نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 6:43 ق.ظ

نحوه واکنش مردم به چهره‌های کلون رباتیک

30 آگوست 2021 توسط دانشگاه Ritsumeikan

یک عکس ویرایش شده که یکی از چهره نویسنده مطالعه را به عنوان نمونه ای از تصویر کلون نشان می دهد. از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد تا میزان وهم انگیزی ذهنی ، ظرفیت احساسی و واقع گرایی تصاویر کلون و غیر کلون را ارزیابی کنند. اعتبار: دکتر فومیا یونیمیتسو از دانشگاه کیوشو

به طور فزاینده ای ، فیلم هایی با روبات های انسان نما ، مانند ترمیناتور یا Ex Machina ، عنوان “ربات” را شبیه به انسان نه تنها در هوش بلکه در ظاهر نشان می دهند. اگر روباتهای ترمیناتور به یک امر عادی تبدیل شوند و تشخیص آنها را از انسانهای واقعی را برای ما دشوار کند ، چه می شود؟

این فرضیه یک مطالعه جدید است که در PLOS ONE منتشر شده است و نحوه واکنش انسان ها به تصاویر افراد با یک چهره را ارزیابی کرده است. دور از ذهن نیست تصور آینده ای که در آن آندروئیدهای شبیه انسان به صورت انبوه تولید می شوند و از انسان های با گوشت و خون قابل تشخیص نیستند. روباتیک و هوش مصنوعی با سرعت بی سابقه ای در حال پیشرفت هستند ، زیرا روبات های بسیار شبیه انسان و شخصیت های CG ، مانند Geminoid ، Saya و Sophia تولید شده اند. توسعه دهندگان خوشبین هستند که روزی رباتی بسازند که از دره وهمی پیشی بگیرد-پدیده ای مشهور که در آن وقتی آن ها شبیه ظاهر انسان ها می شوند احساسات ناخوشایند و منفی را در بینندگان ایجاد می کنند.

در چنین آینده ای ، واکنش ما چگونه خواهد بود؟

گروهی از محققان از دانشگاه کیوشو ، دانشگاه ریتسومیکان و دانشگاه کانسای ، به طور مشترک یک سری از شش آزمایش را انجام دادند که شامل دسته های مختلف صدها نفر برای تلاش برای یافتن این پاسخ بود.

اولین آزمایش شامل رتبه بندی وهم انگیزی ذهنی ، ظرفیت احساسی و واقع گرایی یک عکس فتوشاپ شده از شش سوژه انسانی با چهره یکسان (تصویر کلون) ، شش نفر با چهره های مختلف (تصویر غیر کلون) و یک نفر (تصویر واحد) آزمایش دوم شامل رتبه بندی مجموعه ای دیگر از تصاویر کلون و تصاویر غیر کلون بود ، در حالی که آزمایش سوم شامل رتبه بندی تصاویر کلون و غیر کلون از سگ ها بود. آزمایش چهارم دو بخش داشت: رتبه بندی تصاویر کلون دو مجموعه دوقلوها و سپس رتبه بندی چهره های کلون دوقلوها ، سه قلوها ، چهارقلوها و پنج قلوها. پنجمین آزمایش شامل کلون تصاویر متحرک ژاپنی و شخصیت های کارتونی بود. و آزمایش ششم و پایانی شامل ارزیابی وهم ذهنی و واقع گرایی مجموعه ای متفاوت از تصاویر شبیه سازی شده و غیر کلون شده و در عین حال مقیاس انزجار تجدید نظر شده برای تجزیه و تحلیل حساسیت انزجار بود.

نتایج قابل توجه بود. شرکت کنندگان در اولین مطالعه ، افرادی را که دارای صورت شبیه سازی شده بودند نسبت به افرادی که دارای چهره های متفاوت و چهره یک فرد مجرد بودند ، ترسناک تر و غیر محتمل تر ارزیابی کردند.

محققان این واکنش احساسی منفی را اثر کاهش ارزش کلون نامیدند.

دکتر Fumiya Yonemitsu ، نویسنده ارشد از دانشکده تحصیلات تکمیلی مطالعات محیط زیست انسانی در دانشگاه کیوشو ، که همچنین یکی از محققان انجمن ژاپن برای ترویج علم است می گوید: “این تأثیر زمانی رخ نمی دهد که هر یک از چهره های کلون قابل تشخیص نباشد ، مانند صورت حیوانات در آزمایش سوم که شامل سگ ها می شد.”

به گفته وی ، “ما همچنین متوجه شدیم که دوگانگی هویت ، یعنی شخصیت و ذهن منحصر به فرد ، به جای ویژگی های چهره ، نقش مهمی در این تأثیر دارد. چهارمین آزمایش نشان داد. اثر کاهش ارزش کلون زمانی ضعیف تر می شود که چهره های کلون در واقعیت پایین تر از زمینه ، مانند آزمایش پنجم وجود داشته باشد. علاوه بر این ، وحشتناک بودن چهره های کلون ناشی از عدم احتمال را می توان با انزجار ، به ویژه حیوانات ، به طور مثبت پیش بینی کرد. یادآوری انزجار ، در آزمایش ششم مشاهده شد. در جمع ، این نتایج نشان می دهد که چهره های کلون باعث ایجاد وحشت می شود و اثر کاهش ارزش کلون با واقع گرایی و واکنش نفرت انگیز مرتبط است. “

این نتایج نشان می دهد که چهره انسان اطلاعات مهمی را برای شناسایی افراد ارائه می دهد زیرا انسانها دارای تناسب یک به یک بین چهره و هویت هستند. چهره های کلون این اصل را نقض می کنند ، که ممکن است باعث شود افراد در مورد هویت افرادی که چهره های کلون مشابه هستند یکسان قضاوت نکنند.

بنابراین ، این برای آینده ای که در آن انسان نما اجتناب ناپذیر است به چه معناست؟ به گفته محققان ، ما باید به طور جدی در مورد معرفی فناوری جدید در روباتیک یا شبیه سازی انسان فکر کنیم ، زیرا ممکن است واکنشهای روانی ناخوشایندی غیر از پدیده دره عجیب داشته باشیم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *