نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 3:11 ب.ظ

مدل ۳ تسلا اولین مدلی است که از قالب‌های بزرگ دایکاست گیگاپرس استفاده می‌کند

دن کارنی | 13 آگوست 2021

شکی نیست که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا از افتخارات اصطلاحاتی مانند «گیگا» استفاده می‌کند. بنابراین شاید تعجب آور نباشد که برای نسل بعدی تولیدات این شرکت، برای ریخته‌گری بخش‌های زیادی از خودروهای برقی تسلا به Giga Press از Idra مراجعه کرده است. این نام مناسب به نظر می‌رسد، زیرا ماشین‌های ریخته گری Idra در حال حاضر بزرگترین دستگاه‌ها در نوع خود هستند و به نظر می‌رسد تسلا یک دستگاه بزرگتر را نیز سفارش داده است تا اجزای شاسی را برای وانت Cybertruck برنامه ریزی شده خود بسازد.

امروزه بسیاری از خودروسازان برای قطعاتی از شاسی که از سفتی موضعی برای ضربه‌گیری استفاده می‌کنند از قالب‌های دایکاست استفاده می‌کنند. اما تسلا مصمم است از قالب‌های غول پیکر بزرگ برای جایگزینی کل قسمت‌های جلو و عقب شاسی استفاده کند و چندین مجموعه را که باید به هم چسبانده شوند جایگزین کند.

این بخشی از یک برنامه بزرگتر برای تسلا است که به قاب‌های باتری ساختاری که به عنوان عضو مرکزی پلت فرم عمل می‌کنند و قالب‌های ریخته گری جلو و عقب را به هم متصل می‌کند، حرکت کند. به گفته ماسک، ترکیب این تغییرات هزینه و پیچیدگی تولید و همچنین وزن خودرو را کاهش می‌دهد.

ماسک گفت: «پیکربندی باتری ریخته گری/ساختاری» معماری است که ما مدت‌ها بود می‌خواستیم در تسلا انجام دهیم و سرانجام آن را کشف کردیم. من فکر می‌کنم این روشی است که در نهایت تمام خودروهای برقی در آینده ساخته خواهند شد. این روش صحیحی برای انجام کارها است و با استفاده از قالب گیری یک تکه برای بدنه جلو و عقب شروع می‌شود.»

ریخته گری‌های جلو و عقب هریک جایگزین ماژول‌های ساخته شده از 70 قسمت مختلف از مواد مختلف می‌شوند که باید به طور مناسب به هم متصل شوند. تسلا کار خود را با استفاده از ساختار قسمت عقب آغاز کرده است، که پس از آن ریخته گری جلو و سپس بسته باتری دنبال می‌شود. ماسک گفت، در مجموع، تغییرات 370 قسمت را حذف می‌کند.

نه تنها این، بلکه این امر تولید مدل 3 را نیز ساده کرده است. ماسک در مصاحبه ویدئویی در کانال Munro Live YouTube توضیح داد: «تقریبا هزار روبات در خط بدنه مدل 3 وجود دارد. شما چیزهای کمتری می‌خواهید، نه بیشتر. ما با ريختن بدنه عقب، 300 روبات را از بين برديم. وقتی به قطعات اصلی می‌رویم، 300 ربات دیگر را از بین خواهیم برد.»

ریخته گری همچنین مشکلات مربوط به 70 قطعه که قبلاً استفاده شده بود را از بین می‌برد. ماسک گفت: «من نمی‌توانم به اندازه کافی روی کابوس درزبندی کردن بین شکاف بین قطعات متصل شده تأکید کنم. این ممکن است دردناک‌ترین کار در کل کارخانه باشد، این است که باید درزگیری را حذف کنید.»

پیکربندی شاسی تسلا مدل 3 با قالب های ریخته گری جلو و عقب و یک بسته باتری ساختاری مرکزی.

پس چرا تسلا زودتر مدل 3 و سایر خودروهای برقی خود را با استفاده از چنین ریخته‌گری‌ها نساخت؟ زیرا پرس‌های قالب‌گیری به اندازه کافی بزرگ هنوز در دسترس نبود.

ریکاردو فراریو، مدیر کل Idra در ویدئویی که در کانال YouTube Idra اعلام کرد و OL 6100 این شرکت را اعلام کرد؛ گیگا پرس خود بسیاری از چالش‌های مهندسی را ارائه کرد که تیم ما طی مراحل تحقیق و توسعه، که بیش از دو سال به طول انجامید، گام به گام آن‌ها را حل کرد.

وی گفت: «مهم‌ترین عامل ابداع شده سیستم تزریق جدید است که توسط مهندسان ما طراحی شده است. پر کردن قالب مستلزم این است که ما حدود 100 کیلوگرم آلومینیوم را در 60 تا 100 میلی ثانیه به داخل حفره قالب منتقل کنیم.»

با حل این چالش، فراریو می‌گوید ایدرا آماده است تا به کل صنعت خودرو از تغییر روش‌های سنتی به ریخته‌گری کمک کند. وی گفت: «هدف نهایی ما با Giga Press کمک به تبدیل صنعت خودرو به چیزی ساده‌تر، کارآمدتر و پایدارتر است.» https://www.designnews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *