نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:41 ق.ظ

از بحران تا فرصت

قریب به یک سال پیش مطالبی را در بخش‌های مختلف سایت کل نگار درج نمودیم که درباره بحران کرونا صحبت می‌شد. ما از واژه بحران استفاده ننمودیم و از آن به عنوان یک پدیده یاد کردیم و بنا به حوزه کاری و تخصصی خود در همان آغاز کار بر این نکته تاکید کردیم که می‌توان به این پدیده به عنوان یک موضوع فرصت‌سازی و خلق ارزش با استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی آن را دنبال نمود.

اما در آن زمان این امر برای ما واضح نبود که واقعا چه ارزش‌ها و چه حوزه‌هایی را می‌توان مشخص نمود. امروز هم معتقد هستیم که در این زمینه بسیار جای نوآوری و ایجاد زمینه‌های ابداع و ابتکار در همه زمینه‌ها وجود دارد و فقط یک نگاه جستجوگر و یک اعتقاد راسخ را می‌طلبد.

با بهبود نسبی در وضعیت اقتصاد جهانی پس از همه گیری، پیشنهادهایی برای تنظیم مجدد فرایندها و بهبود سریع‌تر در بسیاری از حوزه‌ها مبتنی بر نوآوری و تحول مطرح شده است. وقوع این پدیده بحرانی در جهان در کنار ایجاد مشکلات و بدبختی بسیار برای مردم آسیب پذیر در سرتاسر جهان به اکثریت سازمان‌ها و کسب و کارها فرصتی منحصر به فرد برای شکل‌دادن به آینده‌ای که بر اصول انسانی‌تر و سازگارتر با محیط زیست باشد را ارائه کرده است. تا کنون درجهان انگیزه‌ای به این زیادی برای نیاز به مدیریت محیط زیست پایدار و تغییرات آب و هوایی وجود نداشته است. با بهبود اقتصاد جهانی از همه گیری، علاقه قابل توجهی برای کاهش جدی انتشار کربن، استخراج منابع و بهره برداری از اکوسیستم بصورت منطقی‌تر وجود دارد.

اما آیا انسان خردمند در این مسیر گام‌های جدی برمی‌دارد؟

در این راستا سه نگرش را می‌توان در نظر داشت:

  • رویکرد بدبینانه
  • رویکرد خوش بینانه
  • رویکرد واقع بینانه

کاملا واضح است که نتیجه دو رویکرد اول و دوم که طرفداران پر و پا قرص خود را در همه جوامع دارد، ایجاد اثرات تخریبی بر زندگی انسان‌ها و کل طبیعت و کل موجودات خواهد داشت. علت این امر افراط و تفریط‌هایی است که انجام می‌شود و اثرش بهبود نیست بلکه تخریب است. اما رویکرد سوم که می‌تواند مبنای برنامه ریزی‌های اصولی باشد و در همه جوامع با یک نگرش جهانی دنبال شود راهکار سازنده و اثر بخش است.

گزارش سازمان ملل متحد که در روزهای اخیر منتشر شده است حاوی نکات و واقعیات بسیار تکان دهنده و نیز ناکارآمدی برنامه‌های جاری است. این گزارش در حدود ۴۰۰۰ صفحه است و بایستی توسط تمامی دولت‌های کوچک و بزرگ مطالعه و خط مشی‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی را با دید امکان پذیر نمودن یک برنامه جامع جهانی دنبال نمود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *