نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:53 ب.ظ

شرکت خدمات علمی چیست و چه تفاوتی با شرکت دانش بنیان دارد؟

برای بسیاری از مردم تحولات فناوری در مواقعی که با محصولات و خدمات جدیدی مواجه می‌شوند قابل حس است. اما دنیای پشت این محصولات و خدمات بسیار گسترده است و فرایندهایی که به این موارد ختم می‌شوند انواع و اقسام موسسات از دانشگاه‌ها گرفته تا مراکز تحقیق و توسعه و کارخانه‌ها و شرکت‌ها را در برمیگیرد. همه روزه این تغییر و تحولات از ذهن افراد به عنوان یک ایده به وجود می‌آیند و در مسیری شگفت و طولانی به مردم میرسند.

برخی نهادها با عناوین جدید و موضوعات فعالیتی جدید نیز در این مسیر ایجاد می‌شوند و در مراحل مختلف به ایفای نقش می‌پردازند. همراه با ظهور فناوری‌های جدید در طی بیست سال اخیر نهاد جدید در این عرصه حضور پیدا نموده‌اند که آشنایی با آن‌ها مفید به فایده خواهد بود، به ویژه که شاید در برخی موارد با یکدیگر یکسان تلقی شوند.

برای روشن شدن این موضوع به تعاریف عمومی از آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش محور یا دانش بنیان، به عنوان شرکتی تلقی می‌شود که از ترکیب اطلاعات و سیستم‌های مبتنی بر آن‌ها دانش و فناوری محصولاتی را که دانش بنیان هستند به بازار عرضه می‌کند. محصول چنین شرکت‌هایی کاربردی و برای حل موضوعات خاصی که مبتنی بر دانش هستند، می‌باشد.

شرکت خدمات علمی چیست؟

بخش خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی شامل موسساتی است که در انجام فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی برای دیگران تخصص دارند. این فعالیت‌ها به تخصص و آموزش بالایی نیاز دارند. شرکت‌های خدمات علمی نقش‌های مهمی را بین علم و صنعت ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پتانسیل دانش موجود در سازمان‌هایشان، بلکه در دانشگاه‌ها، صنعت و زیرساخت‌های تحقیقاتی را نیز به دست آورند.

اگر دقت کنید شاید تفاوت چندانی بین آن‌ها نباشد ولی بیشتر به موضوعاتی بر می‌گردد که با آن درگیر هستند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با این دو نوع شرکت تبدیل ارزش‌های ایجاد شده توسط آنان به ارزش تجاری است که اصطلاحا تجاری سازی نامیده می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *