نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

21 اردیبهشت 1403 2:27 ب.ظ

دست مصنوعی جدید به انسان اجازه می دهد دما را حس کند

دست مصنوعی جدید به انسان اجازه می دهد دما را حس کند

10 فوریه 2024-Fabrizio اولین اندام مصنوعی را امتحان می کند که به کاربر اجازه می دهد با استفاده از MiniTouch دما را حس کند .

اولین اندام مصنوعی که به کاربر اجازه می دهد دما را حس کند و گرمای شخص دیگری را احساس کند، ساخته شده است.دستگاه MiniTouch به افراد قطع عضو شده اجازه می دهد تا دما را درک کرده و به آن پاسخ دهند، توانایی که توسعه دهندگان امیدوارند ارتباطات انسانی آنها را بهبود بخشد.

این کار با انتقال اطلاعات حرارتی از نوک انگشت دست مصنوعی به بازوی باقی‌مانده استفاده‌کننده کار می‌کند.

با استفاده از این دستگاه، مردی در ایتالیا که به مدت سه دهه دچار قطع عضو شده بود، توانست اجسام سرد و گرم را با دقت 100 درصد تشخیص دهد.دانشمندان در ایتالیا و سوئیس امیدوارند که به زودی بتواند طیف کاملی از احساسات را از طریق پروتز بازیابی کند.

دست مصنوعی MiniTouch بازخورد حسی حرارتی واقعی و بی‌درنگ را به مردی 57 ساله از Pistoia ارائه می‌کند – اولین فرد قطع عضوی که این دستگاه را امتحان کرد.فابریزیو 37 سال پس از قطع شدن دستش از مچ، پس از احساس گرمای یک فرد دیگر، دوباره بر احساسات غلبه کرد.

“این یک احساس بسیار قوی برای من بود. مثل فعال کردن مجدد ارتباط با کسی بود.»

با استفاده از MiniTouch، Fabrizio قادر بود بین اجسام با دماها یا مواد مختلف تمایز قائل شود و به صورت دستی آنها را مرتب کند.

فابریزیو گفت: «وقتی یکی از محققان حسگر را روی بدن خودش قرار داد، می‌توانستم گرمای شخص دیگری را با دست فانتومم احساس کنم.

این تیم می‌گوید این فناوری جدید که در مطالعه‌ای منتشر شده در مجله Med ارائه شده است، اولین باری است که احساسات دمای طبیعی در یک اندام مصنوعی کاربردی گنجانده می‌شود – یکی از آخرین مرزها برای بازگرداندن حس به دست‌های رباتیک.

پروفسور Silvestro Micera، نویسنده ارشد مشترک این مطالعه از دانشکده مطالعات پیشرفته Sant’Anna، گزارش داد: “برای اولین بار، ما واقعاً به بازگرداندن پالت کامل احساسات به افراد قطع عضو نزدیک شده ایم. و می توان آن را به راحتی در پروتزهای تجاری ادغام کرد.

MiniTouch از وسایل الکترونیکی ای  استفاده می کند که در اندام های مصنوعی موجود در بازار موجود است و نیازی به جراحی ندارد. در عوض، دستگاه به نقطه‌ای در همان اندام کاربر متصل است و در انگشت اشاره فانتوم او احساس ایجاد می‌کند.

آزمایش‌های بالینی در بولونیا، ایتالیا در مرکز پروتز ناخن در ویگورسو دی بودریوته، نشان داد که فابریزیو قادر است بین سه بطری مشابه که حاوی سرد (12 درجه سانتی‌گراد)، خنک (24 درجه سانتی‌گراد)، یا گرم (40 درجه سانتی‌گراد) هستند، کاملاً تمایز قائل شود. آب با دقت کامل این دستگاه توانایی Fabrizio را برای طبقه‌بندی سریع مکعب‌های فلزی با دماهای متفاوت بهبود بخشید.

دکتر سلیمان شوکور، یکی از نویسندگان دانشکده پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) می‌گوید: «وقتی با دست‌های روباتیک به سطح معینی از مهارت می‌رسید، واقعاً باید بازخورد حسی داشته باشید تا بتوانید از آن به‌طور کامل استفاده کنید.

ما فکر می‌کنیم که داشتن توانایی تشخیص دما، تجسم افراد قطع عضو را بهبود می‌بخشد – احساس اینکه «این دست مال من است».

جاناتان موهایم از EPFL، یکی دیگر از نویسندگان مطالعه، معتقد است که احساسات حرارتی در پروتزهای عصبی نادیده گرفته شده است، حتی اگر شواهد فزاینده ای از اهمیت آنها در زندگی روزمره ما وجود دارد.

قدم بعدی برای MiniTouch این است که به جای انگشت اشاره، اطلاعات حرارتی را از چندین نقطه اندام یک فرد قطع عضو یکپارچه کند. به عنوان مثال، فعال کردن برخی از حس ها در پشت دست که به افراد قطع عضو اجازه می دهد زمانی که شخص دیگری دست خود را لمس می کند، احساس کنند.

هدف بلندمدت آنها توسعه یک سیستم چندوجهی است که لمس، ادراک و دما را یکپارچه می کند که بتواند به کاربر بگوید “این نرم و گرم است” یا “این سخت و سرد است”. پروفسور Micera نتیجه می گیرد که همه اینها برای ارائه “درکی غنی تر و طبیعی تر از جهان لمسی” است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *