نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 8:42 ب.ظ

چرا باید خود را از نظر خلاقیت و نوآوری محک بزنید؟

به این موضوع در هر شزایطی و هر موقعیت شغلی و اجتماعی و کسب و کار که هستید باید فکر کرده و به آن جواب بدهید تا پس از آن به راهکارهای محک زدن خلاقیت در تناسب با خود فکر کنید. پیدا کردن راهکار امری سهل و ممتنع است. می‌توان به سادگی به آن نگاه کرد و یا در آن دقیق شد. این امر به ماهیت خلاقیت و نوآوری بستگی دارد.

برای این امر پیشنهاداتی شده است که ما یک نوع از آن را بدون داشتن نظری خاص به آن برای آشنایی با این امر ارایه می‌کنیم.

این روش یک آزمون ساده است و شامل یک سوال با ده پاسخ است: آیا می‌توانید به دو کلمه که هیچ وجه مشترکی ندارند فکر کنید؟  به پنج کلمه چطور و به ده کلمه چطور؟

با اندازه‌گیری تفاوت معنایی بین ده کلمه ارائه شده توسط ذهن شما یکی از قابل تشخیص‌ترین جنبه‌های خلاقیت – توانایی یعنی پل زدن ذهنی در خصوص شکاف مفهومی بین چیزها، شما وارد این فرایند می‌شوید. این یکی از بازی‌های رایج در برخی کشورها برای فعال کردن ذهن است و در دوره‌های ابتدایی انجام می‌شود.

تحقیقات مختلفی نشان داده است که که اثر بازی دوران کودکی فراتر از سال‌های تحصیل و تجربه به فعال شدن ذهن کمک می‌کند. این بازی جنبه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد. برای مثال موضوع استفاده‌های جایگزین بود که از شرکت کنندگان در بازی می‌خواست به کاربردهای جدید یک شی فکر کنند که در این کار فاصله بین استفاده تعیین شده و پاسخ‌های داده شده را تعیین می‌کنند. در این روش که بعدها به الگوریتم تبدیل شده است بدین معنا بود که از آن‌جا که هیچ انسانی در مورد نمرات قضاوت نمی‌کند، می‌توان از نمونه نهایی به عنوان ترجیح خلاق استفاده نمود.

شما این تست را انجام دهید تا بتوانید گام‌های اولیه پاسخ به سوال را پیدا کنید.

از آن‌جا که بسیاری از دانشمندان و متفکران خلاقیت را برای زندگی انسان امری اساسی می‌دانند بر این امر تاکید می‌شود که هرچه پیچیدگی آن را بیشتر درک کنیم، بهتر می‌توانیم خلاقیت را در همه اشکال آن پرورش دهیم. شما باید در حوزه زندگی فردی و کاری خود این تمرین را رایج کنید.

خلاقیت امری قابل پرورش است. اگرچه در بسیاری موارد یک نبوغ ذاتی نیز با آن همراه است. مهم این است که ما در مسیر آن قرار بگیریم و بدون تعصب به خود نگاه کنیم و رفتارها و عقاید خود را در زمینه‌های رفتاری و تصمیم گیری و همکاری با دیگران را در محیط کار و مسئولیت‌های اجتماعی خود پایش کرده و بصورت مستمر بهبود ببخشیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *