نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:43 ق.ظ

روشهای نوآورانه و توسعه پایدار زیست بومها

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Vegetation-no-legend.PNG/800px-Vegetation-no-legend.PNG

 عکس فوق و تعریف زیر برداشته شده از دانشنامه ویکی پدیا می باشد . توجه بفرمایید :

زیست‌بوم یا زیمان  به مناطق زندگی تمام گیاهان، حیوانات و سایر موجودات با شرایط طبیعی محیط در یک منطقه ویژه گفته می‌شود. یک زیمان با انواع حیات جانوری مشخص با توجه به موقعیت، شرایط آب وهوائی، عرض جغرافیائی و ارتفاع تعیین می‌شود.

یک زیمان از اکوسیستم‌های زیادی با جمعیت اندکی از موجودات زنده به همراه شرایط محیط زندگی‌شان (قسمت‌های طبیعی مؤثر در آنها) ساخته شده‌است. در حالی که مرزهای یک زیمان به وسیله آب وهوا تعیین شده مرزهای جمعیتی یک اکوسیستم با ویژگی‌های طبیعی مانند: رشته کوه‌ها یا دیواره بالائی رودخانه‌ها از همدیگر جدا هستند. یک اکوسیستم با زیمان ویژه به داشتن اشکال رشد همانند گیاهان و حیوانات با عادت غذایی مشابه گرایش دارد. مرز یا منطقه‌ای با ویژگی مشخص که بین دو یا چند بوم‌سازگان (اکوسیستم) یا دو یا چند زیست‌بوم (بیوم) قرار دارد و دارای ویژگی‌های مشترکی با هریک از آن‌هاست بوم‌مرز ecotone نامیده می‌شود. برای نمونه حاشیه جنگل‌ها، مناطق باتلاقی میان تالاب‌ها و خشکی‌ها، نوار ساحلی بین قاره‌ها (محّل حدّ فاصل جزر و مدّ آب دریا) یا محل اتصال رودخانه‌های آب شیرین با دریا، بوم‌مرز به‌شمار می‌آید. تغییرات پوشش گیاهی از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر تدریجی و تفکیک مرز بین اکوسیستم‌ها تقریبی است.

با توجه به این تعریف است که می توان توجه به پایداری زیست بوم را با زیمان های مختلف مورد توجه قرار داد.

بیوم های جهان دارای ویژگی های خاص خود هستند و هرگونه استفاده اقتصادی از آنها با توجه به تاثیرشان بر سایر بیوم ها از اهمیت جهانی  برخوردار است . تبدیل زمینهای جنگل های بارانی به دامپروری های بزرگ در برزیل بر وضعیت آب و هوایی همه کره زمین اثر می گذارد . از این دست مثالها می توان بسیار ارایه داد که در این مقال نمی گنجد .

باید توجه داشت که بیوم ها به عنوان مناطق  زیست بومی عمده جهان ، طبقه بندی شده بر اساس پوشش گیاهی غالب و مشخص شده با سازگاری ارگانیسم ها با آن محیط خاص تعریف می شوند . این هم با توجه به ارای دانشمندان محیط زیست توافق شده است .

نگاهی به تاریخ و جغرافیای تحولات زمین حاکی از آن است که در طول تاریخ حیات روی زمین ، بیوم ها بارها تغییر کرده و حرکت کرده اند. ولیکن طی صد ساله اخیر فعالیتهای انسانی این زیست بومها یا بیومها را به شدت تغییر داده است. بنابراین ، حفاظت و نگهداری از بیوم باید یک نگرانی عمده برای همه باشد.یک تقسیم بندی از بیوم ها آن ها را به شش نوع عمده گروه بندی می کند که به شرح زیر هستند :

بیوم آب شیرین ، بیوم کویر ، بیوم جنگل های بارانی ، بیوم دشتهای علفزاری ، بیوم چمنزار توندرا ، بیوم تندرا

از آنجا که ما یک جهان بهم پیوسته را با بسیاری از گونه های دیگر گیاهی و جانوری بصورت مشترک داریم ، باید عواقب اقدامات خود را در نظر بگیریم. طی چند دهه گذشته ، افزایش فعالیت های انسانی به سرعت بسیاری از زیستگاه ها را در سراسر جهان نابود یا آلوده کرده است.  برای ادامه بقای بشر و انواع دیگر موجودات زنده و گیاهان  این موضوع بسیار مهم است که انواع بیوم ها حفظ شود زیرا هر یک از آنها اشکال منحصر به فرد زندگی را در خود جای داده است.

در عرصه ی جهانی اقداماتی برای این امر شروع شده است  با این حال ، ادامه بهره برداری سنگین از برخی از بیوم ها ، مانند جنگل ، آب شیرین و زمینهای چرای دام های بزرگ همانند گاو  ، پیامدهای شدیدتری  بدنبال خواهد داشت و تولید کربن کلیت اکوسیستم جهانی را دگرگون خواهد کرد .

جنگل ها از آنجا که محل زندگی متنوع ترین زیست های زیستی در جهان هستند از اهمیت قابل توجهی در این زمینه برخوردار هستند. در این بیوم ها داروهای بالقوه و هزاران نوع گونه از حیوانات دیده نشده و گیاهان کشف نشده پنهان شده اند. جنگل ها از ظرفیت حفاظت جهانی آب و هوا برخوردار هستند ، بنابراین تخریب آنها ممکن است باعث تغییرات گسترده ای در آب و هوای جهانی شودکه هم اکنون آغاز شده است.

بیوم های آب شیرین از مهمترین بیوم ها برای ادامه زندگی بشری هستند. آب اساس زندگی است ، از زندگی پشتیبانی می کند و گونه های بی شماری برای تمام یا بخشی از دوره زندگی خود در آن زندگی می کنند. بیوم های آب شیرین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز آبیاری ما را تأمین می کنند. اقیانوس های جهان حتی بیشتر از جنگل ها در آب و هوای جهانی تأثیر دارند.

در کشورمان متاسفانه سالها توسعه اقتصادی با کم توجهی به کم آبی انجام شده و اکنون اصطلاح ورشکستگی آبی رایج شده است . با آموزش افراد در مورد عواقب اقدامات خود ، همه ما می توانیم درک بهتری از نحوه ادامه فعالیت های اقتصادی  به دست آوریم و این امر نوآوری در روشها را می طلبد تا اثر بخش باشد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *