نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:27 ق.ظ

جهان متحول کسب و کارها و مدیران جوان

اگر چه همانند بسیاری موارد دیگر در حوزه صنعت و کسب و کار در کشورمان آمارهای دقیق وجود ندارد اما برداشت‌های کارشناسی این‌گونه است که اخیراً، به کارگیری مدیران جوان‌تر که تقریباً سابقه نداشت، رو به رشد است.

اگر این برداشت درست باشد این سوال پیش می‌آید که، یک روند جدید مدیریتی در حال ظهور است که افرادی که قبلاً برای پست‌های مدیریتی جوان محسوب می‌شدند، به مدیریت تیم‌های بزرگ با همکارانی باتجربه‌تر از خود سپرده می‌شوند؟

اگر جواب بله باشد، باید این‌گونه گفت که نسل جوان‌تر با تسلط و آگاهی بیشتر بر فناوری‌های نوظهور در این راستا درحال رشد می‌باشد.

یک سوال دیگر نیز پیش می‌آید که سن ایده آل برای مدیر شدن چه سالی از عمر یک فرد است؟

در جهان کسب و کار ما شاهد حضور مدیران جوان هستیم. برای مثال معاون فعلی طراحی فیس بوک در سن 25 سالگی به سمت مدیریت منصوب شد. او فقط سه سال در فیس بوک بود و قبلاً هرگز تیمی را مدیریت نکرده بود. از این قبیل موارد بسیار هستند اما آن‌ها استعدادهای حوزه فناوری هستند و در صنایع و کسب و کارهای سنتی مثال‌ها کم هستند. برای پاسخ به سوال فوق می‌توان یک جواب کلی ارایه نمود که اگر فردی در ۲۴ سالگی تحصیلات آکادمیک خود را تمام کند برای حضور در عرصه‌های مدیریتی بر مبنای فعالیت‌های بخش خصوصی در سن بین ۳۰ تا ۳۵ آمادگی خواهد داشت. این امر البته به شاخص‌های فردی و سیستم‌ها بستگی دارد.

مدیریت در زمان جوانی فرایندی است که با ظهور استارتاپ‌ها امری حادتر شده است و افرادی که تجربه کاری گسترده‌ای ندارند ناگهان خود را در راستای مسئولیت پذیری مشاهده می‌کنند. قبلا، سیر طبیعی زندگی کاری از پایین به بالا بود. نردبان سلسله مراتبی نسبتاً انعطاف ناپذیر بود و پرش خیلی هم معمول نبود.

هم اکنون در حوزه‌های فناوری‌های نوظهور، داشتن مدیری جوان‌تر از اکثر اعضای تیم شان غیرمعمول نیست. از آن‌جا که این فناوری‌ها به طور مداوم در حال پیشرفت می‌باشند به روز بودن در مورد آخرین روندها می‌تواند به معنای تغییر فرایندها و سیستم‌ها باشد. برای موفقیت در این نوع شرکت‌ها، مدیران باید چابک باشند که به طور معمول افراد جوان‌تر که تمایل به اجرای ایده‌های جدید دارند در خط مقدم قرار می‌گیرند و البته این امری قطعی نیست.

در این‌جا باید به برخی از ویژگی‌هایی که برای این مدیران لازمست تا با موفقیت مسیر کاری خود را طی کنند، اشاره کنیم. این‌ها نصیحت‎‌های مدیریتی نیستند بلکه در مطالعات و تحقیقات متفاوتی نتیجه‌گیری شده‌اند.

  • فروتنی برای مدیران جوان یک امر مفید است. به احتمال زیاد انتخاب شما به این دلیل است که شما لیاقت این را دارید که مدیر باشید. اما این را بدانید که روابط انسانی در موفقیت شما بسیار مهم است.
  • اعتماد به نفس یک امر لازم برای شماست و نباید در توانایی‌های خود شک کنید. اما بازخورد و مشاوره‌ای که با افراد همکار خود می‌کنید واقعاً ارزشمند است.
  • یادگیری مداوم را فراموش نکنید. درحالی که سرگرم امور جاری و روزمره هستید، فرایند یادگیری و توسعه خود را برنامه‌ریزی کنید زیرا  بهترین مدیران می‌پذیرند که هرگز در مکان نهایی یادگیری نیستند.
  • به همکاران خود اعتماد کنید زیرا در این صورت اکثریت غالب آن‌ها با شما صادق خواهند بود و این امر شما را به موفقیت هدایت می‌کند.
  • از فعال بودن ذهن خود برای دیدن و شنیدن نوآوری‌ها جلوگیری نکنید. در دنیای متحول امروز نوآوری بستر حرکت است به شرطی که آن را خوب مدیریت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *