نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 10:11 ق.ظ

تفکر آسمان آبی و پنج نکته درباره آلودگی هوا

7 سپتامبر 2021 بوریس پالما

حدود 90 درصد از مردم زندگی روزمره خود را با تنفس هوای آلوده مضر می‌گذرانند، که توسط سازمان ملل متحد به عنوان مهم‌ترین مسئله بهداشت زمان ما توصیف شده است. به مناسبت اولین روز بین المللی هوای پاک برای آسمان آبی، 7 سپتامبر، UN News توضیح می‌دهد که چقدر این موضوع بد است و برای مقابله با آن چه کار می‌شود.

1- آلودگی هوا میلیون‌ها نفر را می‌کشد و به محیط زیست آسیب می‌رساند

ممکن است این موضوع در ماه‌های اخیر از صدر عناوین خبری خارج شده باشد، اما آلودگی هوا همچنان برای بسیاری خطرناک است: شرایطی از جمله بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، سرطان ریه و سکته را تشدید می‌کند و تخمین زده می‌شود که از هر 9 مورد یک مورد مرگ زودرس ایجاد می‌شود. یعنی حدود هفت میلیون نفر در سال.

آلودگی هوا همچنین به محیط طبیعی ما آسیب می‌رساند. این میزان اکسیژن را در اقیانوس‌های ما کاهش می‌دهد، رشد گیاهان را سخت‌تر می‌کند و به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

با وجود این، علیرغم آسیب‌هایی که ایجاد می‌کند، علائم نگران کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا در بسیاری از کشورها به عنوان یک اولویت شناخته نمی‌شود: در اولین ارزیابی قوانین کیفیت هوا، که در 2 سپتامبر توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) منتشر شد، مشخص شد که حدود 43 درصد از کشورها فاقد تعریف قانونی برای آلودگی هوا هستند و تقریباً یک سوم آن‌ها هنوز استانداردهای قانونی برای کیفیت هوای خارج را تصویب نکرده‌اند.

2- علل اصلی

پنج نوع فعالیت انسانی مسئول بیشتر آلودگی هوا هستند: کشاورزی، حمل و نقل، صنعت، زباله و خانوارها.

فرآیندهای کشاورزی و دامداری متان، یک گاز بسیار قوی گلخانه‌ای و عامل آسم و سایر بیماری‌های تنفسی تولید می‌کند. متان همچنین یک محصول جانبی سوزاندن زباله است که سموم آلاینده دیگری را منتشر می‌کند و در نهایت وارد زنجیره غذایی می‌شود. در همین حال صنایع مقادیر زیادی مونوکسید کربن، هیدروکربن‌ها، ذرات معلق و مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند.

حمل و نقل، علیرغم خروج جهانی سوخت سرب دار خطرناک در پایان ماه اوت همچنان مسئول مرگ زودرس صدها هزار نفر است. این نقطه عطف توسط مقامات ارشد سازمان ملل متحد، از جمله دبیرکل، مورد ستایش قرار گرفت و گفت که این امر سالانه از حدود یک میلیون مرگ زودرس جلوگیری می‌کند. با این حال، وسایل نقلیه همچنان ذرات ریز، اوزون تروپوسفری، کربن سیاه و دی اکسید نیتروژن را به جو وارد می‌کنند. تخمین زده می‌شود که درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا سالانه 1 تریلیون دلار در سراسر جهان هزینه دارد.

3- این یک مسئله فوری است

دلیل اینکه سازمان ملل در حال حاضر زنگ خطر را در مورد این موضوع به صدا در آورده است، این است که شواهد تأثیر آلودگی هوا بر انسان در حال افزایش است. در سال‌های اخیر مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، اختلال در رشد شناختی و کاهش سطح هوش همراه است. علاوه بر این، ما سال‌هاست می‌دانیم که این امر با بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی ارتباط دارد.

نگرانی از این نوع آلودگی با افزایش اقدامات جهانی برای مقابله با بحران آب و هوا همراه است: این یک مسئله زیست محیطی و همچنین یک مسئله بهداشتی است و اقدامات برای پاکسازی آسمان تا حد زیادی به کاهش گرمایش زمین کمک می‌کند. سایر آثار زیان‌بار زیست محیطی شامل فرسوده شدن خاک و آبراهه‌ها، منابع آب شیرین در معرض خطر و کاهش عملکرد محصول است.

4- بهبود کیفیت هوا بر عهده دولت و بخش خصوصی است

در روز جهانی هوای پاک برای آسمان آبی، سازمان ملل متحد از دولت‌ها می‌خواهد که برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا اقدامات بیشتری انجام دهند. اقدامات خاصی که می‌توانند انجام دهند شامل اجرای سیاست‌های یکپارچه کیفیت هوا و تغییرات آب و هوا است. حذف خودروهای بنزینی و دیزلی؛ و تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش زباله است.

5- و مسئولیت ما نیز هست

در سطح فردی، همان‌طور که هزینه مضر فعالیت‌های خانگی نشان می‌دهد، اگر رفتار خود را تغییر دهیم، می‌توان به چیزهای زیادی دست یافت. اقدامات ساده می‌تواند شامل استفاده از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه سواری یا پیاده روی باشد. کاهش ضایعات خانگی و کمپوست؛ خوردن گوشت کمتر با تغییر رژیم غذایی گیاهی؛ و صرفه جویی در انرژی.

هوای شما چقدر تمیز است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که در حال حاضر هوای اطراف شما چقدر تمیز یا کثیف است. اگر چنین است، به یک وب سایت UNEP نگاه کنید که نشان می‌دهد ما در هر کجا که زندگی می‌کنیم در معرض آلودگی هوا هستیم.

این سایت نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیارد نفر یا حدود 70 درصد از جمعیت جهان تنفس هوایی می‌کنند که بیش از حد آلودگی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.

https://news.un.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *