نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:35 ب.ظ

نور UVC عملاً می‌تواند ویروس را درهوای یک اتاق از بین ببرد

نور UVC عملاً می‌تواند ویروس را درهوای یک اتاق از بین ببرد

2 آوریل 2024 -توسط مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا-لامپ های سقفی که نور دور UVC (222 نانومتر) را ساطع می کنند برای کاهش سطح یک ویروس معلق در هوا در یک اتاق اشغال شده استفاده شدند. اعتبار: دیوید ولش، مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا

نور Far-UVC یک فناوری جدید امیدوارکننده برای کاهش سطوح ویروس در فضاهای داخلی اشغال شده است، اما اثربخشی آن در سناریوهای واقعی ارزیابی نشده است.

یک مطالعه توسط محققان کلمبیا اکنون نشان می دهد که نور UVC  تقریباً تمام (بیش از 99٪) ویروس های موجود در هوا را در یک محیط کاری اشغال شده غیرفعال می کند و نشان می دهد که این فناوری می تواند در یک سناریوی واقعی به خوبی در آزمایشگاه کار کند. این مقاله در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

دیوید برنر، مدیر مرکز تحقیقات رادیولوژیک در کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: نتایج نشان می دهد که UVC دور در کاهش پاتوژن های موجود در هوا در یک اتاق معمولی اشغال شده بسیار موثر است و بنابراین استفاده از نور UVC دور در مناطق داخلی که مردم در آن مشغول به کار هستند، عملی است.

برنر می‌گوید: «اگر این ویروس یک ویروس بیماری‌زا بود، نور UVC دور از هر سیستم تهویه‌ای محافظت بیشتری در برابر انتقال بیماری از طریق هوا ایجاد می‌کرد.

فناوری جدید ضدعفونی هوا

نور UVC میکروب کش معمولی یک فناوری شناخته شده برای کشتن ویروس ها و باکتری ها است و اغلب توسط بیمارستان ها برای استریل کردن اتاق ها استفاده می شود. با این حال، قرار گرفتن مستقیم در معرض اشعه ماوراء بنفش میکروب کش معمولی می تواند به طور بالقوه به پوست و چشم آسیب برساند، بنابراین تنها زمانی می توان آن را روشن کرد که اتاق خالی باشد.

برنر می‌گوید: «می‌توانید صبح‌ها قبل از رسیدن افراد یک اتاق را ضدعفونی کنید، اما می‌تواند به سرعت دوباره آلوده شود، زیرا افراد داخل اتاق ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای موجود در هوا را از خود دفع می‌کنند». “هدف این است که بتوانیم به طور مداوم یک اتاق را در حالی که مردم در آن هستند ضد عفونی کنیم.”

در چند سال گذشته، تیم برنر در حال توسعه نور UVC دور بوده است که طول موج کوتاه‌تری (222 نانومتر) نسبت به نور UVC معمولی میکروب‌کش دارد و نمی‌تواند به پوست یا چشم‌های زنده نفوذ کند یا به آن آسیب برساند. آزمایش‌های آزمایشگاهی در کلمبیا و مراکز دیگر نشان داده‌اند که UVC دور به‌سرعت و کارآمد پاتوژن‌های موجود در هوا را در اتاق‌های آزمایش کوچک و اندازه اتاق غیرفعال می‌کند.

یک تست در دنیای واقعی

در مطالعه جدید، محققان می خواستند تاثیر نور UVC دور را در اتاقی که هم افراد و هم سطوح بالایی از ویروس در هوا وجود دارد، بررسی کنند. به دلایل اخلاقی و ایمنی، ویروس باید برای انسان بی ضرر باشد.

در کلمبیا، اتاقی که در آن قفس‌های موش آزمایشگاهی تمیز می‌شوند، یک محیط آزمایشی ایده‌آل را فراهم می‌کند. اکثر موش‌ها حامل نوعی از نوروویروس هستند که حیوانات – یا انسان‌ها – را بیمار نمی‌کند، اما غلظت بالایی از ویروس با تمیز کردن قفس‌ها در هوا منتقل می‌شود.

محققان چهار لامپ UVC دور را در اتاق تمیز کردن قفس نصب کردند و نمونه‌های هوای روزانه را جمع‌آوری کردند تا سطح ویروس عفونی را در روزهای روشن شدن لامپ‌ها و روزهای خاموش شدن لامپ‌ها مقایسه کنند. لامپ ها مطابق با دستورالعمل های نظارتی فعلی در مورد محدودیت های قرار گرفتن در معرض دور UVC بودند.

برنر می‌گوید: «بر اساس آزمایش‌های اولیه حساسیت، انتظار داشتیم شاهد کاهش حدود 66 درصدی ویروس‌های موجود در هوا باشیم.نتیجه – کاهش 99.8 درصدی ویروس‌های عفونی معلق در هوا – فراتر از انتظارات بود و بسیار بیشتر از آن چیزی بود که با فیلتر کردن هوا و تهویه معمولی به دست می‌آمد.

این مطالعه هیچ تفاوت قابل اندازه‌گیری در کیفیت هوا (ازن یا ذرات) مرتبط با روشنایی دور UVC پیدا نکرد.

لامپ های دور UVC در مکان های عمومی بیشتری با اندازه گیری های مربوط به کاهش پاتوژن های موجود در هوا نصب می شوند. تیم برنر همچنین در حال انجام مطالعات آزمایشگاهی برای تعیین کمیت مستقیم اثر نور UVC دور بر انتقال بیماری های موجود در هوا هستند.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *