظ و حراست شکل گرفته در این مورد نیز یک حرکت دو سویه از سوی کسب و کارها و نظام حاکمیتی برای پشتیبانی‌های قانونی باید شکل گرفته و متناسب با رشد آن رشد کند.

در جهان شاهد هستیم که طی سال‌های گذشته، عملیات سایبری به بخش اصلی درگیری‌های منطقه‌ای و حتی رقابت در میان قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است. بنابراین در خصوص هکرهای بین المللی و زیرساخت‌هایی که در این راستا تامین کرده‌اند، بایستی توجه ویژه داشت.

مشاهده می‌شود که کسب و کارهایی همانند بیمارستان‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و خطوط راه آهن و … بسیاری دیگر از حملات آن‌ها مصون نبوده و آن‌ها با کمپین‌های اطلاعات غلط این کسب و کارها را مختل کرده‌اند و اطلاعات شخصی، اطلاعات اختصاصی و اسرار دولتی را به سرقت برده‌اند.

اکنون با مدیران دولتی و نیز صاحبان صنایع که صحبت می‌شود یکی از نگرانی‌های اصلی شان نبود امنیت و افرادی که بتوانند به آن‌ها اطمینان کنند موضوع اصلی در توسعه و تحول دیجیتال است. در نظام صنفی و مهندسی کشور باید کارشناسان امین در این زمینه همچون حساب رسان قسم خورده تعیین شوند.

در مورد ناهنجاری‌های سایبری، به اشتراک گذاری اطلاعات، اطلاعات غلط آنلاین، جاسوسی سایبری، تقلب‌های عمیق و سایر موضوعات بایستی در درون سازمان‌ها و نیز در سطح جامعه آموزش داده شده و قوانین جدی برای آن‌ها تنظیم شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *