نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:21 ق.ظ

فناوری تشخیص چهره با ویروس کرونا در شهر چین مقابله می کند

13 جولای 2021

در حالی که مقامات بدنبال کنترل شیوع ویروس کرونا هستند، فناوری شناسایی چهره مرتبط با کدهای بهداشت شخصی در یک شهر چین در مرز میانمار پخش شده است.

چین یکی از کشورهایی است که در آن بیشترین نظرسنجی در جهان انجام می‌شود، دولت در 5 سال گذشته برای نصب بیش از 200 میلیون دوربین مدار بسته برای «پوشش تمام فضاهای عمومی» باعجله کار می‌کند.

از نظارت به طور گسترده‌ای برای مقابله با COVID-19 در چین استفاده شده است، این کشور اولین کشوری بود که سیستم کد QR را برای ثبت نتایج آزمون و ردیابی تماس‌ها به کار گرفت. اما این اولین موردی است که به صورت عمومی گزارش شده که شناسایی چهره برای ردیابی حرکات و وضعیت سلامتی فرد هنگام ورود و خروج به مناطق مسکونی، سوپرمارکت‌ها، مراکز حمل و نقل و سایر اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقامات روئلی، استان یوننان، به خبرنگاران گفتند: «هرکسی که وارد و خارج می‌شود باید کد (بهداشت) و صورت خود را اسکن کند تا تایید شود.»

مقامات محلی نیز در بیانیه‌ای گفتند: «ابزارهای امنیتی مانند دوربین‌های تشخیص چهره، قفل‌های هوشمند درها و موانع جاده‌ای (که توسط پلیس یا داوطلبان جامعه اداره می‌شوند) در مناطق مهم قرار گرفته‌اند.»

رادیو ملی چین گزارش داد که اسکنرها می‌توانند درجه حرارت افراد را نیز بررسی کنند.

در مورد مدت نگهداری سوابق در پایگاه داده و یا اینکه آیا مسئولان سیستم را کنترل می‌کنند که توسط کارگروه پیشگیری از بیماری همه‌گیر شهرستان پس از مهار شیوع کنترل می‌شود یا نه، جزئیاتی در دست نیست.

نگرانی‌های حریم خصوصی

روئلی، شهری با بیش از 210 هزار نفر جمعیت، یکی از نقاط مهم عبور از موزه در همسایگی میانمار است که از زمان کودتای 1 فوریه شاهد تشدید ناآرامی‌ها است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که مردم برای فرار از خشونت از مرزهای چین طغیان می‌کنند.

طبق اظهار کمیسیون بهداشت استان یوننان، تقریباً نیمی از موارد جدید گزارش شده در هفته گذشته اتباع میانمار بودند، هرچند که نحوه ورود آن‌ها به شهر مشخص نبود.

چین رویکردی با خطر صفر را برای خوشه‌های ویروس کرونا در پیش گرفته است.

این بیماری از زمان ظهور اولین بار در مرکز شهر ووهان در اواخر سال 2019، با کنترل شدید مرزها، آزمایش‌های گسترده، قفل و بستن ارتباطات با فن آوری بزرگ برای ردیابی ، تا حد زیادی گسترش بیماری را مهار کرده است. اما تعداد زیادی از برنامه‌های جدید نظارت بر سلامت نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را نیز به وجود آورده است.

بر اساس تحقیقات نیویورک تایمز در ژانویه، یک برنامه پرکاربرد برای ردیابی تاریخ سفر و آزمایشات ویروس که توسط غول تجارت الکترونیکی چینی Alibaba ساخته شده است، داده‌ها را با پلیس به اشتراک گذاشت.

در اوج همه‌گیری، پلیس در شهرهای بزرگ از کلاه ایمنی مجهز به دوربین شناسایی مجهز به چهره و دوربین‎‌های مادون قرمز استفاده می‌کرد که دمای بدن عابر پیاده را اندازه می‌گرفت.

گروه‌های مدافع حقوق بشر از شبکه نظارت بر همه جا در چین انتقاد کرده و می‌گویند این شبکه برای ساکت کردن مخالفان و هدف قرار دادن گروه‌های قومی اقلیت استفاده می‌شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *