نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 8:01 ق.ظ

کویت «قبرستان لاستیک» خود را به یک شهر هوشمند جدید تبدیل می‌کند

توسط دولورس کاتانیچ و شانون مک دونا • 09/09/2021

بیش از 42 میلیون لاستیک خودروی ریخته شده در ماسه‌های کویت برای حل مشکل زباله این کشور بازیافت می‌شود. ساکنان حومه کشور مدت‌هاست از کوه‌های لاستیک که هنگام آتش زدن ابرهایی از دود سیاه سمی تولید می‌کنند، ناامید شده‌اند.

هفده سال تخلیه لاستیک باعث ایجاد مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های گسترده شده و خطرات زیست محیطی زیادی را برای ساکنان ایجاد کرده است. اما در این ماه، تلاش‌ها برای انتقال همه لاستیک‌ها به مکان جدیدی در سلمی، نزدیک مرز عربستان، به پایان رسید.

لاستیک‌ها در چه مواردی بازیافت می‌شوند؟

کارخانه‌ای که توسط شرکت بازیافت EPSCO Global General Trading اداره می‌شود، قبل از پرس کردن آن‌ها برای تولید کاشی و کف زمین بازی، تایر را خرد می‌کند. این کارخانه از ژانویه 2021 شروع به کار کرده است اما برنامه‌های بزرگی برای صادرات به کشورهای همسایه در سراسر خلیج فارس دارد. در صورت موفقیت، آن‌ها می‌توانند سالانه 3 میلیون لاستیک را بازیافت کنند.

علاء حسن، شریک و مدیرعامل EPSCO می‌گوید: «این کارخانه با پاکسازی لاستیک‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به محصولات مصرفی به جامعه کمک می‌کند.»

چرا لاستیک‌های ضایعاتی مشکل دارند؟

بین سال‌های 2010 تا 2019 تقریباً یک میلیون وسیله نقلیه به جاده‌های کویت اضافه شد که نگرانی‌های زیست محیطی فراتر از افزایش استفاده از خودرو ایجاد کرد. لاستیک‌های خودرو منبع غیر منتظره‌ای از ریزپلاستیک‌های اقیانوس هستند و گرد و غبار مضر تولید می‌کنند که حتی خودروهای برقی نیز نمی‌توانند از آن خلاص شوند. همچنین دور ریختن آن‌ها را به طرز باورنکردنی کار را دشوار می‌کند، این همان چیزی است که منجر به کوه‌های لاستیک در کویت شد.

به عنوان بخشی از طرح کویت برای ایجاد «شهر هوشمند»، 25000 خانه جدید در محل کوه لاستیکی ساخته می‌شود. شهر سعد آل عبدالله جنوبی به عنوان اولین توسعه خاورمیانه با تمرکز بر فناوری سبز و هوشمند تعیین شده است. محمد الفارس، وزیر نفت می‌گوید: «ما از مرحله سختی عبور کردیم که با خطرات زیست محیطی زیادی مشخص شد. امروز منطقه تمیز است و همه لاستیک‌ها برداشته شده‌اند تا عملیات اجرایی پروژه شهر سعد عبدالله آغاز شود.»

پروژه 30 ساله 3.3 میلیارد یورویی بخشی از چشم انداز وسیع‌تری برای تبدیل منطقه به قطب تجارت و گردشگری است و وابستگی آن به پول نفت را کاهش می‌دهد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *