نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 1:05 ق.ظ

مدیریت انرژی ؛ تحول در تولید و مصرف

Self-Consumption: what it is, types and advantages - Iberdrola

پا به پای حوزه های دیگر اقتصادی و کسب و کار های مختلف در سرتاسر دنیا ، سیستم های مدیریت انرژی در حال تحول به یک دوره دیجیتالی هستند.  اگر اختراع سیستمهای تولید الکتریسیته را یکی از مهمترین عوامل آغاز دومین انقلاب صنعتی بدانیم از اهمیت این فناوری در مراحل بعد نیز باید آگاه باشیم و در شرایط تحول انقلاب چهارم صنعتی  کسانی که بهترین سیستم های مدیریت انرژی را در اختیار داشته باشند ، در زمره ایمن ترین کسب و کار ها هستند.

روال جاری در تامین انرژی برق از طریق شبکه های توزیع  و از طریق کابلهای مختلف است که به تاسیسات صنعتی و یا منازل می رسند و این برق معمولا توسط نیروگاههای تولیدکننده بزرگ انرژی  بصورت متمرکز به شبکه وارد می شود . البته نیروگاههای کوچک و متوسط نیز در این شبکه حضور دارند ولی میزان تولیدشان بسیار کمتر از آنهاست.

اگر از منظر مصرف کنندگان به موضوع نگاه کنیم آنها بر اساس مصرف خود و بر مبنای قیمت های تعیین شده که در کشور های مختلف متفاوت هستند هزینه های مصرف خود را بر مبنای قبوض ماهیانه پرداخت می کنند.

اگر به سالهای قبل دقت کنید متوجه خواهید شد که بازارهای برق ما ده ها سال است که به همین شکل عمل می کنند ولی تحولی در حال انجام است و اگر بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که در جهان در این زمینه این تغییر ،  شتاب می گیرد .

با فشار های زیست محیطی و نیز با پیشرفت های اخیر فن آوری در تولید انرژی از منابع  تجدید پذیر، هزینه تولید انرژی های تجدید پذیر در حال نزدیک شدن به قیمتهای تولید برق از طریق سوختهای فسیلی رسیده است و این امر همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهند.

انرژی خورشیدی  و بادی روش های جدید تولید برق هستند. این دو نوع تامین انرژی در مکانهای مختلف و با اندازه های مختلفی می توانند به تولید انرژی بپردازند و اکنون مصرف کنندگان این امکان را دارند که به جای تأمین برق از شبکه ، از طریق سیستم های انرژی تجدید پذیر مصرف خود را تامین نمایند.

اگر چه هنوز مشکلاتی وجود دارد که منابع تجدید پذیر انرژی فقط در هنگام تابش خورشید یا وزش باد برق تولید می کنند. اما با سرعت گرفتن نوآوری های فناوری های ذخیره سازی ، مانند باتری ها ، هم اکنون مصرف کنندگان می توانند در صورت مساعد بودن برق تولید کرده و حتی مازاد آن را بفروش برسانند .

آخرین نوآوری ها در حول این موضوع است که چیزی که برای اتصال این سیستم به یک شبکه کوچک لازم است ، فناوری مدیریت انرژی است که به هنگام  شارژ باتری ها ، نحوه کالیبره شدن دستگاه های انرژی تجدیدپذیر ، هنگام روشن کردن ژنراتور پشتیبان آنها را کنترل می کند و به طور کلی سیستم را متعادل نگه می دارد.

نوآوری های این چنینی دنیای تولید برق را در مسیر تحول پشتیبانی می کنند تا تولید و ذخیره سازی به اندازه کافی ارزان شده و ظهور سیستم های پیشرفته مدیریت انرژی این امکان را برای هر مصرف کننده مسکونی یا تجاری و صنعتی برق فراهم می کند که بتوانند میکرو شبکه خود را داشته باشند. این  سیستم آنها را قادر می سازد تا انرژی خود را تولید کنند.

تجهیزات تولید انرژی ، بدین ترتیب بصورت  مدولار و در تعداد مورد نیاز هر واحد صنعتی یا خانگی عرضه خواهند شد و در این میان برندگان این صنعت شرکت هایی هستند که می توانند این سیستم ها را از نظر نوآوری و کاهش قیمت از دیگران متمایز کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *