نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:30 ب.ظ

برخی از درختان اولیه شکل‌هایی متفاوت از درخت‌هایی داشتند که تا به حال دیده‌ایم

برخی از درختان اولیه شکل‌هایی متفاوت از درخت‌هایی داشتند که تا به حال دیده‌ایم

2 فوریه 2024 – توسط Cell Press- فسیل Sanfordiacaulis densifolia (مقیاس 1 متر است). اعتبار: متیو استیمسون

در پیشینه فسیلی، درختان معمولاً تنها با تنه خود حفظ می شوند. آنها معمولاً هیچ برگ را برای نشان دادن اینکه سایبان ها و فرم های کلی آنها ممکن است شبیه به چه شکلی باشد شامل نمی شود. اما اکنون، محققانی  در مجله Current Biology گزارش می دهند که درختان فسیل شده از نیوبرانزویک، کانادا را با شکل تاج سه بعدی شگفت انگیز و منحصر به فرد توصیف می کنند.

رابرت گاستالدو از کالج کولبی در واترویل، مین می‌گوید: «شیوه‌ای که این درخت برگ‌های بسیار بلندی را در اطراف تنه‌ی دوکی شکلش تولید می‌کند، و تعداد زیاد آن در طول کوتاهی تنه، شگفت‌انگیز است».

او توضیح می دهد که اشکالی که این درختان 350 میلیون ساله گرفته اند، چیزی شبیه به سرخس یا نخل به نظر می رسد، اگرچه نخل ها تا 300 میلیون سال بعد به وجود نیامدند. با این حال، برگ های کاربردی در سرخس ها یا درختان خرما در بالای آن جمع می شوند و نسبتاً کم هستند.

گاستالدو می‌گوید: «در مقابل، Sanfordiacaulis بیش از 250 برگ را در اطراف تنه خود حفظ می‌کند که هر برگ تا حدی حفظ شده در 1.75 متری آن امتداد دارد.

“ما تخمین می زنیم که هر برگ حداقل یک متر دیگر قبل از پایان یافتن رشد کرده است. این بدان معنی است که دارای یک سایبان متراکم از برگ بود که حداقل 5.5 متر (یا 18 فوت) در اطراف تنه ای غیرچوبی و فقط 16 امتداد داشت. سانتی متر (یا 0.5 فوت) قطر دارد.

این کار با همکاری طولانی مدت بین المللی با متیو استیمسون و اولیویا کینگ از موزه نیوبرانزویک، سنت جان، و دانشگاه سنت مری در هالیفاکس امکان پذیر شد.

یافته های محققان بینش های مهمی را در مورد تکامل گیاهان و درختکاری ارائه می دهد، یعنی گیاهانی که تا ارتفاع درخت یا حداقل 15 فوت در زمان بلوغ رشد می کنند. محققان می گویند، آنها همچنین یادآور این هستند که در طول تاریخ حیات روی زمین، درختانی وجود داشته اند که شبیه درختانی هستند که قبلاً دیده ایم و برخی از آنها به نظر می رسد که ممکن است از تخیل دکتر سوس آمده باشند.

گاستالدو می‌گوید: «همه ما یک مفهوم ذهنی از ظاهر درخت داریم، بسته به اینکه در کجای سیاره زندگی می‌کنیم، و دیدی از آنچه آشناست داریم. فسیلی که ما در مورد آن گزارش می کنیم منحصر به فرد و شکل رشد عجیبی در تاریخ زندگی است. این یکی از آزمایشات تکامل در دورانی است که گیاهان جنگلی تحت تنوع زیستی قرار گرفتند و شکلی است که به نظر می رسد کوتاه مدت است.

فسیل‌های مورد بحث با دفن فاجعه‌بار درختان و سایر پوشش‌های گیاهی در امتداد حاشیه دریاچه شکافی ناشی از زلزله حفظ شدند. اولین درخت فسیلی حدود هفت سال پیش از یک معدن کشف شد، اما تنها شامل یک نمونه جزئی بود. گاستالدو می گوید، چندین سال طول کشید تا چهار نمونه دیگر از همان گیاه، در مجاورت فضایی، نیز پیدا شوند.

یکی از نمونه‌ها نشان داد که چگونه برگ‌ها از بالای درخت جدا شده‌اند، که آن را «کاملاً منحصربه‌فرد» می‌کند. محققان می گویند که این یکی از معدود موارد موجود در فسیل های بیش از 400 میلیون سال است که در آن تنه ای حفظ شده است که برگ های تاج هنوز به اطراف آن چسبیده اند.

گاستالدو می گوید: «هر درخت فسیلی با تاج دست نخورده در تاریخ زندگی نادر است. چسباندن برگ های تاج به تنه، به خودی خود، این سؤال را ایجاد می کند که چه نوع گیاهی است، آن گیاه چگونه سازماندهی شده است، و آیا شکلی است که تا به امروز ادامه دارد، یا خارج از مفهوم «عادی» است. همه این سؤالات، و بیشتر، منجر به این تلاش چند ساله شد.”

محققان گزارش می دهند که این درخت احتمالاً برای به حداکثر رساندن میزان نوری که می تواند جذب کند و رقابت خود را با سایر گیاهان روی زمین کاهش دهد، به شکل رشد غیرمعمول خود متکی است. آنها پیشنهاد می کنند که این درخت اکنون نشان دهنده اولین شواهد از رشد درختان کوچکتر در زیر یک تاج جنگلی بلندتر است.

این بدان معناست که زندگی گیاهان در دوره کربونیفر اولیه پیچیده‌تر از حد انتظار بود، که نشان می‌دهد Sanfordiacaulis در زمانی زندگی می‌کرد که گیاهان با انواع اشکال یا معماری‌های ممکن “آزمایش” می‌کردند.

گاستالدو می‌گوید: «تاریخ زندگی در خشکی شامل گیاهان و جانورانی است که شبیه هیچ‌یک از آن‌هایی هستند که در حال حاضر زندگی می‌کنند.

مکانیسم‌های تکاملی که در گذشته عمیق کار می‌کردند منجر به موجوداتی شد که با موفقیت در دوره‌های زمانی طولانی زندگی می‌کردند، اما شکل‌ها، فرم‌ها، معماری‌های رشد و تاریخچه زندگی آنها مسیرها و استراتژی‌های متفاوتی را در پیش گرفتند. تنها یک نمونه از آنچه سیاره ما را مستعمره کرد اما آزمایشی ناموفق بود.”

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *