نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 3:14 ب.ظ

لنزهای مارپیچی شکل جدید، بهبود چشمگیری برای عینک است

لنزهای مارپیچی شکل جدید، بهبود چشمگیری برای عینک است

اندی کوربلی -12 فوریه 2024=لنز دیوپتر مارپیچی جدید را می توان در لنزهای تماسی و ایمپلنت برای آب مروارید استفاده کرد اعتبارLaurent Galinier

چشم پزشکان یک لنز تماسی مارپیچی شکل ساخته اند که فوکوس واضح را در فواصل مختلف و در شرایط نوری مختلف حفظ می کند.

لنز جدید بسیار شبیه لنزهای پیشرونده ای است که برای تصحیح بینایی استفاده می شود، اما بدون اعوجاج هایی که معمولاً با آن لنزها مشاهده می شود. این می تواند به پیشرفت فناوری لنزهای تماسی، ایمپلنت های داخل چشمی برای آب مروارید و سیستم های تصویربرداری کوچک کمک کند.

الهام بخش این طرح زمانی بود که نویسنده اول مقاله، لوران گالینیر، در حال تجزیه و تحلیل خواص نوری تغییر شکل‌های شدید قرنیه در بیماران بود. این باعث شد که او عدسی را با طراحی مارپیچی منحصربفرد طراحی کند که باعث چرخش نور می‌شود، مانند آب که از مجرای فاضلاب پایین می‌رود.

این پدیده که به عنوان “گرداب نوری” شناخته می شود، چندین نقطه فوکوس واضح ایجاد می کند که به لنز اجازه می دهد فوکوس واضحی را در فواصل مختلف ارائه دهد.

گالینیر به Optica گفت: «ایجاد یک گرداب نوری معمولاً به چندین مؤلفه نوری نیاز دارد. با این حال، لنز ما عناصر لازم برای ایجاد یک گرداب نوری را مستقیماً در سطح آن ترکیب می کند. ایجاد گرداب های نوری یک زمینه تحقیقاتی پر رونق است، اما روش ما این فرآیند را ساده می کند و پیشرفت قابل توجهی را در زمینه اپتیک نشان می دهد.

در مجله Optica، مجله Optica Publishing Group برای تحقیقات با تاثیر بالا، محققان لنز جدیدی را که آن را دیوپتر مارپیچی می نامند توصیف می کنند و برتراند سیمون از یک آزمایشگاه اپتیک دیگر گفت اختراع آنها می تواند چشم پزشکی را متحول کند.

سیمون از آزمایشگاه فوتونیک، عددی و علوم نانو در فرانسه گفت: برخلاف لنزهای چند کانونی موجود، لنز ما تحت طیف وسیعی از شرایط نوری عملکرد خوبی دارد و بدون توجه به اندازه مردمک، چند کانونی را حفظ می کند. برای کاربران بالقوه ایمپلنت یا افرادی که دوربینی مرتبط با سن دارند، می‌تواند دید دائمی واضحی را ارائه دهد و به طور بالقوه انقلابی در چشم پزشکی ایجاد کند.

سایمون گفت: «علاوه بر کاربردهای چشم پزشکی، طراحی ساده این لنز می تواند به شدت برای سیستم های تصویربرداری فشرده مفید باشد. طراحی و عملکرد این سیستم ها را ساده می کند و در عین حال راهی برای انجام تصویربرداری در اعماق مختلف بدون عناصر نوری اضافی ارائه می دهد. این قابلیت‌ها، همراه با ویژگی‌های چند کانونی لنز، ابزار قدرتمندی برای درک عمق در برنامه‌های تصویربرداری پیشرفته ارائه می‌دهند.

محققان این لنز را با استفاده از ماشین‌کاری دیجیتال پیشرفته برای قالب‌گیری طرح مارپیچ منحصربه‌فرد با دقت بالا ایجاد کردند. سپس آنها لنز را با استفاده از آن برای تصویربرداری از “E” دیجیتال، بسیار شبیه به لنزهایی که در تابلوی نورپردازی یک اپتومتریست استفاده می شود، تایید کردند. نویسندگان مشاهده کردند که کیفیت تصویر بدون توجه به اندازه دیافراگم استفاده شده رضایت بخش باقی می ماند.

آنها همچنین دریافتند که گردابه های نوری را می توان با تنظیم بار توپولوژیکی، که اساساً تعداد سیم پیچ های حول محور نوری است، اصلاح کرد. داوطلبانی که از این لنزها استفاده می کردند نیز بهبود قابل توجهی در حدت بینایی در فواصل مختلف و شرایط نوری گزارش کردند.

سیمون می گوید: «این لنز جدید می تواند عمق دید افراد را در شرایط نوری متغیر به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. پیشرفت‌های آینده با این فناوری همچنین ممکن است به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های تصویربرداری فشرده، دستگاه‌های پوشیدنی و سیستم‌های سنجش از راه دور برای پهپادها یا خودروهای خودران منجر شود که می‌تواند آنها را قابل اعتمادتر و کارآمدتر کند.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *