31 فروردین 1403 3:26 ق.ظ

محققان یک ارگانیسم میکروسکوپی را کشف کردند که ویروس ها را می خورد

کریستوفر مک فادن -29 دسامبر 2022، oto_feja/iStock

ویروس‌ها مدت‌هاست که تقریباً در همه موجودات شناخته شده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس‌ها ممکن است بیشتر از چیزی که تصور می‌شد یک وعده غذایی خوشمزه باشند. محققان دریافته‌اند که برخی از موجودات یاد گرفته‌اند که ویروس‌های خاصی را بخورند و از آنها برای غذا و انرژی استفاده کنند.

جان دلانگ و همکارانش در دانشگاه نبراسکا کشف کرده‌اند که گونه‌ای از هالتریا – مژک‌های میکروسکوپی که در زیستگاه‌های آب شیرین در سراسر جهان شایع هستند – می‌توانند تعداد قابل توجهی از کلروویروس‌های عفونی را مصرف کنند. برای اولین بار، آزمایش‌های آزمایشگاهی این تیم همچنین نشان داد که رژیم غذایی فقط ویروسی یا “ویرووری” می‌تواند از رشد فیزیولوژیکی و حتی افزایش جمعیت ارگانیسم حمایت کند.

جیمز ون اتن از دانشگاه نبراسکا، کلروویروس‌هایی را کشف کرد که به عنوان آلوده کننده جلبک‌های سبز ریز شناخته شده‌اند. کلروویروس‌های مهاجم سرانجام میزبان‌های تک سلولی خود را مانند بالون‌ها می‌ترکند و کربن و سایر اجزای ضروری برای حیات را در  اطراف آزاد می‌کنند.

به گفته دلانگ، دانشیار علوم زیستی در نبراسکا، “این فقط کربن را در این نوع لایه سوپ میکروبی پایین نگه می‌دارد و از انتقال انرژی به زنجیره غذایی چرندگان جلوگیری می‌کند.”

با این حال، virovory ممکن است بازیافت کربن را متعادل کند که ویروس‌ها در صورتی که مژک‌ها همان ویروس‌ها را بخورند، منتشر می‌کنند. به گفته DeLong، این احتمال وجود دارد که virovory صعود کربن از انتهای زنجیره غذایی را با ایجاد حرکت رو به بالا که ویروس ها معمولاً مانع می شوند، تسهیل می کند.

به گفته دلانگ، مژک داران در یک حوضچه کوچک ممکن است روزانه 10 تریلیون ویروس را مصرف کنند. او گفت: «اگر یک تخمین ابتدایی از تعداد ویروس‌ها، تعداد مژگان‌ها و مقدار آب را ضرب کنید، به این مقدار عظیم انتقال انرژی (در زنجیره غذایی) می‌رسید.

او افزود: «اگر این در مقیاسی که ما فکر می‌کنیم اتفاق می‌افتد، باید دیدگاه ما را در مورد چرخه جهانی کربن تغییر دهد.»

دلانگ می دانست که چگونه کلروویروس ها می توانند در یک شبکه غذایی درگیر شوند. این بوم شناس در سال 2016 با ون اتن و دیوید دانیگان ویروس شناس همکاری کرد تا نشان دهد که کلروویروس ها تنها زمانی می توانند به جلبک هایی که معمولاً در یک جنس مژک دار به نام پارامسیا پوشیده شده اند دسترسی داشته باشند، زمانی که سخت پوستان کوچک پارامسیا را می بلعند و جلبک های تازه در معرض دید را بیرون می رانند.

این کشف دیدگاه دلانگ را در مورد تحقیق در مورد ویروس ها تغییر داد و او را در «فضای اصلی متفاوت» قرار داد. او استدلال کرد که حتی اگر عفونت را کنار بگذاریم، وجود ویروس‌ها و باکتری‌ها در آب باعث می‌شود که گهگاهی اولی به آب دوم برسد.

او افزود که به نظر واضح بود که همه و همه چیز دائماً ویروس ها را می بلعیدند. از آنجایی که مقدار زیادی از آن در آب وجود دارد، مطمئن به نظر می رسید که باید در حال وقوع باشد.